Monthly Archives: január 2023

FARSKÉ OZNAMY

Kostol Všetkých svätých v zimeRímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 5. týždni od 30. januára – do 5. februára 2023.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok 4. týždňa v Cezročnom 17:00 za Božiu pomoc pri operácii
30.januára období  
   
Utorok Sv. Jána Bosca, kňaza  
31.januára (spomienka)  
   
Streda Streda 4. týždňa v Cezročnom 17:00 za ✟ Annu Petrášovú a manž.
1.februára období   Michala, výročná
   
Štvrtok Obetovanie Pána (sviatok) 17:00 za ✟ ružencového bratstva
2.februára  
   
Piatok Sv. Blažeja, biskupa a mučeníka 17:00 za ✟ Petra Holováča, manž. Cecíliu
3.februára (ľubovoľná spomienka)   a syna Viktora
     
Sobota Vigília – 5. nedeľa v Cezr.období 17:00 za ✟ Máriu Kováčovú, mesačná
4.februára    
     
Nedeľa 5. nedeľa v Cezročnom období 10:30 za ružencové bratstvo
5.februára 14:00 za Boží ľud farnosti
 
Lektori  Božieho Slova    
Štvrtok Obetovanie Pána 17:00 D. Petrášová
Piatok Sv. Blažeja, biskupa a mučeníka 17:00 B. Lörinczová
Sobota Vigília – 5. nedeľa v Cezr.období 17:00 I. Sopková
Nedeľa 5. nedeľa v Cezročnom období 10:30 Z. Slovenkaiová
14:00 M. Kráľová
   

Vo štvrtok pri sv. omši bude požehnanie sviec, v piatok od 16:00 poklona Najsv. sviatosti a po sv. omši svätoblažejské požehnanie.

V sobotu o 16:15 fatimská pobožnosť a v nedeľu pobožnosť o 15:00 (ruženec, odprosenie B. Srdca, premienka).

V nedeľu pri sv. omši o 14:00 katechéza pre prvoprijímajúcich.

Spoveď pred prvým piatkom: streda, štvrtok, piatok od 16:00, chorí a starší vewriaci v piatok od 8:00 hod.

DUCHOVNÉ SLOVO 

Rok krstu a birmovania

Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)

Krst dospelých

Od začiatkov Cirkvi je krst dospelých najbežnejší tam, kde sa iba nedávno začalo hlásanie evanjelia. Katechumenát (príprava na krst) má v tomto prípade dôležité miesto. Keďže je uvádzaním do viery a do kresťanského života, má pripraviť na prijatie Božieho daru v krste, birmovaní a Eucharistii.

Katechumenát alebo formácia katechumenov má za cieľ umožniť im, aby ako odpoveď na Božiu iniciatívu a v spojení s určitým cirkevným spoločenstvom priviedli k zrelosti svoje obrátenie a svoju vieru. Ide o formáciu celého kresťanského života, ktorou „sa učeníci spájajú s Kristom, svojím Učiteľom. Preto treba katechumenov náležite zasväcovať do tajomstva spásy a do mravného života podľa evanjelia a posvätnými obradmi, ktoré sa majú sláviť postupne, treba ich uvádzať do života viery, liturgie a lásky Božieho ľudu.“

Katechumeni „sú už spojení s Cirkvou, už patria do Kristovej rodiny a nezriedka už žijú životom viery, nádeje a lásky“. „Matka Cirkev ich už ako svojich zahŕňa láskou a starostlivosťou.“

Krst detí

Keďže sa deti rodia s padlou a dedičným hriechom poškvrnenou ľudskou prirodzenosťou, aj ony potrebujú znovuzrodenie v krste, aby boli vyslobodené z moci tmy a prenesené do kráľovstva slobody Božích detí, ku ktorej sú povolaní všetci ľudia. Krst detí zvlášť ukazuje, že milosť spásy je úplne nezaslúžený dar. Cirkev a rodičia by teda pripravili dieťa o neoceniteľnú milosť stať sa Božím dieťaťom, keby mu krátko po narodení neudelili krst.

Kresťanskí rodičia majú uznať, že táto prax zodpovedá aj ich úlohe starať sa o život, ktorý im zveril Boh.

Prax krstiť malé deti je od nepamäti tradíciou Cirkvi. Od druhého storočia sú o nej výslovné svedectvá. Je však celkom možné, že už od začiatku kazateľskej činnosti apoštolov, keď prijali krst celé „domy“, boli pokrstené aj malé deti.

