Monthly Archives: júl 2020

FARSKÉ OZNAMY

Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 31. týždni od 27. júla – do 2. augusta 2020.

Bohoslužby

Pondelok Sv. Gorazda a spoločníkov 18:00 Sv.omša za ✟ Štefana Štovčíka,
27.júla (spomienka)   polročná
     
Utorok Utorok 17. týždňa  
28.júla v Cezročnom období  
     
Streda Sv. Marty (spomienka) 18:00 Sv. omša za ✟ Martu a Jara
29.júla    
     
Štvrtok Bl. Zdenky Schellingovej, panny 18:00 Sv. omša za ✟ rodákov
30.júla a mučenice (ľub. spomienka)  
     
Piatok Sv. Ignáca z Loyoly, kňaza 18:00 Sv.omša za ✟ Helenu Vincovú
31.júla (spomienka)   a rodičov
     
Sobota Sv. Alfonza Márie de´ Liguori 07:30 Sv.omša za ✟ z rod. Gostíkovej
1.augusta biskupa a učiteľa Cirkvi (spom.)  
     
Nedeľa 18. nedeľa v Cezročnom období 08:00 Sv.omša za  ruž. bratstva
2.augusta   10:00 Sv. omša za Boží ľud farnosti
Lektori  Božieho Slova    
   
Nedeľa 18. nedeľa v Cezročnom období 08:00 D. Vincová
    10:00 L. Grácová, Z. Grácová
   

 

V nedeľu pobožnosť o 14:30.

V sobotu o 7:00 fatimská pobožnosť, o 17:30 adorácia za rodiny. Vo štvrtok po sv. omši bude adorácia.

2.augusta možno vo farských a katedrálnych kostoloch získať úplné odpustky „Porciunkuly.“ Skutok predpísaný na získanie odpustkov je nábožná návšteva kostola spojená s Modlitbou Pána (Otče náš) a vyznaním viery (Verím v Boha). Okrem toho treba splniť tri podmienky: sv. spoveď, sv. prijímanie a modlitba na úmysel Svätého Otca (napr. Otče náš, Zdravas a Sláva). (Ench. Indulgentiarum, conc. 35). Tieto odpustky možno získať aj vo františkárskych kostoloch.

V nedeľu po druhej sv. omši katechéza pre prvoprijímajúcich.

Zbierka na opravy vyniesla 2432,-€. Všetkým darcom úprimne Pán Boh zaplať. 

 

DUCHOVNÉ SLOVO

Ecclesia de Eucharistia (Cirkev žije z Eucharistie)

Z encykliky sv. Jána Pavla II.

43. V prospech toho, aby sme Eucharistiu považovali za sviatosť cirkevného spoločenstva, je argument, na ktorý pre jeho dôležitosť nesmieme zabúdať: myslím na jej vzťah s ekumenickým úsilím. Všetci musíme ďakovať Najsvätejšej Trojici za to, že mnohých veriacich zo všetkých častí sveta sa v posledných desaťročiach dotkla vrúcna túžba po jednote medzi všetkými kresťanmi. Druhý vatikánsky koncil na začiatku dekrétu o ekumenizme v tom vidí osobitný Boží dar. Bola to účinná milosť, ktorá dala do pohybu aj nás, synov Katolíckej cirkvi, ako aj našich bratov z iných cirkví a cirkevných spoločenstiev.

Túžba po méte jednoty nás podnecuje obrátiť pohľad na Eucharistiu, ktorá je najvyššou sviatosťou jednoty Božieho ľudu tým, že je jej náležitým vyjadrením a nevyčerpateľným zdrojom. Pri slávení eucharistickej obety Cirkev vznáša svoje prosby k Bohu, Otcovi milosrdenstva, aby svojim veriacim daroval plnosť darov Ducha Svätého, aby sa stali v Kristovi jedno telo a jeden duch. Keď predkladá túto modlitbu Otcovi svetla, od ktorého pochádza „každý dobrý údel, každý dokonalý dar“ (Jak 1, 17), Cirkev verí v jej účinnosť, lebo sa modlí v spojení s Kristom, hlavou a ženíchom, ktorý si prisvojuje volanie svojej nevesty a spája ho so svojou vykupiteľskou obetou.

