Monthly Archives: apríl 2022

FARSKÉOZNAMY

foto: Alexander Jiroušek

Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 17. týždni od 25. apríla – do 1. mája 2022.

Bohoslužby

Pondelok Sv. Marka, evanjelistu 18:00 za ✟ Gašpara Beníka, polročná
25.apríla (sviatok)  
     
Utorok Sv. Ludolfa, biskupa prem. rádu 18:00 za ✟ Viliama Komoru
26.apríla     a Janu  Frankovičovú, výročná
     
Streda Streda po 2. veľkonočnej 18:00 za ✟ Helenu Antošovú, výročná
27.apríla nedeli  
     
Štvrtok Štvrtok  po 2. veľkonočnej 18:00 za ✟ Luciu Hankovú, výročná
28.apríla nedeli  
     
Piatok Sv. Kataríny Sienskej, panny 17:00 za ✟ Michala Hiľovského,
29.apríla a učiteľky Cirkvi, spolupatrónky   polročná
Európy (sviatok)  
     
Sobota Vigília – 3 – Veľkonočná nedeľa 18:00 za ✟ Jána a Annu
30.apríla     ( s katechézou pre birmovancov)
     
Nedeľa 3. Veľkonočná nedeľa 08:00 za ružencové bratstvo
1.mája   10:00 za Boží ľud farnosti
Lektori  Božieho Slova    
Sobota Vigília – 3 – Veľkonočná nedeľa 18:00 I. Sopková
Nedeľa 3. Veľkonočná nedeľa 08:00 B. Lörinczová, Z. Mašlanková
    10:00 Z. Bradová, Z. Slovenkaiová
   

V nedeľu o 14:30 májová pobožnosť so slávnostným ružencom a premienkou.

V sobotu o 16:30 synodálne stretnutie a pri večernej sv. omši katechéza pre birmovancov.

Katechéza pre prvoprijímajúcich v nedeľu o 9:30 hod.

DUCHOVNÉ SLOVO 

Rok rodiny

Z apoštolskej exhortácie sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio 

Plnšie uskutočňovanie Božieho plánu

31. Cirkev si iste uvedomuje tie mnohé a zložité problémy, ktoré dnes v mnohých krajinách vplývajú na manželov v ich úlohe zodpovedne odovzdávať život. Uznáva i závažnú otázku demografického rozmachu, ako sa prejavuje v rôznych častiach sveta, aj s morálnymi problémami, ktoré prináša. Cirkev sa však predsa domnieva, že keď sa vec z každej strany dôkladnejšie preskúma, bude sa môcť znova a rozhodnejšie potvrdiť dôležitosť autentického učenia Cirkvi, nedávno predloženého na Druhom vatikánskom koncile a v encyklike Humanae vitae.

Preto spoločne so synodálnymi Otcami považujeme za svoju povinnosť obrátiť sa s naliehavou výzvou na teológov, aby spojili svoje sily a ponúkli pomoc hierarchickému Učiteľskému úradu, aby stále lepšie objasňovali biblické základy, etické zdôvodnenia a personalistické dôvody tohoto učenia. Tak sa na základe takto zostaveného a usporiadaného výkladu umožní skutočne sprístupniť učenie Cirkvi o tejto dôležitej otázke všetkým ľuďom dobrej vôle, tak aby sa jeho chápanie každým dňom stávalo jasnejším a hlbším. Takto sa bude môcť Boží plán stále plnšie uskutočňovať na spásu človeka a slávu Stvoriteľa.

V tomto ohľade svorné úsilie teológov vychádzajúce z vernosti voči Učiteľskému úradu, ktorý ako jediný ukazuje cestu k Božiemu ľudu, je zvlášť naliehavé aj kvôli úzkej súvislosti medzi katolíckym učením v tomto bude a chápaním človeka, ako ho Cirkev hlása. Pochybnosti alebo mylné názory v oblasti manželstva a rodiny, zatemňujú plnú pravdu o človeku, a to v takej kultúrnej situácii, ktorá je už aj tak zmätená a v sebe protirečivá. Práca, ktorá smeruje k objasneniu a k hlbšiemu pochopeniu tejto otázky a ktorú sú teológovia podľa svojho povolania povinní konať, má neporovnateľnú hodnotu a je jedinečnou a veľmi záslužnou službou rodine a ľudstvu.