Viera a krst

Krst je sviatosťou viery.Viera si však vyžaduje spoločenstvo veriacich. Jednotliví veriaci môžu veriť iba vo viere Cirkvi. Viera, ktorá sa vyžaduje na krst, nie je viera dokonalá a zrelá, ale je začiatkom, ktorý sa má rozvíjať. Katechumen alebo jeho krstný rodič dostáva otázku: „Čo si žiadaš od Božej Cirkvi?“ A odpovedá: „Vieru!“

U všetkých pokrstených, u detí i dospelých, má viera po krste rásť. Preto Cirkev každý rok na Veľkonočnú vigíliu slávi obnovenie krstných sľubov. Príprava na krst privádza iba na prah nového života. Krst je prameňom nového života v Kristovi, z ktorého vyviera celý kresťanský život.

Aby sa krstná milosť mohla rozvíjať, je dôležitá pomoc rodičov. To je aj úloha krstného otca alebo krstnej matky, ktorí majú byť presvedčenými veriacimi, schopnými a ochotnými pomáhať novopokrstenému, dieťaťu alebo dospelému, na jeho ceste kresťanského života.46 Ich úloha je skutočnou ekleziálnou službou (officium). Celé cirkevné spoločenstvo nesie časť zodpovednosti za rozvinutie a zachovanie milosti prijatej v krste.

FARSKÉ OZNAMY

KrakowRímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 4. týždni od 23. januára – do 29. januára 2023.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok 3. týždňa v Cezročnom 17:00 za ZBP Anny s rod.
23.januára období  
   
Utorok Sv.Františka Saleského, biskupa 17:00 za ✟ Františka a Tomáša
24.januára a učiteľa Cirkvi (spomienka)  
   
Streda Obrátenie sv. Pavla, apoštola 17:00 za ✟ Ladislava
25.januára (sviatok)  
   
Štvrtok Sv. Timoteja a Títa, biskupov 17:00 za ✟ Helenu Sopkovú, manž. Viliama
26.januára (spomienka)   a syna Slavomíra, výročná
   
Piatok Piatok 3. týždňa v Cezročnom 17:00 za ✟ Augustína Košúta
27.januára období  
     
Sobota Vigília – 4. nedeľa v Cezr.období 17:00 za zdravie a požehnaný vek
28.januára     Margity
     
Nedeľa 4. nedeľa v Cezročnom období 10:30 ad int.
29.januára 14:00 za Boží ľud farnosti
 
Lektori  Božieho Slova    
Sobota Vigília – 4. nedeľa v Cezr.období 17:00 M. Grega
Nedeľa 4. nedeľa v Cezročnom období 10:30 Z. Morvayová
14:00 D. Hiľovská
   

V nedeľu pobožnosť o 15:00.

V nedeľu pri sv. omši o 14:00 bude katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov.

DUCHOVNÉ SLOVO 

Rok krstu a birmovania

Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)

Mystagógia slávenia

Význam a milosť sviatosti krstu jasne vysvitajú z obradov jeho slávenia. Keď veriaci s pozornou účasťou sledujú úkony a slová tohto slávenia, sú zasväcovaní do bohatstva, ktoré táto sviatosť naznačuje a spôsobuje v každom novopokrstenom. Znak kríža na začiatku slávenia označuje Kristovým znakom toho, ktorý mu bude čoskoro patriť, a znamená milosť vykúpenia, ktorú nám Kristus získal svojím krížom. Hlásanie Božieho slova objasňuje zjavenú pravdu kandidátom krstu i zhromaždeniu a vzbudzuje odpoveď viery, ktorá je neoddeliteľná od krstu. Krst je totiž osobitným spôsobom „sviatosťou viery“, lebo je sviatostnou bránou do života viery. Keďže krst znamená oslobodenie od hriechu a od jeho podnecovateľa diabla, nad kandidátom sa vyslovuje exorcizmus (alebo viacero exorcizmov). Celebrant ho pomaže olejom katechumenov alebo vloží na neho ruku a on sa výslovne zrieka satana. Takto pripravený môže vyznať vieru Cirkvi,189 ktorej bude krstom „zverený“. Potom sa modlitbou epiklézy posvätí krstná voda (buď v tej istej chvíli, alebo na Veľkonočnú vigíliu). Cirkev pritom prosí Boha, aby skrze jeho Syna zostúpila do tejto vody sila Ducha Svätého, aby sa tí, čo ňou budú pokrstení, narodili „z vody a z Ducha“ (Jn 3, 5). Potom nasleduje podstatný obrad sviatosti: krst v pravom zmysle slova, ktorý naznačuje a spôsobuje odumretie hriechu a vstup do života Najsvätejšej Trojice, a to pripodobnením Kristovmu veľkonočnému tajomstvu. Krst sa najvýraznejšie udeľuje trojitým ponorením do krstnej vody. Ale už od najstarších čias ho možno udeľovať aj tak, že sa trikrát leje voda na hlavu kandidáta. V latinskej Cirkvi vysluhovateľ toto trojnásobné liatie vody sprevádza slovami: „M., ja ťa krstím v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.“ Vo východných liturgiách je katechumen obrátený na východ a kňaz hovorí: „Krstí sa Boží služobník M. v mene Otca i Syna i Svätého Ducha.“ A pri vzývaní každej osoby Najsvätejšej Trojice ho ponorí do vody a opäť ho z nej vyzdvihne. Pomazanie svätou krizmou, voňavým olejom, ktorý posvätil biskup, znamená dar Ducha Svätého daný novopokrstenému. Stal sa kresťanom čiže „pomazaným“ Duchom Svätým, včleneným do Krista, ktorý je pomazaný za Kňaza, Proroka a Kráľa. V liturgii východných cirkví pomazanie olejom hneď po krste je sviatosťou krizmácie (birmovania). V rímskej liturgii je toto pomazanie predzvesťou druhého pomazania svätou krizmou,  ktoré udelí biskup, čiže sviatosti birmovania, ktorá vlastne „potvrdzuje“ a završuje krstné pomazanie.