44. Práve preto, že jednota Cirkvi – ktorú Eucharistia uskutočňuje prostredníctvom obety a účasti na Pánovom tele a krvi – si bezvýhradne vyžaduje úplné spoločenstvo vo zväzkoch vyznávania viery, sviatostí a cirkevnej správy, nie je možné koncelebrovať túto eucharistickú liturgiu, kým sa nevytvorí integrita uvedených zväzkov. Podobná koncelebrácia by nebola platným prostriedkom a mohla by sa naopak prejaviť ako prekážka pri dosahovaní plného spoločenstva, zdôrazňujúc zmysel odstupu od cieľa a vnášajúc nejasnosť do jednej alebo druhej pravdy viery alebo posilňujúc ju. Cesta k plnej jednote sa nemôže uskutočňovať inak ako v pravde. Cirkevný zákon príslušným zákazom nenecháva priestor na neistotu, v úcte rešpektujúc morálnu normu vyhlásenej Druhým vatikánskym koncilom.

Rád by som však poukázal na to, čo som dodal v encyklike Ut unum sint, keď som sa vyjadril k nemožnosti mať účasť na eucharistickom prežívaní: „Avšak túžobne si želáme spoločne sláviť Eucharistiu Pána a už toto želanie bude spoločnou oslavou a spoločnou prosebnou modlitbou. Spoločne sa obraciame na Otca, a to čoraz viac len jedným srdcom.“

45. Ak v nijakom prípade nie je právoplatná koncelebrácia, pokiaľ chýba plné spoločenstvo, to isté neplatí, čo sa týka rozdávania svätého prijímania v mimoriadnych okolnostiach osobám patriacim k cirkvám a cirkevným spoločenstvám, ktoré nie sú v plnom spoločenstve s Katolíckou cirkvou. Vtedy je totiž kritériom nutnosť postarať sa o vážnu duchovnú potrebu na večnú spásu jednotlivých veriacich, a nie na uskutočňovanie intercommunia, nemožného, kým sa plne nevytvoria viditeľné zväzky cirkevného spoločenstva.

Týmto smerom sa pohol Druhý vatikánsky koncil, keď ustanovil vzťah, ktorý možno udržiavať s východnými kresťanmi, ktorí sú bona fide oddelení od Katolíckej cirkvi, spontánne žiadajú prijať Eucharistiu od katolíckeho vysluhovateľa a sú dobre disponovaní. Tento postup bol ratifikovaný oboma kódexami, v ktorých sa s patričnými prispôsobeniami počíta aj s prípadom iných, nielen východných kresťanov, ktorí nie sú v plnom spoločenstve s Katolíckou cirkvou.

 

FARSKÉ OZNAMY

Kostol sv. Anny v RudníkuRímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 30. týždni od 20. júla – do 26. júla 2020.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok 16. týždňa 18:00 Sv.omša za ✟ Ladislava Štefaneka
20.júla v Cezročnom období   polročná
     
Utorok Utorok 16. týždňa 18:00 Sv. omša za ✟ Pavla Urbančíka,
21.júla v Cezročnom období   výročná
     
Streda Sv. Márie Magdalény, 18:00 Sv. omša za ✟ Karola Žilu,
22.júla (sviatok)   polročná
     
Štvrtok Sv. Brigity, rehoľníčky, 18:00 Sv. omša za ✟ Máriu Halčinovú
23.júla patrónky Európy (sviatok)  
     
Piatok Piatok 16. týždňa 18:00 Sv.omša za ✟ Violu
24.júla v Cezročnom období  
     
Sobota Sv. Jakuba, apoštola 07:30 Sv.omša za ✟ Elenu
25.júla (sviatok)  
     
Nedeľa 17. nedeľa v Cezročnom období 07:30 Sv. omša za duše v očistci
26.júla      
Lektori  Božieho Slova    
   
Nedeľa 17. nedeľa v Cezročnom období 07:30 H. Majcherová
       
   

 

V nedeľu pobožnosť nebude.

Sv. omše v kostole sv. Anny budú v sobotu o 17:30 a v nedeľu o 10:30.

 

DUCHOVNÉ SLOVO

Ecclesia de Eucharistia (Cirkev žije z Eucharistie)

Z encykliky sv. Jána Pavla II.