Celkový pohľad na človeka a jeho povolanie

32. V súvislosti s kultúrou, ktorá ťažko deformuje, ba dokonca stráca so zreteľa pravý význam ľudskej sexuality, nakoľko ju vytrháva z jej podstatného spojenia s človekom ako osobou, Cirkev ešte naliehavejšie cíti, že má nenahraditeľnú úlohu predkladať sexualitu ako hodnotu a dielo celej ľudskej osoby, ktorá je ako muž a žena stvorená na Boží obraz. V súvislosti s tým Druhý vatikánsky koncil jasne vyhlásil: “Keď sa má dať do súladu manželská láska so zodpovedným odovzdávaním života, mravnosť spôsobu konania nezávisí iba od úprimnosti úmyslu a zhodnotenia pohnútok, ale musí sa učiť podľa objektívnych kritérií, ktoré sa odvodzujú z prirodzenosti človeka a jeho úkonov a rešpektujú zmysel vzájomného sebadarovania a ľudského plodenia v ovzduší skutočnej lásky. A to je nemožné, ak sa úprimným srdcom nepestuje čnosť manželskej čistoty.”

Pavol VI., najvyšší Veľkňaz, upozorňujúc, že o tom treba uvažovať “predovšetkým vo svetle celkového pohľadu na človeka a jeho povolanie, nielen prirodzené a pozemské, ale i nadprirodzené a večné”, zdôraznil, že cirkevné učenie “sa zakladá na nerozlučnom spojení dvojakého významu manželského aktu, ktorý Boh určil a ktorý človek z vlastného podnetu nemôže rozbiť: je to význam spojivý a plodivý”. A na záver zdôraznil, že ako už svojou povahou nemravný “treba vylúčiť akýkoľvek zásah, ktorý buď vzhľadom k predvídanému manželskému styku, alebo pri jeho uskutočňovaní, alebo v priebehu jeho prirodzených následkov sleduje ako cieľ alebo ako prostriedok znemožniť splodenie života”.

FARSKÉ OZNAMY

KrakowRímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 16. týždni od 18. apríla – do 24. apríla 2022.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok vo Veľkonočnej 08:00 za ✟ ružencového bratsva
18.apríla oktáve 10:00 na poďakovanie za 80. rokov života
     
Utorok Utorok vo Veľkonočnej 18:00 za ✟ Cecíliu Vindtovú, mesačná
19.apríla oktáve  
     
Streda Streda vo Veľkonočnej 18:00 za ✟ Tomáša Majchera, mesačná
20.apríla oktáve  
     
Štvrtok Štvrtok vo Veľkonočnej 18:00 za ✟ Magdalénu Žakarovskú,
21.apríla oktáve   mesačná
     
Piatok Piatok vo Veľkonočnej 18:00 za ✟ Dalibora Kováča, výročná
22.apríla oktáve  
     
Sobota Vigília – 2- Veľkonočná nedeľa 11:00 za jubilujúcich manželov, 25. výročie
23.apríla   18:00 za ✟ Stanislava Kováča
     
Nedeľa 2. Veľkonočná nedeľa 08:00 za Boží ľud farnosti
24.apríla   10:00 na poďakovanie za prežité roky,
    Božiu pomoc a dary Ducha svätého
do ďaľších rokov pre celú rodinu
Lektori  Božieho Slova    
Pondelok Pondelok vo veľkonočnej 08:00 H. Majcherová
  oktáve 10:00 D. Hiľovská
Sobota Vigília – 2- Veľkonočná nedeľa 18:00 Z. Bradová
Nedeľa 2. Veľkonočná nedeľa 08:00 Z. Morvayová
    10:00 E. Filčáková, M. Bradová
   

V nedeľu pobožnosť nebude.

