Monthly Archives: február 2023

FARSKÉ OZNAMY

DSC05792Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 9. týždni od 27. februára – do 5. marca 2023.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok po 1. pôstnej nedeli 17:00 za ZBP Terézie
27.februára    
   
Utorok Utorok po 1. pôstnej nedeli  
28.februára    
   
Streda Streda po 1. pôstnej nedeli 17:00 za ✟ Máriu Michalkovú, polročná
1.marca    
   
Štvrtok Štvrtok po 1. pôstnej nedeli 17:00 za ✟ Štefana Hiľovského, mesačná
2.marca    
   
Piatok Piatok po 1. pôstnej nedeli 17:00 za ✟ Marka Gráca, polročná
3.marca  
     
Sobota Vigília – 2. pôstna nedeľa 17:00 za uzdravenie a Božie požehnanie
4.marca     pre Františka
     
Nedeľa 2. pôstna nedeľa 10:30 za ružencové bratstvo
5.marca 14:00 za Boží ľud farnosti
 
Lektori  Božieho Slova    
Sobota Vigília – 2. pôstna nedeľa 17:00 H. Majcherová
Nedeľa 2. pôstna nedeľa 10:30 I. Drábik, V. Drábiková
14:00 A. Sopková, B. Sopková
   

V piatok o 16:00 adorácia k úcte Božského Srdca o 16:30 pobožnosť krížovej cesty.

V sobotu o 16:15 fatimská pobožnosť.  V nedeľu o 15:00 bolestný ruženec, odprosenie Božského Srdca, premienka.

Streda, piatok a sobota sú jarné kántrové dni (príprava na sviatosť pokánia a činorodá láska k blížnemu).

Pri sv. omši v nedeľu o 14:00 katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov.

Spovedanie pred prvým piatkom: streda, štvrtok od 16:00, piatok od 15:30. Chorí a starší veriaci v piatok od 8:00 hod.

DUCHOVNÉ SLOVO 

Rok krstu a birmovania

Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)

Sviatosť birmovania

Sviatosť birmovania tvorí spolu s krstom a Eucharistiou jeden celok „sviatostí uvádzania do kresťanského života“, ktorého jednotu treba zachovať. Preto treba veriacim vysvetliť, že prijatie sviatosti birmovania je potrebné na dovŕšenie krstnej milosti. Veď pokrstených „sviatosť birmovania dokonalejšie spája s Cirkvou a bohato ich obdarúva osobitnou silou Ducha Svätého, takže sú ako praví Kristovi svedkovia väčšmi povinní šíriť a brániť vieru slovom i skutkom“.

Birmovanie v ekonómii spásy

V Starom zákone proroci zvestovali, že na očakávanom Mesiášovi spočinie Pánov Duch vzhľadom na jeho spasiteľné poslanie. Zostúpenie Ducha Svätého na Ježiša, keď ho Ján pokrstil, bolo znamením, že on je ten, ktorý má prísť, že je Mesiáš, Boží Syn. Ježiš sa počal z Ducha Svätého a celý jeho život a celé jeho poslanie sa uskutočňujú v plnom spoločenstve s Duchom Svätým, ktorého mu Otec dáva bez miery.

Táto plnosť Ducha sa však nemala obmedziť iba na Mesiáša, ale ju mal dostať celý mesiášsky ľud. Ježiš Kristus viac ráz prisľúbil toto vyliatie Ducha a toto prisľúbenie splnil najprv v deň svojho zmŕtvychvstania a potom oveľa zjavnejšie v deň Turíc. Apoštoli naplnení Duchom Svätým začínajú ohlasovať „veľké Božie skutky“ (Sk 2, 11) a Peter vysvetľuje, že toto vyliatie Ducha je znamením mesiášskych čias. Aj tí, čo vtedy uverili kázaniu apoštolov a dali sa pokrstiť, dostali „dar Ducha Svätého“ (Sk 2, 38).

