Monthly Archives: september 2020

FARSKÉ OZNAMY

kaplnka

Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 40. týždni od 28. septembra – do 4. októbra 2020.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok 26. týždňa 18:00 Sv. omša za ✟ Jozefa Sopka,
28.septembra v Cezročnom období   Michala Lindvaia a Annu Jaklovskú
     
Utorok Sv. Michala, Gabriela a Rafaela,  
29.septembra archanjelov (sviatok)  
     
Streda Sv. Hieronyma, kňaza, 18:00 Sv. omša za ✟ Rozáliu Spišákovú,
30.septembra učiteľa Cirkvi (spomienka)   mesačná
     
Štvrtok Sv. Terézie z Lisieux, panny, 18:00 Sv. omša za ✟ Ladislava Petráša,
1.októbra učiteľky Cirkvi (spomienka)   výročná
     
Piatok Svätých anjelov strážcov 18:00 Sv. omša za ✟ Pavla Kuchárika
2.októbra (spomienka)   a rod. Margitu a Pavla
     
Sobota Panny Márie v sobotu 07:30 Sv. omša za ✟ Margitu Sopkovú,
3.októbra     r. Štovčíkovú, manž. Imricha a rodičov
     
Nedeľa 27. nedeľa v Cezročnom období 08:00 Sv. omša za Boží ľud farnosti
4.októbra   10:30 Sv. omša za ružencové bratstvo
    (pri kaplnke)
  15:00 POBOŽNOSŤ ( ruženec, odprosenie
    Božského Srdca, premienka)
   
Lektori  Božieho Slova    
   
Nedeľa 27. nedeľa v Cezročnom období 08:00 H. Majcherová
  10:30 O. Brada, D. Vincová
     

 

Ružencové pobožnosti začnú od štvrtka (pol hodinu pred sv. omšou, v nedeľu v čase pobožnosti).

Vo štvrtok po sv. omši bude adorácia, v piatok od 16:30 do 17:30 adorácia k úcte Božského Srdca. V sobotu o 7:00 fatimská pobožnosť, o 17:30 adorácia za rodiny.

V nedeľu o 15:45 stretnutie rodičov birmovancov.

Prihlášky na prípravu ku prvému svätému prijímananiu sú v kostole na stolíku s tlačou.

Spovedanie pred prvým piatkom: streda a piatok od 16:00, Chorí a starší veriaci v piatok od 8:00

 

DUCHOVNÉ SLOVO 

SVIATOSŤ EUCHARISTIE

Z Katechizmu Katolíckej Cirkvi

1322 Svätá Eucharistia završuje uvádzanie do kresťanského života. Tí, čo boli krstom povýšení na hodnosť kráľovského kňazstva a birmovaním hlbšie pripodobnení Kristovi, prostredníctvom Eucharistie majú s celým spoločenstvom účasť na samej Pánovej obete.

1323 „Náš Spasiteľ pri Poslednej večeri v tú noc, keď bol zradený, ustanovil eucharistickú obetu svojho tela a svojej krvi, aby ňou v priebehu vekov trvale zachoval obetu kríža, kým nepríde, a aby tak zveril Cirkvi, milovanej Neveste, pamiatku svojej smrti a svojho zmŕtvychvstania: sviatosť milosrdenstva, znak jednoty, puto lásky, veľkonočnú hostinu, pri ktorej prijímame Krista, duša sa napĺňa milosťou a dostávame závdavok budúcej slávy.“

I. Eucharistia – prameň a vrchol života Cirkvi

1324 Eucharistia je prameň a vrchol celého kresťanského života. „Ostatné sviatosti, ako aj všetky ekleziálne služby a apoštolské diela úzko súvisia so svätou Eucharistiou a sú na ňu zamerané. Veď najsvätejšia Eucharistia obsahuje celé duchovné dobro Cirkvi, totiž samého Krista, nášho veľkonočného Baránka.“

1325 „Eucharistia vhodne naznačuje a obdivuhodne uskutočňuje účasť na Božom živote a jednotu Božieho ľudu, na ktorých sa zakladá Cirkev. V nej je vrchol aj činnosti, ktorou Boh v Kristovi posväcuje svet, aj kultu, ktorý ľudia preukazujú Kristovi a skrze neho Otcovi v Duchu Svätom.“

1326 Napokon slávením Eucharistie sa už spájame s nebeskou liturgiou a anticipujeme večný život, v ktorom bude Boh všetko vo všetkých.