Biele rúcho symbolicky vyjadruje, že pokrstený si obliekol Krista,33 vstal z mŕtvych s Kristom. Svieca zapálená od veľkonočnej sviece (paškálu) znamená, že Kristus novopokrsteného osvietil. Pokrstení sú v Kristovi „svetlo sveta“ (Mt 5, 14). Novopokrstený je už Božím dieťaťom v jednorodenom Synovi. Môže sa modliť modlitbu Božích detí: „Otče náš.“ Prvé prijímanie Eucharistie. Keď sa novopokrstený stal Božím dieťaťom a obliekol si svadobné rúcho, je pripustený na „Baránkovu svadobnú hostinu“ a prijíma pokrm nového života, Kristovo telo a krv. Východné cirkvi si uchovávajú živé vedomie jednoty uvádzania do kresťanského života,1292 a preto dávajú sväté prijímanie všetkým novopokrsteným a birmovaným, a to aj malým deťom, pamätajúc na Pánove slová: „Nechajte deti prichádzať ku mne! Nebráňte im…“ (Mk 10, 14). latinská Cirkev vyhradzuje pristúpenie k svätému prijímaniu tým, čo dosiahli vek používania rozumu, a zameranie krstu na Eucharistiu vyjadruje prinesením novopokrsteného dieťaťa k oltáru na modlitbu „Otče náš“. Slávnostné požehnanie uzatvára slávenie krstu. Pri krste novonarodených má osobitné miesto požehnanie matky.

 

FARSKÉ OZNAMY

Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 3. týždni od 16. januára – do 22. januára 2023.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok 2. týždňa v Cezročnom 17:00 za ✟ Annu a Gejzu Rostašovcov,
16.januára období   vnuka Milana a zaťa Jozefa
   
Utorok Utorok 1. týždňa v Cezročnom 17:00 za ✟ Imricha Bradu, mesačná
17.januára období  
   
Streda Streda 2. týždňa v Cezročnom 17:00 za ✟ Jozefa Krajňáka
18.januára období  
   
Štvrtok Štvrtok 2. týždňa v Cezročnom 17:00 za ✟ Augustína Košúta
19.januára období  
   
Piatok Sv. Fabiána, pápeža a mučeníka  
20.januára (ľ. spomienka)  
     
Sobota Vigília – 3. nedeľa v Cezr.období 18:00 za ZBP Jozefa a Márie
21.januára    
     
Nedeľa 3. nedeľa v Cezročnom období 10:30 za ZBP rod. Kavuľovej
22.januára 14:00 za Boží ľud farnosti
 
Lektori  Božieho Slova    
Sobota Vigília – 3. nedeľa v Cezr.období 18:00 M. Schmotzerová
Nedeľa 3. nedeľa v Cezročnom období 10:30 P. Čonka, Z. Slovenkaiová
14:00 M. Kráľová
   

V nedeľu pobožnosť o 15:00. 

Pondelok od 16:30 adorácia za diecézu a o. biskupa.

V nedeľu pri popoludňajšej sv. omši  katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov.

DUCHOVNÉ SLOVO

Rok krstu a birmovania

Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)

Ako sa slávi sviatosť krstu? Uvádzanie do kresťanského života

Stať sa kresťanom sa už od čias apoštolov uskutočňuje postupným napredovaním a uvádzaním do kresťanského života, ktoré pozostávajú z viacerých etáp. Túto cestu možno prejsť rýchlo alebo pomaly. Vždy však obsahuje niektoré základné prvky: ohlasovanie slova, prijatie evanjelia, ktoré vedie k obráteniu, vyznanie viery, krst, vyliatie Ducha Svätého a pristúpenie k eucharistickému prijímaniu.