„Od… [tých] čias apoštoli, plniac Kristovu vôľu, vkladaním rúk udeľovali novopokrsteným dar Ducha Svätého, ktorý dovršuje krstnú milosť. Preto sa v Liste Hebrejom medzi základmi prvého kresťanského vyučovania spomína učenie o krstoch a o vkladaní rúk. Vkladanie rúk sa v katolíckej tradícii právom považuje za začiatok sviatosti birmovania, ktorou v Cirkvi určitým spôsobom pretrváva turíčna milosť.“

Aby sa lepšie naznačil dar Ducha Svätého, čoskoro sa ku vkladaniu rúk pridalo pomazanie voňavým olejom (krizmou). Toto pomazanie objasňuje meno „kresťan“, ktoré znamená „pomazaný“ a je odvodené od mena samého Krista (grécke Christos značí Pomazaný), ktorého „Boh pomazal Duchom Svätým“ (Sk 10, 38). Obrad pomazania jestvuje až podnes na Východe aj na Západe. Preto sa táto sviatosť na Východe volá krizmácia, t. j. pomazanie krizmou, alebo (po grécky) myron, čo značí „krizma“. Na Západe názov confirmatio (v slovenčine birmovanie) naznačuje, že táto sviatosť potvrdzuje krst a zároveň posilňuje krstnú milosť.

FARSKÉ OZNAMY

DSC05739Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 8. týždni od 20. februára – do 26. februára 2023.

Bohoslužby

Pondelok Pondelokk  7. týždňa v Cezročnom 17:00 za ✟  Jozefa Krajňáka
20.februára období  
   
Utorok Utorok  7. týždňa v Cezročnom 17:00 za  ZBP pre rod. Kavuľovej
21.februára období  
   
Streda Popolcová Streda 17:00 za BBSJ
22.februára    
   
Štvrtok Štvrtok po Popolcovej strede 17:00 za ✟ Františka Veselého
23.februára     a manž. Martu, polročná
   
Piatok Piatok po Popolcovej strede 17:00 za ✟ Annu Hanispákovú, polročná
24.februára  
     
Sobota Vigília – 1. pôstna nedeľa 17:00 za ✟ Kvetu Slovenkaiovú
25.februára    
     
Nedeľa 1. pôstna nedeľa 10:30 za ✟ ružencového bratstva
26.februára 14:00 za Boží ľud farnosti
 
Lektori  Božieho Slova    
Streda Popolcová Streda 17:00 M. Grega
Sobota Vigília – 1. pôstna nedeľa 17:00 Z. Bradová
Nedeľa 1. pôstna nedeľa 10:30 Z. Morvayová
14:00 Z. Mašlanková
   

V pondelok a utorok od 16:00 bude zmierna adorácia k Božskému Srdcu

V piatok o 16:30 a v nedeľu o 15:00 pobožnosť krížovej cesty.

V nedeľu pri sv. omši o 14:00 katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov.

Streda je dňom prísneho pôstu.

V nedeľu bude jarná zbierka na charitu.

DUCHOVNÉ SLOVO

Rok krstu a birmovania

Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)

Nezmazateľný duchovný znak

Pokrstený, včlenený krstom do Krista, je pripodobnený Kristovi. Krst vtláča kresťanovi nezmazateľný duchovný znak (charakter), ktorý znamená, že patrí Kristovi. Nijaký hriech nemôže tento znak zotrieť, hoci hriech zabraňuje krstu prinášať ovocie spásy. Krst, udelený raz navždy, nemožno opakovať.

Veriaci včlenení krstom do Cirkvi prijali sviatostný charakter (pečať), ktorý ich určuje na kresťanský náboženský kult. Krstná pečať uschopňuje a zaväzuje kresťanov, aby slúžili Bohu živou účasťou na posvätnej liturgii Cirkvi a vykonávali svoje krstné kňazstvo svedectvom svätého života a činorodej lásky.

„Pánova pečať“ (Dominicus character) je pečať, ktorou nás označil Duch Svätý „na deň vykúpenia“ (Ef 4, 30). „Krst je pečať večného života.“ Veriaci, ktorý si „zachová pečať“ až do konca, čiže ostane verný požiadavkám svojho krstu, bude môcť zomrieť „so znakom viery“, s vierou svojho krstu, v očakávaní oblažujúceho videnia Boha – ktoré je zavŕšením viery – a v nádeji na vzkriesenie.