 40. Eucharistia tvorí spoločenstvo a vychováva k spoločenstvu. Svätý Pavol napísal korintským veriacim, ako veľmi sú ich roztržky, ktoré sa objavujú pri eucharistických zhromaždeniach, v protiklade s tým, čo slávia – s Pánovou večerou. V dôsledku toho ich vyzval, aby sa zamysleli nad pravou podstatou Eucharistie a tak sa vrátili k pravému bratskému duchu (porov. 1 Kor 11, 17-34). Účinný ohlas tejto požiadavky vidíme u svätého Augustína, ktorý – pripomínajúc apoštolove slová „Vy ste Kristovo telo a jednotlivo ste údy” (1 Kor 12, 27) – poznamenáva: „Ak vy ste jeho telo a jeho údy, na Pánovom stole je položené to, čo je vaše tajomstvo; áno, vy prijímate to, čo je vaše tajomstvo.“ A z tohto konštatovania vyvodzuje: „Kristus Pán (…) posvätil na obetnom stole tajomstvo nášho pokoja a našej jednoty. Kto prijíma tajomstvo jednoty, ale nezachováva zväzky pokoja, neprijíma sviatosť vo svoj prospech, ale ako dôkaz proti sebe samému.“

41. Táto osobitná účinnosť v napomáhaní spoločenstva, ktorá je vlastná Eucharistii, je jedným z dôvodov významu nedeľnej svätej omše. O nej a o ostatných dôvodoch, ktoré ju činia základom života Cirkvi a jednotlivých veriacich, som sa zastavil v apoštolskom liste o svätení nedele Dies Domini, pripomínajúc medziiným, že pre veriacich je účasť na svätej omši povinnosťou – okrem prípadu vážnej prekážky -, a tak sa na pastierov kladie z toho vyplývajúca úloha ponúknuť všetkým efektívnu možnosť naplniť toto prikázanie. Neskôr, v apoštolskom liste Novo millennio ineunte, keď som načrtával pastoračnú cestu Cirkvi na začiatku tretieho tisícročia, chcel som položiť osobitný dôraz na nedeľnú Eucharistiu, zdôrazňujúc jej účinnosť pri tvorení spoločenstva. „Svätá omša“ – napísal som – „je privilegovaným miestom, kde sa spoločenstvo trvale zvestuje a pestuje. Práve prostredníctvom účasti na Eucharistii sa Deň Pána stáva aj Dňom Cirkvi, ktorá tak môže účinným spôsobom plniť svoju úlohu sviatosti jednoty.“

42. Chrániť a napomáhať cirkevné spoločenstvo je úlohou každého veriaceho, ktorý nachádza v Eucharistii ako sviatosti jednoty Cirkvi oblasť osobitnej starostlivosti. Ešte v konkrétnejšej podobe a s väčšou zodpovednosťou sa táto oblasť týka pastierov Cirkvi, každého podľa vlastného stupňa a vlastného cirkevného úradu. Preto Cirkev stanovila normy, ktoré slúžia na to, aby napomáhali časté a plodné pristupovanie k eucharistickému stolu, ako aj vymedzila objektívne podmienky, v ktorých nemožno prijímanie udeľovať. Starostlivosť v napomáhaní ich verného zachovávania sa stáva praktickým vyjadrením lásky k Eucharistii a k Cirkvi.

FARSKÉ OZNAMY

DSC08529Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 29. týždni od 13. júla – do 19. júla 2020.

Bohoslužby

Pondelok Sv. Henricha  
13.júla (ľ.spom.)  
     
Utorok Sv. Kamila de Lellis, kňaza  
14.júla (ľ. spom)  
     
Streda Sv. Bonaventúru, biskupa 18:00 Sv. omša za ✟ Alexandra a Máriu
15.júla a učiteľa Cirkvi (spomienka)   Horváthovcov
     
Štvrtok Prebl. Panny Márie Karmelskej 16:00 Pohr. sv. omša za ✟ Jána Spišáka
16.júla (ľ.spom.) 17:00 Pohrebné obrady v Dome smútku
     
Piatok Sv. Andreja – Svorada a Benedikta, 18:00 Sv.omša za ✟ Vincenta Benka
17.júla pustovníkov (spomienka)   a rodičov Gejzu a Cecíliu
     
Sobota Panny Márie v sobotu 07:30 Sv.omša za ✟ Martina Hiľovského,
18.júla     manž. Máriu a synov Jána a Martina
     
Nedeľa 16. nedeľa v Cezročnom období 08:00 Sv. omša za odpustenie hriechov
19.júla   10:00 Sv. omša za Boží ľud farnosti
Lektori  Božieho Slova    
   
Nedeľa 16. nedeľa v Cezročnom období 08:00 H. Majcherová, S. Cingeľ
    10:00 L. Grácová, Z. Grácová
   

 

V nedeľu o 14:30 pobožnosť.

Vo štvrtok je deň modlitieb za diecézu, po sv. omši bude adorácia. V sobotu je deň diecéznej poklony (08:00 – 10:00, 15:00 – 17:00).