DUCHOVNÉ SLOVO

Rok rodiny

Z apoštolskej exhortácie sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio 

Stále staré a súčasne nové učenie a ustanovenia Cirkvi

Plnšie uskutočňovanie Božieho plánu

31. Cirkev si iste uvedomuje tie mnohé a zložité problémy, ktoré dnes v mnohých krajinách vplývajú na manželov v ich úlohe zodpovedne odovzdávať život. Uznáva i závažnú otázku demografického rozmachu, ako sa prejavuje v rôznych častiach sveta, aj s morálnymi problémami, ktoré prináša.

Cirkev sa však predsa domnieva, že keď sa vec z každej strany dôkladnejšie preskúma, bude sa môcť znova a rozhodnejšie potvrdiť dôležitosť autentického učenia Cirkvi, nedávno predloženého na Druhom vatikánskom koncile a v encyklike Humanae vitae.

Preto spoločne so synodálnymi Otcami považujeme za svoju povinnosť obrátiť sa s naliehavou výzvou na teológov, aby spojili svoje sily a ponúkli pomoc hierarchickému Učiteľskému úradu, aby stále lepšie objasňovali biblické základy, etické zdôvodnenia a personalistické dôvody tohoto učenia. Tak sa na základe takto zostaveného a usporiadaného výkladu umožní skutočne sprístupniť učenie Cirkvi o tejto dôležitej otázke všetkým ľuďom dobrej vôle, tak aby sa jeho chápanie každým dňom stávalo jasnejším a hlbším. Takto sa bude môcť Boží plán stále plnšie uskutočňovať na spásu človeka a slávu Stvoriteľa.

V tomto ohľade svorné úsilie teológov vychádzajúce z vernosti voči Učiteľskému úradu, ktorý ako jediný ukazuje cestu k Božiemu ľudu, je zvlášť naliehavé aj kvôli úzkej súvislosti medzi katolíckym učením v tomto bude a chápaním človeka, ako ho Cirkev hlása. Pochybnosti alebo mylné názory v oblasti manželstva a rodiny, zatemňujú plnú pravdu o človeku, a to v takej kultúrnej situácii, ktorá je už aj tak zmätená a v sebe protirečivá. Práca, ktorá smeruje k objasneniu a k hlbšiemu pochopeniu tejto otázky a ktorú sú teológovia podľa svojho povolania povinní konať, má neporovnateľnú hodnotu a je jedinečnou a veľmi záslužnou službou rodine a ľudstvu.

Celkový pohľad na človeka a jeho povolani

32. V súvislosti s kultúrou, ktorá ťažko deformuje, ba dokonca stráca so zreteľa pravý význam ľudskej sexuality, nakoľko ju vytrháva z jej podstatného spojenia s človekom ako osobou, Cirkev ešte naliehavejšie cíti, že má nenahraditeľnú úlohu predkladať sexualitu ako hodnotu a dielo celej ľudskej osoby, ktorá je ako muž a žena stvorená na Boží obraz.

V súvislosti s tým Druhý vatikánsky koncil jasne vyhlásil: “Keď sa má dať do súladu manželská láska so zodpovedným odovzdávaním života, mravnosť spôsobu konania nezávisí iba od úprimnosti úmyslu a zhodnotenia pohnútok, ale musí sa učiť podľa objektívnych kritérií, ktoré sa odvodzujú z prirodzenosti človeka a jeho úkonov a rešpektujú zmysel vzájomného sebadarovania a ľudského plodenia v ovzduší skutočnej lásky. A to je nemožné, ak sa úprimným srdcom nepestuje čnosť manželskej čistoty.”