1327 Skrátka, Eucharistia je zhrnutím a súhrnom našej viery: „Naše presvedčenie [viery] je v súlade s Eucharistiou a Eucharistia zasa potvrdzuje naše presvedčenie.“

FARSKÉ OZNAMY

B45A9071Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 39. týždni od 21. septembra – do 27. septembra 2020.

Bohoslužby

Pondelok Sv. Matúša, apoštola a evanjelistu 18:00 Sv. omša za ✟ Máriu Spišákovú, výročná
21.septembra (sviatok)   manžela Štefana a syna Martina
     
Utorok Štvrtok 25. týždňa 18:00 Sv. omša za zdravie a Božiu pomoc
22.septembra v Cezročnom období   pri zdrav. problémoch pre Katarínu
     
Streda Sv. Pia z Pietrelčiny, kňaza 16:00 Pohr. sv. omša za ✟ Agnesu Sakáčovú
23.septembra  (spomienka) 17:00 Pohrebné obrady v Dome smútku
     
Štvrtok Štvrtok 25. týždňa 18:00 Sv. omša za B. požehnanie, zdravie,
24.septembra v Cezročnom období   trpezlivosť pre Katarínu
     
Piatok Piatok 25. týždňa 16:00 Pohr. sv. omša za ✟ Máriu Bradovú
25.septembra v Cezročnom období 17:00  Pohrebné obrady v Dome smútku
  18:00  Sv. omša za ✟ Máriu Laufikovú, výročná
Sobota Vigília – 26. nedeľa 18:00 Sv. omša za ✟ Štefana Benka,
26.septembra v Cezročnom období   mesačná
     
Nedeľa 26. nedeľa v Cezročnom období 07:30 Sv. omša za ✟ ruženc. bratstva
27.septembra   09:00 Sv. omša za Boží ľud farnosti
 
Lektori  Božieho Slova    
Sobota Vigília – 26. nedeľa 18:00 I. Sopková
v Cezročnom období    
Nedeľa 26. nedeľa v Cezročnom období 08:00 Z. Morvayová
    10:00 J. Kurjan
   

 

V nedeľu pobožnosť nebude.

Katechézy pre prvoprijímajúcich začnú od 2. októbrovej nedele. Prihlášky sú na stolíku s tlačou.

Odpust pri kaplnke bude 4. Októbra

Zbierka na boží hrob vyniesla 403,-€. Všetkým darcom úprimne Pán Boh zaplať.

 

DUCHOVNÉ SLOVO

 

Ecclesia de Eucharistia (Cirkev žije z Eucharistie)

Z encykliky sv. Jána Pavla II.

 61. Eucharistické tajomstvo – obeta, prítomnosť, hostina – nepripúšťa redukcie a manipulácie. Je potrebné žiť ho v jeho integrite: aj ako liturgickú udalosť, aj v intímnom rozhovore s Ježišom hneď po prijatí Eucharistie, aj vo chvíľach modlitieb eucharistickej adorácie mimo omše. Vtedy sa pevne buduje Cirkev a vyjadruje sa to, čím skutočne je: jedna, svätá, katolícka a apoštolská; Boží ľud, chrám a rodina; Kristovo telo a nevesta oživovaná Duchom Svätým; všeobecná sviatosť spásy a hierarchicky usporiadané spoločenstvo.