V nedeľu po druhej sv. omši katechéza pre prvoprijímajúcich, o 15:00 katechéza pre birmovancov.

Zaopatrovanie do štvrtka – vdp. Štefan Ružbašan (0918 754 745)

V nedeľu pri sv. omšiach bude zbierka na opravy.

 

DUCHOVNÉ SLOVO

 

Ecclesia de Eucharistia (Cirkev žije z Eucharistie)

Z encykliky sv. Jána Pavla II.

38. Cirkevné spoločenstvo, ako som už spomenul, je aj viditeľné a vyjadruje sa vo vzťahoch, ktoré vymenúva samotný koncil, keď učí: „Sú plne včlenení do spoločenstva Cirkvi tí, čo majúc Ducha Svätého, prijímajú neporušenú celú jej štruktúru a všetky prostriedky spásy, ktoré sú v nej ustanovené, a v jej viditeľnom organizme sú zjednotení s Kristom – ktorý ju vedie prostredníctvom najvyššieho veľkňaza a biskupov – putami vyznávania viery, sviatosťami, ako aj cirkevnou správou a spoločenstvom.”

Keďže Eucharistia je najvyšším sviatostným prejavom spoločenstva Cirkvi, vyžaduje si, aby bola slávená v kontexte úplnosti aj vonkajších vzťahov spoločenstva. Osobitným spôsobom, lebo je „zavŕšením duchovného života a cieľom všetkých sviatostí“, si Eucharistia vyžaduje, aby boli putá spoločenstva vo sviatostiach, osobitne v krste a kňazskej vysviacke, reálnymi. Nie je možné dať sväté prijímanie osobe, ktorá nie je pokrstená alebo odmieta úplnú pravdu viery o eucharistickom tajomstve. Kristus je pravda a vydáva svedectvo pravde (porov. Jn 14, 6; 18, 37), preto sviatosť jeho tela a krvi nepripúšťa pretvárky.

39. Okrem toho, pre samotnú povahu cirkevného spoločenstva a vzťahu, ktorý má k nemu sviatosť Eucharistie, treba pripomenúť, že „eucharistická obeta, i keď sa vždy slávi v určitom konkrétnom spoločenstve, nikdy nie je slávením iba tohto spoločenstva: tým, že prijíma Pánovu eucharistickú prítomnosť, prijíma celý dar spásy a tak sa aj prejavuje, hoci v pretrvávajúcej viditeľnej partikularite, ako obraz a pravá prítomnosť Cirkvi, ktorá je jedna, svätá, katolícka a apoštolská“. Z toho vyplýva, že skutočne eucharistické spoločenstvo sa nemôže stiahnuť samo do seba, akoby bolo sebestačné, ale musí byť v zhode so všetkými ostatnými katolíckymi spoločenstvami.

Cirkevné spoločenstvo eucharistického zhromaždenia je spoločenstvom s vlastným biskupom a s rímskym pápežom. Biskup je totiž viditeľným princípom a základom jednoty vo svojej partikulárnej cirkvi. Bolo by teda veľkým nepochopením, ak by sa sviatosť, ktorá je výsostne sviatosťou jednoty Cirkvi, slávila bez pravého spoločenstva s biskupom. Svätý Ignác Antiochijský napísal: „Nech sa považuje za istú len tá Eucharistia, ktorá sa koná pod biskupom alebo tým, ktorému on dal na to poverenie.“ Pretože „rímsky pápež, ako Petrov nástupca, je trvalým a viditeľným princípom a základom jednoty tak biskupov, ako aj množstva veriacich“, spoločenstvo s ním je vnútornou požiadavkou slávenia eucharistickej obety. Tu pramení veľká pravda, vyjadrená v liturgii rozličnými spôsobmi: „Každé slávenie Eucharistie sa koná nielen v jednote s vlastným biskupom, ale aj s pápežom, s biskupským zborom, s celým klérom a so všetkým ľudom. Každé platné slávenie Eucharistie vyjadruje toto všeobecné spoločenstvo s Petrom a s celou Cirkvou alebo sa na ňu objektívne odvoláva, ako je to v prípade kresťanských cirkví oddelených od Ríma.“

 

FARSKÉ OZNAMY

B45A9071Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 28. týždni od 6. júla – do 12. júla 2020.

Bohoslužby

Pondelok Sv. Márie Goretti, panny  
6.júla a mučenice (ľ.spom.)  
     
Utorok Sv. Antona Márie Zaccariu,  
7.júla kňaza (ľ. spom)  
     
Streda Streda 14. týždňa  
8.júla v Cezročnom období  
     
Štvrtok Sv. Augustína Zhao Rong, kňaza  
9.júla a spoločníkov mučeníkov (ľ.spom.)  
     