Veľká noc

FARSKÉOZNAMY

DSC05108Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 15. týždni od 11. apríla – do 17. apríla 2022.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok Sv. týždňa  
11.apríla  
     
Utorok Utorok Sv. týždňa 18:00 za zdravie a Božie požehnanie
12.apríla   Stanislava
     
Streda Streda Sv. týždňa 15:30 Pohr. za ✟ Angelu Ganišinovú
13.apríla 16:30  Pohrebné obrady v Dome smútku
     
Štvrtok Štvrtok  Pánovej večere 18:00 za ✟ Edmundu
14.apríla  
     
Piatok Veľký Piatok 15:00
15.apríla    
     
Sobota Vigília – Veľkonočná nedeľa 19:30 za ✟ Mikuláša a Annu Pastorovcov
16.apríla Pánovho zmŕtvychvstania  
     
Nedeľa Veľkonočná nedeľa Pánovho 08:00 za ✟ Jána
17.apríla zmŕtvychvstania (slávnosť) 10:00 za Boží ľud farnosti
   
Lektori  Božieho Slova    
Štvrtok Štvrtok  Pánovej večere 18:00 M. Grega, H. Majcherová
Piatok Veľký Piatok 15:00 P. Čonka, J. Kurjan
Sobota Vigília – Veľkonočná nedeľa 19:30 Z.Bradová, Z. Morvayová. I. Sopková
  Pánovho zmŕtvychvstania   D.Petrášová, Z. Slovenkaiová
Nedeľa Veľkonočná nedeľa Pánovho 08:00 B.Lörinczová, Z. Mašlanková
  zmŕtvychvstania (slávnosť) 10:00 I.Drábik, V. Drábiková
   

Veľkonočná spoveď v N. Medzeve – nedeľa (10.4.) od 14:00-16:00, Rudník 17:00-18:30.

V Poproči pondelok 11.4. popoludní od 15:30-17:30. Po skončení možnosť pristúpiť k sv. prijímaniu.

Spovedanie nahlásených chorých v utorok a stredu popoludní.

Vo štvrtok po sv. omši bude kostol otvorený pre poklonu do 20:00, v piatok do 17:30, v sobotu od 9:00 – 12:00 a do 15:00-19:00 (prosím o zapísanie do zoznamu).

Na Veľkonočnú nedeľu o 6:30 požehnanie jedál o 15:15 vešpery.

Katechéza prvoprijímajúcich bude pokračovať až po Veľkej noci.

Zbierka pre utečencov z Ukrajiny vyniesla 657,-€. Všetkým darcom úprimne Pán Boh zaplať.

DUCHOVNÉ SLOVO                    

Rok rodiny

Z apoštolskej exhortácia sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio 

Stále staré a súčasne nové učenie a ustanovenia Cirkvi

29.Práve preto, že manželská láska je osobitnou účasťou na tajomstve života a lásky samého Boha, Cirkev si uvedomuje, že dostala zvláštne poslanie strážiť a brániť vznešenú dôstojnosť manželstva a zodpovednú úlohu odovzdávania ľudského života. Preto v duchu živej tradície, ktorú si Cirkev uchováva počas svojich dejín, aj Druhý vatikánsky koncil aj učenie nášho predchodcu Pavla VI. vyjadrené najmä v encyklike Humanae vitae, odovzdávajú našim časom skutočne prorocké posolstvo, ktorá znova potvrdzuje a jasne predkladá vždy staré a súčasne nové učenie a ustanovenia Cirkvi o manželstve a odovzdávaní ľudského života. Preto synodálni Otcovia na svojom poslednom zasadaní výslovne vyhlásili: “Táto posvätná synoda, zhromaždená v jednote viery s Petrovým nástupcom, neochvejne sa pridŕža toho, čo Druhý vatikánsky koncil (porov. Gaudium et spes 50) a po ňom encyklika Humanae vitae podávajú, a najmä to, že manželská láska má byť plne ľudská, výlučná a otvorená novému životu.”