Cesta, ktorou Cirkev prechádza v týchto prvých rokoch tretieho tisícročia, je aj cestou obnoveného ekumenického úsilia. Posledné desaťročia druhého tisícročia, vrcholiace vo Veľkom jubileu, nás posunuli týmto smerom, podnecujúc všetkých pokrstených odpovedať na Ježišovu modlitbu „ut unum sint“ (Jn 17, 11). Je to dlhá cesta, plná prekážok, ktoré presahujú ľudské schopnosti. No máme Eucharistiu a pred ňou môžeme z hĺbky srdca cítiť, že aj nám sú adresované tie isté slová, ktoré počul prorok Eliáš: „Vstaň a jedz, lebo máš pred sebou dlhú cestu!“ (1 Kr 19, 7). Eucharistický poklad, ktorý nám Pán dal k dispozícii, nás smeruje k cieľu plného prežívania so všetkými bratmi, s ktorými nás spája spoločný krst. Aby sme tento poklad neroztratili, potrebné je rešpektovať požiadavky, ktoré vyplývajú z toho, že ide o sviatosť spoločenstva vo viere a v apoštolskej postupnosti.

Prisudzujúc Eucharistii vážnosť, ktorú si zasluhuje, a pozorne sa snažiac dodržať všetky požiadavky, dávame najavo, že sme si skutočne vedomí veľkosti tohto daru. K tomu nás vyzýva tradícia, ktorú už od prvých storočí zachovávala kresťanská komunita, bdelá v uchovávaní tohto pokladu. Podnecovaná láskou, Cirkev sa usiluje odovzdať nasledujúcim kresťanským generáciám vieru a náuku o eucharistickom tajomstve bez toho, aby z nej stratila čo len čiastku. Nehrozí, že by sme v starostlivosti o toto tajomstvo preháňali, lebo „v tejto sviatosti je zahrnuté celé tajomstvo našej spásy“.

62. Najmilší bratia a sestry, vstúpme do školy svätých, veľkých interpretov pravej eucharistickej zbožnosti. V nich dosiahla teológia o Eucharistii plnú krásu, prenesenú do života, je pre nás nákazlivá a takpovediac zahrieva. Počúvajme predovšetkým Najsvätejšiu Pannu, v ktorej sa viac než v komkoľvek inom javí eucharistické tajomstvo ako tajomstvo svetla. Hľadiac na ňu, spoznáme pretvárajúcu silu, ktorú má Eucharistia. V nej vidíme svet obnovený v láske. Keď ju kontemplujeme ako vzatú do neba s dušou a telom, vidíme štrbinou „nové nebo“ a „novú zem“, ktoré sa otvoria pred našimi očami pri Kristovom druhom príchode. Eucharistia je ich závdavkom a istým spôsobom anticipáciou: „Príď, Pane Ježišu!“ (Zjv 22, 20).

V pokornom znamení chleba a vína, prepodstatnených na jeho telo a krv, Kristus kráča s nami ako naša sila a viatikum a robí nás svedkami nádeje pre všetkých. Ak si pred týmto tajomstvom myseľ uvedomuje svoje limity, srdce ožiarené svetlom Ducha Svätého tuší, ako sa správať, ponoriac sa v adorácii do lásky bez hraníc. Prisvojme si city svätého Tomáša, najväčšieho teológa a zároveň nadšeného ospevovateľa eucharistického Krista, a dovoľme, aby sa aj naša duša otvorila v nádeji kontemplácie tej méty, po ktorej túži naše srdce, celé smädné po radosti a pokoji:  „Dobrý pastier, pravý chlieb, Ježišu, zmiluj sa: živ nás a ochraňuj, veď nás k večným dobrám v zemi žijúcich. Ty, čo všetko môžeš a vieš, ktorý nás živíš na zemi, priveď svojich bratov k nebeskému stolu v radosti tvojich svätých.“

FARSKÉ OZNAMY

Kostol Všetkých svätých

Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 38. týždni od 14. septembra – do 20. septembra 2020.