Piatok Piatok 14. týždňa  
10.júla v Cezročnom období  
     
Sobota Vigília – 15. nedeľa 18:00 Sv. omša na úmysel celebranta
11.júla v Cezročnom období  
     
Nedeľa 15. nedeľa v Cezročnom období 10:30 Sv. omša za zdravie a Božie
12.júla     požehnanie
Lektori  Božieho Slova    
   
Sobota Vigília – 15. nedeľa 18:00 Z. Berciková, Z. Morvayová
v Cezročnom období    
Nedeľa 15. nedeľa v Cezročnom období 10:30 I. Drábik, V. Drábiková
       
   

Zaopatrovanie v týždni vdp. Štefan Ružbašan (0918 754 745).

 

DUCHOVNÉ SLOVO 

 

Ecclesia de Eucharistia (Cirkev žije z Eucharistie)

Z encykliky sv. Jána Pavla II.

36. Neviditeľné spoločenstvo – i keď svojou povahou je v procese stáleho rastu -, ktorým sme sa stali „účastnými na Božej prirodzenosti“ (2 Pt 1, 4), a v praktizovaní čností viery, nádeje a lásky. Len tak jestvuje pravé spoločenstvo s Otcom, so Synom a s Duchom Svätým. Nestačí len viera, potrebné je vytrvať v posväcujúcej milosti a láske, zostávajúc v lone Cirkvi s „telom“ i so „srdcom“ ; teda to, čo svätý Pavol vyjadril slovami „viera činná skrze lásku“ (Gal 5, 6).

Integritou neviditeľných vnútorných zväzkov sa myslí morálny stav pre kresťanov, ktorí chcú mať plnú účasť na Eucharistii a prijímať Kristovo telo a krv. Túto povinnosť im pripomína ten istý apoštol Pavol upozornením: „Nech teda človek skúma sám seba, a tak je z toho chleba a pije z kalicha“ (1 Kor 11, 28). Svätý Ján Zlatoústy silou svojej výrečnosti povzbudzuje veriacich: „Aj ja povznášam môj hlas, nalieham, prosím a zaprisahávam, aby sme sa nepribližovali k tomuto posvätnému stolu s nečistým a so skazeným svedomím. Takéto prijímanie nikdy nemožno považovať za pravé prijímanie (communio), aj keď sa tisíckrát dotkneme Kristovho tela, ale znamená odsúdenie, muky a vzrast trestov.”

V tejto línii Katechizmus Katolíckej cirkvi právom stanovuje: „Kto si je vedomý ťažkého hriechu, musí skôr, ako pristúpi k prijímaniu, prijať sviatosť zmierenia.“ Chcel by som preto pripomenúť, že v Cirkvi platí a vždy bude platiť norma, ktorou Tridentský koncil konkretizoval prísne napomenutie apoštola Pavla, keď tvrdí, že na hodné prijatie Eucharistie „musí predchádzať vyznanie hriechov, keď si je človek vedomý ťažkého hriechu.“

37. Eucharistia a spoveď sú dve sviatosti, ktoré sú navzájom úzko späté. Ak Eucharistia sprítomňuje vykupiteľskú obetu kríža, sviatostne ju predlžujúc, znamená to, že z nej vyplýva aj trvalá požiadavka na obrátenie, osobná odpoveď na výzvu, ktorou sa svätý Pavol obracia na kresťanov v Korinte: „V Kristovom mene prosíme: Zmierte sa s Bohom!” (2 Kor 5, 20). Ak teda kresťana ťaží vo svedomí ťažký hriech, pokánie prostredníctvom sviatosti zmierenia sa stáva záväznou cestou umožňujúcou plnú účasť na eucharistickej obete.

Keďže ide o hodnotenie svedomia, úsudok o stave milosti sa týka, prirodzene, samého zainteresovaného. V prípade vonkajšieho správania, ktoré je závažne, viditeľne a trvalo v protiklade s morálnymi normami, Cirkev sa vo svojej pastoračnej starostlivosti o poriadok v spoločenstve a z úcty k tejto sviatosti musí cítiť povolaná zasiahnuť. Na túto situáciu jasnej morálnej indisponovanosti sa vzťahuje norma Kódexu kánonického práva o nepripustení k eucharistickému prijímaniu tých, „ktorí tvrdošijne zotrvávajú v zjavne ťažkom hriechu“.

 

 

 

Archív