Zhrnutie

Uvádzanie do kresťanského života sa uskutočňuje tromi sviatosťami, ktoré tvoria jeden celok: krstom, ktorý je začiatkom nového života, birmovaním, ktoré tento život posilňuje, a Eucharistiou, ktorá živí učeníka Kristovým telom a krvou, aby ho premieňala v Krista.

„Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého a naučte ich zachovávať všetko, čo som vám prikázal“ (Mt 28, 19-20). Krst je narodením pre nový život v Kristovi. Podľa Pánovej vôle je nevyhnutne potrebný na spásu ako sama Cirkev, do ktorej krst vovádza.

Podstatný obrad krstu spočíva v ponorení kandidáta do vody alebo v liatí vody na jeho hlavu, pričom sa vyslovuje vzývanie Najsvätejšej Trojice, t. j. Otca i Syna i Ducha Svätého.

Ovocie krstu alebo krstná milosť je bohatá skutočnosť. Obsahuje odpustenie dedičného hriechu a všetkých osobných hriechov, narodenie pre nový život, ktorým sa človek stáva Otcovým adoptívnym synom, Kristovým údom a chrámom Ducha Svätého. Pokrstený je tým včlenený do Cirkvi, Kristovho tela, a dostáva účasť na Kristovom kňazstve. Krst vtláča do duše nezmazateľný duchovný znak, charakter, ktorý určuje pokrsteného na kresťanský náboženský kult. Pre tento charakter nemožno krst opakovať.

Tí, čo podstúpia smrť pre vieru, katechumeni a všetci ľudia, ktorí síce nepoznajú Cirkev, ale pod vplyvom milosti úprimne hľadajú Boha a usilujú sa plniť jeho vôľu, môžu sa spasiť, aj keď neprijali krst.

Už od najstarších čias sa krst udeľuje deťom, lebo je Božou milosťou a Božím darom, ktorý nepredpokladá ľudské zásluhy; deti sú krstené vo viere Cirkvi. Vstup do kresťanského života otvára prístup k pravej slobode.

Pokiaľ ide o deti, ktoré zomreli bez krstu, liturgia Cirkvi nás povzbudzuje, aby sme dôverovali v Božie milosrdenstvo a modlili sa za ich spásu.

V prípade nevyhnutnosti môže krstiť každý človek, ak má úmysel robiť to, čo robí Cirkev, a leje vodu na hlavu kandidáta, pričom hovorí: „Ja ťa krstím v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.“

FARSKÉ OZNAMY

 

 TRINITY TRAVEL AGENCY

                                                                           Kováčska 28, 040 01, Košice                                

                                                                           Tel..: 055/6252 820,0910 645 333                                          

e-mail: info@cktrinity.sk                                      

 

FATIMA – letecky

Ďakovná púť k 5. výročiu zasvätenia diecézy Nepoškvrnenému srdcu Panny Márie

pod vedením Mons. Stanislava Stolárika 

termín: 7.-12.5.2023

cena: 645 EUR

Program:

1. deň: predpoludním transfer autobusom do Budapešti na letisko, odlet o 16.00 hod., prílet do Lisabonu, večerná prehliadka mesta, transfer do hotela vo Fatime, nocľah.

2.deň: raňajky, slovenská sv. omša, prehliadka Baziliky, miesto zjavenia vo Valinhos a Loca do Anjo, sviečkový sprievod, večera a nocľah vo Fatime

3.deň: raňajky, sv. omša, prehliadka kláštora v Batalhe a Alcobaca, rybárska dedina Nazaré, večera a nocľah vo Fatime

4.deň: raňajky, medzinárodná sv. omša,  Krížová cesta, prehliadka rodného domu vizionárov v Aljustrel, po večeri sviečkový sprievod, večera nocľah vo Fatime

5.deň: raňajky, sv. omša, pokračovanie v náboženskom programe vo Fatime, popoludní individuálny program, čas na nákupy, večera a nocľah vo Fatime.

6.deň: skoro ráno odchod na letisko v Lisabone, odlet o 9.00 hod., prílet do Budapešti o 13.20 hod, po prílete transfer na Slovensko

Sprievodca zájazdu si vyhradzuje právo na zmenu programu!

Cena zahŕňa:  letenku Budapešť – Lisabon a späť, batožina 20 kg, 5x hotelové ubytovanie s raňajkami, 4x večera, transfery autobusom v Portugalsku, sprievodca, poistenie insolventnosti.