Bohoslužby

Pondelok Povýšenie Sv. kríža 18:00 Sv. omša za ✟ Jána Jasaňa,
14.septembra (sviatok)   manž. Máriu r. Rusnákovú, dcéry, zaťov
    a syna
     
Utorok Sedembolestnej Panny Márie, 08:00 ad int.
15.septembra Patrónky Slovenska (slávnosť) 10:00 Sv. omša za zdravie v rodine
     
Streda Sv. Kornélia, pápeža, a Cypriána, 16:00 Pohr. sv. omša za ✟ Daniela Hiľovského
16.septembra biskupa, mučeníkov (spomienka) 17:00 Pohrebné obrady v Dome smútku
     
Štvrtok Štvrtok 24. týždňa 16:00 Pohr. sv. omša za ✟ Máriu Dryjovú
17.septembra v Cezročnom období 17:00  Pohrebné obrady v Dome smútku
     
Piatok Piatok 24. týždňa 07:00 ad int.
18.septembra v Cezročnom období  
     
Sobota Vigília – 25. nedeľa 13:00 Pohr. sv. omša za ✟ Helenu Janačiovú
19.septembra v Cezročnom období 14:00 Pohrebné obrady v Dome smútku
  18:00  Sv. omša za ✟ Helenu Idčanovú, polročná
Nedeľa 25. nedeľa v Cezročnom období 08:00 ad int.
20.septembra   10:00 Sv. omša za Boží ľud farnosti
 
Lektori  Božieho Slova    
Pondelok Povýšenie Sv. kríža 18:00 Z. Slovenkaiová
Utorok Sedembolestnej Panny Márie, 08:00 Z. Berciková, D. Vincová
  Patrónky Slovenska (slávnosť) 10:00 J. Kurjan, J. Brada
Sobota Vigília – 25. nedeľa 18:00 Z. Bradová
v Cezročnom období    
Nedeľa 25. nedeľa v Cezročnom období 08:00 H. Majcherová, S. Cingeľ
    10:00 I. Drábik, V. Drábiková
   

 

V nedeľu o 14:30 pobožnosť a o 15:00 katechéza pre birmovancov.

 

DUCHOVNÉ SLOVO

 

Ecclesia de Eucharistia (Cirkev žije z Eucharistie)

Z encykliky sv. Jána Pavla II.

59. „Ave, verum corpus natum de Maria Virgine!” Pred niekoľkými rokmi som slávil päťdesiate výročie môjho kňazstva. Dnes zakúšam milosť môcť ponúknuť Cirkvi túto encykliku o Eucharistii, a to na Zelený štvrtok v roku, na ktorý pripadá dvadsiate piate výročie mojej služby na Petrovom stolci. Robím tak so srdcom plným vďačnosti. Viac než pol storočia deň čo deň, od toho 2. novembra 1946, keď som slávil moju prvú svätú omšu v krypte svätého Leonarda v krakovskej wawelskej katedrále, sa moje oči sústreďovali na hostiu a kalich, v ktorých sa spojili čas a priestor a naživo sa predstavuje dráma Golgoty, odhaľujúc svoju tajomnú súčasnosť. Každý deň mohla moja viera rozpoznať v premenenom chlebe a víne božského Pocestného, ktorý sa jedného dňa pridal k dvom emauzským učeníkom, aby otvoril ich oči svetlu a ich srdcia nádeji (porov. Lk 24, 13-35).

Dovoľte, moji najmilší bratia a sestry, aby som v hlbokom zápale, sprevádzaný a posilňovaný vašou vierou, vzdal moje svedectvo viery v najsvätejšiu Eucharistiu. „Ave, verum corpus natum de Maria Virgine, vere passum, immolatum, in cruce pro homine!“ Tu je poklad Cirkvi, srdce sveta, závdavok cieľa, po ktorom túži každý človek, aj keď nevedome. Veľké tajomstvo, ktoré nás iste presahuje a podrobuje ťažkej skúške schopnosti našej mysle ísť ponad to, čo sa javí zmyslom. Tu sa naše zmysly končia – „visus, tactus, gustus in te fallitur“, hovorí sa v hymne Adoro te devote – a nám stačí len viera zakotvená v Kristovom slove, ktoré nám bolo odovzdané cez apoštolov. Dovoľte, aby som ako Peter na záver eucharistickej reči v Jánovom evanjeliu aj ja opakoval Kristovi v mene celej Cirkvi, v mene každého z vás: „Pane, a ku komu by sme išli? Ty máš slová večného života“ (Jn 6, 68).