Cirkev stojí na strane života

30. Učenie Cirkvi je dnes zasadené do takej spoločenskej a kultúrnej situácie, ktorá z jednej strany sťažuje jeho pochopenie, no z druhej strany ho robí ešte naliehavejším a potrebným pre povznesenie opravdivého dobra muža a ženy.Vedeckotechnický pokrok, ktorým dnešný človek stále rozširuje svoju nadvládu nad prírodou, nielen živí nádej na vybudovanie nového a lepšieho ľudstva, ale plodí aj stále väčší strach z budúcnosti. Mnohí sa pýtajú, či sa vôbec oplatí žiť alebo či je lepšie nenarodiť sa. Pochybujú o tom, či je dovolené privádzať na svet ďalších ľudí, ktorí možno budú preklínať svoj život v krutom svete, ktorého hrôzy ani nemôžu predvídať. Sú aj takí, čo si myslia, že výhody technického pokroku patria iba im a ostatných z nich vylučujú. Týmto potom vnucujú antikoncepčné prostriedky alebo ešte horšie metódy. Iní zasa, čo sa stali obeťou konzumnej mentality a starajú sa len o hromadenie hmotných majetkov, už nechápu duchovné bohatstvo nového ľudského života, a preto ho aj odmietajú. Hlavnou príčinou takejto mentality je neprítomnosť Boha v srdciach ľudí. Iba jeho láska je silnejšia ako všetky obavy sveta a len ona ich môže premôcť.Takto vznikla istá duchu života nepriateľská mentalita (anti-life mentality), ako sa prejavuje v mnohých súčasných otázkach. Spomeňme napríklad paniku, vyplývajúcu z demografických štúdií ekológov a futurológov. Tí niekedy zveličujú nebezpečenstvo, ktoré hrozí životnej úrovni z preľudnenia. Cirkev je však pevne presvedčená, že ľudský život, aj keď je slabý a bolestný, predsa zostáva veľkolepým darom Božej dobroty. Proti pesimizmu a slepej sebaláske, ktoré zatemňujú svet, Cirkev sa stavia na stranu života a v každom živote odhaľuje jas toho “Amen”, ktorým je sám Kristus.84 Cirkev takto stavia proti onomu “Nie”, ktoré je vo svete a zmieta ním, toto životné “Áno”, a tak bráni človeka i svet pred všetkými, čo ohrozujú život a ničia ho. Cirkev je povolaná znovu dať najavo všetkým, a to ešte jasnejším a pevnejším presvedčením, svoju vôľu všetkými silami napomáhať ľudský život a brániť ho proti všetkým úkladom, nech sa nachádza v akýchkoľvek okolnostiach alebo vývojovom štádiu. Preto Cirkev odsudzuje ako ťažkú urážku ľudskej dôstojnosti a spravodlivosti všetky podujatia vlád a iných verejných autorít, ktoré majú za cieľ akýmkoľvek spôsobom obmedzovať slobodu manželov pri rozhodovaní o potomstve. Preto treba rozhodne odsúdiť a rázne odmietnuť akékoľvek násilie zo strany týchto autorít v prospech antikoncepcie, ba dokonca sterilizácie a umelého potratu. Rovnako ako veľkú nespravodlivosť treba zavrhnúť to, že v medzinárodných vzťahoch hospodárska pomoc rozvojovým národom je podmienená plánmi, ktorých cieľom je napomáhať antikoncepciu, sterilizáciu a umelé potraty.

 

FARSKÉOZNAMY

foto: Alexander Jiroušek

Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 14. týždni od 4. apríla – do 10. apríla 2022.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok po 5. pôstnej nedeli 17:30 za ✟ Edmundu
4.apríla  
     
Utorok Utorok po 5. pôstnej nedeli  
5.apríla  
     
Streda Streda po 5. pôstnej nedeli 17:30 za ✟ Viliama Kováča, mesačná
6.apríla  
     
Štvrtok Štvrtok  po 5. pôstnej nedeli 17:30 za ✟ Paulínu Hiľovskú, polročná
7.apríla  
     
Piatok Piatok po 5. pôstnej nedeli  
8.apríla    
     
Sobota Sobota  po 5. pôstnej nedeli 07:00 za ✟ Boženu Tomašiakovú,
9.apríla     mesačná
     
Nedeľa Šiesta pôstna nedeľa 08:00 za zdravie a Božie požehnanie
10.apríla     rod. Miklovej
  10:00 za Boží ľud farnosti
Lektori  Božieho Slova    
Nedeľa Šiesta  pôstna nedeľa 08:00 Z. Mašlanková, S. Cingeľ
    10:00 M. Grega, Z. Slovenkaiová
   

Spoveď pred Veľkou nocou bude v pondelok 11.4. popoludní. Chorých na spoveď (utorok a streda Veľkého týždňa) zahláste v sakristii, alebo telefonicky. V stredu o 17:00 a v nedeľu o 14:30 bude pobožnosť krížovej cesty.