Cena nezahŕňa:  komplexné cestovné poistenie 24 Eur, vstupy cca 20 Eur, transfer autobusom na letisko do Budapešti a späť po trase Košice – Rimavská Sobota – Lučenec cca 55 Eur/os./presná cena podľa počtu záujemcov.

 

foto: Alexander Jiroušek

Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 7. týždni od 13. februára – do 19. februára 2023.

Bohoslužby

Pondelok Pondelokk  6. týždňa v Cezročnom 17:00 za  Božiu pomoc pre Samuela
13.februára období  
   
Utorok Sv. Cyrila, mnícha, a sv. Metoda, 17:00 za ✟ Petra Timka, manž. Máriu,
14.februára biskupa, patrónov Európy (sviatok)   dcéru Irenu a zaťa Jána
   
Streda Streda 6. týždňa v Cezročnom 17:00 za ✟ Jakuba, Veroniku, Jozefa
15.februára období   a Alžbetu
   
Štvrtok Štvrtok  6. týždňa v Cezročnom 17:00 za  ZBP pre rod. Kavuľovej
16.februára období  
   
Piatok Sv. Evermoda, biskupa pre. rádu 17:00 za ✟ Jána, Annu, Reginu, Jozefa
17.februára  
     
Sobota Vigília – 7. nedeľa v Cezr.období 17:00 za ✟ Katarínu Bocákovú
18.februára    
     
Nedeľa 7. nedeľa v Cezročnom období 10:30 za Boží ľud farnosti
19.februára 14:00 za zdravie a Božiu pomoc pre Jána
 
Lektori  Božieho Slova    
Sobota Vigília – 7. nedeľa v Cezr.období 17:00 M. Schmotzerová
Nedeľa 7. nedeľa v Cezročnom období 10:30 E. Filčáková, M. Bradová
14:00 M. Kráľová
   

V stredu o 15:00 pohr. za ✟ Annu Motykovú, o 16:00 pohrebné obrady v Dome smútku. Večerná sv. omša nebude.

V sobotu o 15:00 pohr. za ✟ Štefana Rusnáka, o 16:00 pohrebné obrady v Dome smútku.

Vo štvrtok o 16:30 adorácia za diecézu.

V nedeľu o 15:00 zmierna adorácia k Božskému Srdcu.

V nedeľu pri sv. omši o 14:00 bude katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov.

DUCHOVNÉ SLOVO 

Rok krstu a birmovania

Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)

„Nové stvorenie“

Krst nielenže očisťuje od všetkých hriechov, ale novopokrsteného robí aj „novým stvorením“ (2 Kor 5, 17), adoptívnym Božím synom, ktorý sa stal účastným na Božej prirodzenosti, Kristovým údom, Kristovým spoludedičom a chrámom Ducha Svätého.

Najsvätejšia Trojica dáva pokrstenému posväcujúcu milosť, milosť ospravodlivenia:

ktorá ho pomocou teologálnych (božských) čností robí schopným veriť v Boha, dúfať v neho a milovať ho;

ktorá mu pomocou darov Ducha Svätého umožňuje žiť a konať pod vplyvom Ducha Svätého;

ktorá mu pomocou morálnych čností umožňuje rásť v dobrom.

Celý organizmus nadprirodzeného života kresťana má teda svoje korene vo svätom krste.

Včlenení do Cirkvi, Kristovho tela

Krst nás robí údmi Kristovho tela. „Preto… sme si navzájom údmi“ (Ef 4, 25). Krst včleňuje do Cirkvi. Z krstných prameňov sa rodí jediný Boží ľud novej zmluvy, ktorý presahuje všetky prirodzené alebo ľudské hranice národov, kultúr, rás a pohlaví: „Veď my všetci… sme v jednom Duchu pokrstení v jedno telo“ (1 Kor 12, 13).

Pokrstení sa stali „živými kameňmi“ na vbudovanie „do duchovného domu, do svätého kňazstva“ (1 Pt 2, 5). Krstom majú účasť na Kristovom kňazstve a na jeho prorockom a kráľovskom poslaní, sú „vyvolený rod, kráľovské kňazstvo, svätý národ, ľud určený na vlastníctvo, aby… zvestovali slávne skutky toho, ktorý“ ich „z tmy povolal do svojho obdivuhodného svetla“ (1 Pt 2, 9). Krst dáva účasť na spoločnom kňazstve veriacich.