60. Na úsvite tohto nového tisícročia sme my všetci synovia Cirkvi vyzvaní s obnoveným nadšením kráčať kresťanským životom. Ako som napísal v apoštolskom liste Novo millennio ineunte, „nejde o to, aby sme našli nejaký ‚nový program’. Program tu už máme: je tu už dvetisíc rokov a obsahuje ho evanjelium a živá tradícia. Svoje ťažisko má napokon v samom Kristovi, ktorého treba poznať, milovať a nasledovať, aby sme mohli v ňom žiť trojičným životom a pretvárať s ním dejiny až po ich zavŕšenie v nebeskom Jeruzaleme“. Aktualizácia tohto programu obnoveného nadšenia v kresťanskom živote prechádza cez Eucharistiu.

Každé úsilie o svätosť, každá aktivita zameraná na uskutočňovanie poslania Cirkvi, každé napĺňanie pastoračných plánov musí čerpať potrebnú silu z eucharistického tajomstva a musí k nemu smerovať ako k svojmu vrcholu. V Eucharistii máme Ježiša, máme jeho vykupiteľskú obetu, máme jeho zmŕtvychvstanie, máme jeho dar Ducha Svätého, máme adoráciu, poslušnosť a lásku k Otcovi. Ak by sme zanedbali Eucharistiu, ako by sme sa mohli dostať z našej núdze?

POZVÁNKA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FARSKÉ OZNAMY

KrakowRímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 37. týždni od 7. septembra – do 13. septembra 2020.

Bohoslužby

Pondelok Sv. Marka Križina, Melichara  
7.septembra Grodzieckého a Štefana Pongrácza,  
kňazov a mučeníkov (spomienka)  
     
Utorok Narodenie Panny Márie (sviatok) 16:30 Sv. omša na úmysel celebranta
8.septembra  
     
Streda Sv. Petra Clavera, kňaza  
9.septembra (ľubovoľná spomienka)  
     
Štvrtok Štvrtok 23. týždňa  
10.septembra v Cezročnom období  
     
Piatok Piatok 23. týždňa  
11.septembra v Cezročnom období  
     
Sobota Vigília – 24. nedeľa 18:00 Sv. omša za ✟ Annu a Vincenta
12.septembra v Cezročnom období   Juhárovcov a dcéru Helenu
     
Nedeľa 24. Nedeľa 08:00 ad int.
13.septembra v Cezročnom období 10:00 Sv. omša za Boží ľud farnosti
     
Lektori  Božieho Slova    
 
Sobota Vigília – 24. nedeľa 18:00 Z. Berciková
v Cezročnom období  
Nedeľa 24. Nedeľa 08:00 Z. Morvayová
v Cezročnom období 10:00 L. Grácová, Z. Grácová
     

  

V nedeľu pobožnosť nebude.

V nedeľu pri sv. omšiach bude zbierka na Boží hrob.

 

DUCHOVNÉ SLOVO 

Ecclesia de Eucharistia (Cirkev žije z Eucharistie)

Z encykliky sv. Jána Pavla II.

56. Mária si celým svojím životom v Kristovej blízkosti, a nielen na Kalvárii, osvojila obetný rozmer Eucharistie. Keď niesla dieťa Ježiša do jeruzalemského chrámu, „aby ho predstavili Pánovi“ (Lk 2, 22), počula od starca Simeona predpoveď, že Dieťa bude znamením protirečenia a jej vlastnú dušu prenikne meč (porov. Lk 2, 34-35). Bola to predpoveď drámy ukrižovaného Syna aj stabat Mater Panny Márie pod krížom. Pripravujúc sa deň čo deň na Kalváriu, Mária žije akýsi druh anticipovanej Eucharistie, mohli by sme povedať duchovného prijímania túžby a obety, ktoré bude mať svoje zavŕšenie v spojení so Synom v jeho utrpení a ktoré sa potom prejaví – ako pamiatke jeho umučenia – v poveľkonočnom období v jej účasti na eucharistickom slávení, ktorému budú predsedať apoštoli.