Katechéza pre prvoprojímajúcich pokračuje až po Veľkej noci.

Na kvety k Božiemu hrobu môžete prispieť do označenej pokladničky.

DUCHOVNÉ SLOVO

Rok rodiny

Z apoštolskej exhortácie sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio

Starí ľudia v rodin

27. Jestvujú kultúry, v ktorých sa preukazuje zvláštna úcta a veľká láska k starým ľuďom. Starý človek v nich nie je vôbec vytláčaný z rodiny alebo azda trpený ako neužitočné bremeno, naopak, zostáva plne začlenený do rodinného života a hrá v ňom aj naďalej aktívnu a zodpovednú úlohu, hoci aj on musí rešpektovať tzv. autonómiu novej rodiny. Predovšetkým má plniť cenné poslanie: svedčiť o minulosti a viesť k múdrosti mladých ľudí a budúce pokolenia.

Naproti tomu v iných kultúrach v dôsledku zmäteného priemyselného rozvoja a urbanizácie vznikli a stále vznikajú neprípustné formy vyhosťovania starých ľudí. To potom spôsobuje starým ľuďom bolestné utrpenie a duchovne ochudobňuje mnohé rodiny.

Je potrebné, aby Cirkev vo svojej pastoračnej činnosti podnecovala všetkých k objaveniu a správnemu hodnoteniu úlohy starých ľudí v občianskom a cirkevnom spoločenstve a najmä v rodine. V skutočnosti totiž “život starých ľudí nám pomáha osvetliť stupnicu ľudských hodnôt. Umožňuje pochopiť plynulú následnosť jednotlivých pokolení a obdivuhodne prejavuje vnútornú spolupatričnosť Božieho ľudu. Starí ľudia okrem toho majú charizmu preklenúť priepasti medzi generáciami ešte skôr, než vznikli. Koľko detí našlo porozumenie a lásku v očiach, slovách a nežnostiach starých ľudí! A koľko ľudí, i starých, radostne súhlasilo s inšpirovanými slovami Písma: Korunou starcov sú deti ich detí (Prís 17,6)”.

Spolupracovníci milujúceho Boha Stvoriteľ

28. Stvorením muža a ženy na svoj obraz a podobu Boh korunuje dielo svojich rúk a privádza ho k dokonalosti. Povoláva ich k osobitnej účasti na svojej láske, ako aj na svojej moci ako Stvoriteľa a Otca, a to ich slobodnou a zodpovednou spoluprácou na odovzdávaní daru ľudského života: “Boh ich požehnal a povedal im: Vzrastajte a množte sa. Naplňte zem a podmaňte si ju.”

Hlavnou úlohou rodiny je služba životu, splnenie pôvodného požehnania Stvoriteľa v priebehu dejín tým, že sa plodením prenáša Boží obraz z človeka na človeka.

Plodnosť je ovocím a znakom manželskej lásky, živým svedectvom plného vzájomného darovania sa manželov: “Správne udržovaná manželská láska a celý spôsob rodinného života, ktorý z nej vyplýva bez zanedbávania ostatných cieľov manželstva, smeruje k tomu, aby manželia boli ochotní odvážne spolupracovať s láskou Stvoriteľa a Spasiteľa, ktorý ich prostredníctvom stále rozširuje a obohacuje svoju rodinu.”

Plodnosť manželskej lásky sa však neobmedzuje len na plodenie detí, i keby bola chápaná v jej vlastnom ľudskom rozmere: rozširuje sa a obohacuje všetkými tými plodmi mravného, duchovného a nadprirodzeného života, ktoré otec a matka na základe svojho povolania majú odovzdávať deťom a skrze ne Cirkvi a svetu.

 

Archív