Keď sa pokrstený stane údom Cirkvi, už nepatrí sebe, ale tomu, ktorý za nás zomrel a vstal z mŕtvych. Odvtedy je povolaný, aby sa podriaďoval iným,66 aby im slúžil v spoločenstve Cirkvi a aby poslúchal predstavených Cirkvi a podriaďoval sa im,68 aby si ich vážil a mal ich v láske. Tak ako z krstu vyplývajú zodpovednosti a povinnosti,  pokrstený má v Cirkvi aj práva: prijímať sviatosti, živiť sa Božím slovom a dostávať aj iné druhy duchovnej pomoci Cirkvi.

Pokrstení, „znovuzrodení [krstom] ako Božie deti, sú povinní vyznávať pred ľuďmi vieru, ktorú dostali od Boha prostredníctvom Cirkvi“, a zúčastňovať sa na apoštolskej a misijnej činnosti Božieho ľudu.

Sviatostné puto jednoty kresťanov

Krst je základom spoločenstva všetkých kresťanov, aj tých, ktorí ešte nie sú v plnom spoločenstve s Katolíckou cirkvou: „Veď tí, čo veria v Krista a riadne prijali krst, sú v istom, hoci nedokonalom spoločenstve s Katolíckou cirkvou… V krste sú ospravodlivení vierou, včlenení do Krista, a preto sú právom poctení menom kresťan a synovia Katolíckej cirkvi ich oprávnene uznávajú za bratov v Pánovi.“ „Krst teda vytvára sviatostné puto jednoty jestvujúce medzi všetkými, ktorí boli jeho prostredníctvom znovuzrodení.“

 

FARSKÉ OZNAMY

B45A9071Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 6. týždni od 6. februára – do 12. februára 2023.

Bohoslužby

Pondelok Sv. Pavla Mikiho a spoločníkov, 17:00 za ✟ Ladislava Spišáka, výročná
6.februára mučeníkov (spomienka)  
   
Utorok Utorok  5. týždňa v Cezročnom 17:00 za ✟ Jozefa, Margitu a ich rodičov
7.februára období  
   
Streda Streda 5. týždňa v Cezročnom 17:00 za ✟ Gejzu Majchera, výročná
8.februára období  
   
Štvrtok Štvrtok  5. týždňa v Cezročnom 17:00 za zdravie a B.pomoc v chorobe
9.februára období   pre Lenku
   
Piatok Sv. Školastiky, panny  
10.februára (spomienka)  
     
Sobota Vigília – 6. nedeľa v Cezr.období 18:00 za ✟ Jozefa Krajňáka
11.februára    
     
Nedeľa 6. nedeľa v Cezročnom období 10:30 za obrátenie Teofila
12.februára 14:00 za Boží ľud farnosti
 
Lektori  Božieho Slova    
Sobota Vigília – 6. nedeľa v Cezr.období 18:00 Z. Morvayová
Nedeľa 6. nedeľa v Cezročnom období 10:30 Z. Bradová, D. Petrášová
14:00 D. Hiľovská, Z. Mašlanková
   

V nedeľu o 15:00 bude adorácia za rodiny.

V sobotu pri sv. omši  katechéza pre birmovancov, v nedeľu  o 14:00 pri sv. omši katechéza  prvoprijímajúcich a rodičov.

DUCHOVNÉ SLOVO 

 Rok krstu a birmovania

Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)

Kto môže krstiť?

Riadnymi vysluhovateľmi krstu sú biskup a kňaz  a v latinskej Cirkvi aj diakon. V prípade nevyhnutnosti môže krstiť každý, aj nepokrstený človek, ak má potrebný úmysel a použije trojičnú krstnú formulu. Potrebný úmysel spočíva v tom, že chce robiť to, čo robí Cirkev, keď krstí. Cirkev vidí dôvod tejto možnosti v Božej vôli spasiť všetkých ľudí a v nevyhnutnej potrebe krstu na spásu.