Môžeme si predstaviť pocity Panny Márie, keď počúvala z úst Petra, Jána, Jakuba a iných apoštolov slová Poslednej večere „Toto je moje telo, ktoré sa dáva za vás“ (Lk 22, 19)? To telo, ktoré sa obetovalo a teraz je sprítomnené v sviatostných znakoch, bolo to isté telo, ktoré sa počalo v jej lone! Prijať Eucharistiu muselo pre Máriu znamenať akoby opäť prijať vo svojom lone to srdce, ktoré bilo v súlade s jej srdcom, a znovu prežívať to, čo sama zakúsila pod krížom

57. „Toto robte na moju pamiatku“ (Lk 22, 19). V pamiatke Kalvárie je prítomné všetko to, čo Kristus vykonal svojím utrpením a smrťou. Nechýba tu teda ani to, čo spravil vo vzťahu k svojej matke v náš prospech. Jej tu totiž odovzdáva svojho milovaného učeníka a v ňom aj každého z nás: „Źena, hľa, tvoj syn!” Rovnako hovorí každému z nás: „Hľa, tvoja matka!” (Jn 19, 26-27).

Źiť v Eucharistii pamiatku Kristovej smrti zahŕňa aj stále prijímať tento dar. Znamená to vziať podľa Jánovho príkladu so sebou tú, ktorá je nám vždy znova darovaná ako Matka. Zároveň to značí prijať úlohu pripodobňovať sa Kristovi, dať sa do Matkinej školy a nechať sa ňou sprevádzať. Mária je prítomná – s Cirkvou a ako Matka Cirkvi – pri každom z našich eucharistických slávení. Ak je medzi Cirkvou a Eucharistiou neoddeliteľný vzťah, to isté treba povedať aj o vzťahu Márie a Eucharistie. Aj preto je spomienka na Pannu Máriu už od starobylých čias jednoznačne prítomná v eucharistickom slávení tak na Východe ako Západe.

58. V Eucharistii sa Cirkev plne spája s Kristom a s jeho obetou, osvojujúc si Máriinho ducha. To je skutočnosť, ktorú si môžeme prehĺbiť čítaním Magnifikatu v eucharistickej perspektíve. Eucharistia totiž, tak ako Máriin chválospev, je predovšetkým chválou a vzdávaním vďaky. Keď Mária zvolá „Velebí moja duša Pána a môj duch jasá v Bohu, mojom Spasiteľovi“, nesie vo svojom lone Ježiša. Chváli Otca za Ježiša, no chváli ho aj v Ježišovi a s Ježišom. A presne to je pravý eucharistický postoj.

Mária si zároveň spomína na veľké činy, ktoré Boh vykonal v dejinách spásy podľa prisľúbení daných otcom (porov. Lk 1, 55), ohlasujúc obdivuhodný čin prekonávajúci všetky ostatné – vykupiteľské vtelenie. V Magnifikate je napokon prítomný aj eschatologický náboj Eucharistie. Vždy, keď sa nám Boží Syn predstavuje v „chudobe“ sviatostných znakov chleba a vína, je do sveta zasiaty zárodok nových dejín, kde sú „mocnári zosadení z trónov“ a „povýšení ponížení“ (porov. Lk 1, 52). Mária spieva o nových nebesiach a novej zemi, ktoré nachádzajú v Eucharistii svoju anticipáciu a v istom zmysle svoj programový plán. Ak Magnifikat vyjadruje Máriinu spiritualitu, nič nám lepšie nepomáha žiť eucharistické tajomstvo než táto spiritualita. Eucharistia je nám daná, aby sa náš život, tak ako Máriin, celý stal magnifikatom!

 

Archív