Nevyhnutná potreba krstu

Sám Pán Ježiš tvrdí, že krst je nevyhnutne potrebný na spásu. Preto prikázal svojim učeníkom, aby ohlasovali evanjelium a krstili všetky národy. Krst je nevyhnutne potrebný na spásu tým, ktorým sa ohlasovalo evanjelium a mali možnosť požiadať o túto sviatosť. Cirkev nepozná nijaký iný prostriedok na zaistenie vstupu do večnej blaženosti, iba krst. Preto sa chráni, aby nezanedbala poslanie, ktoré dostala od Pána, čiže postarať sa, aby boli „znovuzrodení z vody a z Ducha“ všetci, ktorí môžu byť pokrstení. Boh zviazal spásu so sviatosťou krstu, ale on sám nie je viazaný svojimi sviatosťami.

Cirkev bola vždy pevne presvedčená, že tí, čo podstúpia smrť pre vieru, aj keď neprijali krst, sú pokrstení svojou smrťou za Krista a s Kristom. Tento krst krvi, takisto ako túžba po krste, má účinky krstu, hoci nie je sviatosťou.

Katechumenom, ktorí zomrú pred krstom, zaisťuje spásu, ktorú nemohli prijať prostredníctvom sviatosti, ich výslovná túžba prijať krst, spojená s ľútosťou nad vlastnými hriechmi a s láskou.

„Keďže Kristus zomrel za všetkých a konečné povolanie človeka je v skutočnosti len jedno, a to Božie, máme veriť, že Duch Svätý dáva všetkým možnosť, aby spôsobom známym Bohu mali účasť na tomto veľkonočnom tajomstve.“ Každý človek, ktorý hľadá pravdu a plní Božiu vôľu848 tak, ako ju pozná, môže byť spasený, hoci nepozná Kristovo evanjelium a jeho Cirkev. Možno predpokladať, že takí ľudia by boli výslovne túžili po krste, keby boli vedeli, že je nevyhnutne potrebný.

Pokiaľ ide o deti, ktoré zomreli bez krstu, Cirkev ich môže iba zveriť Božiemu milosrdenstvu, ako to robí v pohrebnom obrade za ne. A vskutku, veľké milosrdenstvo Boha, „ktorý chce, aby boli všetci ľudia spasení“ (1 Tim 2, 4), a Ježišova nežnosť k deťom, ktorá mu vnukla slová: „Nechajte deti prichádzať ku mne! Nebráňte im…“ (Mk 10, 14), dovoľujú nám dúfať, že jestvuje cesta spásy pre deti, ktoré zomreli bez krstu. Tým naliehavejšia je teda výzva Cirkvi, aby sa nebránilo deťom prísť ku Kristovi prostredníctvom daru svätého krstu.

Krstná milosť

Rozličné účinky krstu sú naznačené viditeľnými prvkami sviatostného obradu. Ponorenie do vody pripomína symboliku smrti a očistenia, ale aj znovuzrodenia a obnovy. Dva hlavné účinky krstu sú teda očistenie od hriechov a znovuzrodenie (nové narodenie) v Duchu Svätom.

Na odpustenie hriechov…

Krstom sa odpúšťajú všetky hriechy: dedičný hriech i všetky osobné hriechy, ako aj všetky tresty za hriechy. A naozaj, v tých, ktorí boli znovuzrodení, nezostáva nič, čo by im bránilo vojsť do Božieho kráľovstva: ani Adamov hriech, ani osobný hriech, ani následky hriechu, z ktorých najťažším je odlúčenie od Boha.

V pokrstenom však zostávajú niektoré časné následky hriechu, ako utrpenie, choroba, smrť alebo krehkosti spojené so životom, ako sú charakterové slabosti a pod., a takisto náklonnosť na hriech, ktorú Tradícia volá žiadostivosť (concupiscentia)  alebo metaforicky ohnisko hriechu (fomes peccati): „Hoci je [žiadostivosť] ponechaná na boj,  nemôže uškodiť tým, čo [s ňou] nesúhlasia a s pomocou milosti Krista Ježiša [jej] mužne odporujú. Ba viac: ‚Kto pretekal podľa pravidiel, dostane veniec‘ (2 Tim 2, 5).“

 

Archív