Uvádzanie do kresťanského života sa v priebehu storočí a podľa okolností značne menilo. V prvých storočiach Cirkvi dosiahlo veľký rozvoj s dlhým obdobím katechumenátu a s celým radom prípravných obradov, ktoré liturgicky vyznačovali cestu katechumenálnej prípravy a vyúsťovali do slávenia sviatostí uvádzania do kresťanského života.

Kde sa krst detí stal bežne zaužívanou formou slávenia tejto sviatosti, tento spôsob slávenia sa stal jediným úkonom, ktorý veľmi skrátene zahŕňa aj etapy, ktoré predchádzajú uvádzanie do kresťanského života. Krst detí už svojou povahou vyžaduje katechumenát po krste. Nejde len o potrebné poučenie po krste, ale aj o nevyhnutné rozvíjanie krstnej milosti počas rastu osoby. Tu je vlastné miesto katechézy.

Druhý vatikánsky koncil obnovil pre latinskú Cirkev „viacstupňový katechumenát dospelých“. Jeho obrady sa nachádzajú v Ordo initiationis christianae adultorum („Obrad uvádzania dospelých do kresťanského života“) (r. 1972). Koncil okrem toho dovolil, aby sa „popri tom, čo sa nachádza v kresťanskej tradícii“, v misijných územiach pripustili „aj také prvky…, ktoré sa používajú u jednotlivých národov, pokiaľ ich možno prispôsobiť kresťanskému obradu“.

Dnes sa teda vo všetkých latinských a východných obradoch uvádzanie dospelých do kresťanského života začína ich vstupom do katechumenátu a vrcholí v jedinom slávení troch sviatostí: krstu, birmovania a Eucharistie. Vo východných obradoch sa uvádzanie detí do kresťanského života začína krstom, po ktorom bezprostredne nasleduje birmovanie a prijatie Eucharistie, kým v rímskom obrade toto uvádzanie detí pokračuje viacročnou katechézou a neskôr sa končí birmovaním a Eucharistiou, ktorá je vrcholom ich uvádzania do kresťanského života.30

 

 

FARSKÉ OZNAMY

Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 2. týždni od 9. januára – do 15. januára 2023.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok 1. týždňa v Cezročnom 17:00 za uzdravenie Tomáša
9.januára období  
   
Utorok Utorok 1. týždňa v Cezročnom 14:45 Pohr. za ✟ Alžbetu Rusnákovú
10.januára období 15:45 Pohrebné obrady v Dome smútku
  17:00 za ✟ Luciu Timkovú a manž. Jána,
  polročná
   
Streda Streda 1. týždňa v Cezročnom 17:00 za uzdravenie Tomáša
11.januára období  
   
Štvrtok Štvrtok 1. týždňa v Cezročnom 17:00 za uzdravenie Tomáša
12.januára období  
   
Piatok Piatok 1. týždňa v Cezročnom 17:00 za ✟ Annu Benkovú, výročná
13.januára období
     
Sobota Vigília – 2. nedeľa v Cezr.období 17:00 za uzdravenie Terézie
14.januára    
     
Nedeľa 2. nedeľa v Cezročnom období 10:30 za ružencové bratstvo
15.januára 14:00 za Boží ľud farnosti
 
Lektori  Božieho Slova    
Sobota Vigília – 2. nedeľa v Cezr.období 17:00 I. Sopková
Nedeľa 2. nedeľa v Cezročnom období 10:30 E. Filčáková, M. Bradová
14:00 B. Lörinczová
   

V nedeľu o 15:00 pobožnosť s odprosením Božského Srdca.

V nedeľu pri sv. omši o 14:00 katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov, v sobotu katechéza pre birmovancov.

DUCHOVNÉ SLOVO 

Rok krstu a birmovania

Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)

Kristov krst

Všetky predobrazy starej zmluvy sa spĺňajú v Ježišovi Kristovi. Ježiš začína svoj verejný život po tom, ako sa dal pokrstiť svätému Jánovi Krstiteľovi v Jordáne, a po svojom zmŕtvychvstaní zveruje apoštolom toto poslanie: „Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého a naučte ich zachovávať všetko, čo som vám prikázal“ (Mt 28, 19-20).

Náš Pán sa dobrovoľne podrobil krstu svätého Jána, ktorý bol určený hriešnikom, aby splnil „všetko, čo je spravodlivé“536 (Mt 3, 15). Toto Ježišovo konanie je viditeľným prejavom toho, že „sa zriekol seba samého“ (Flp 2, 7). Vtedy Duch, ktorý sa vznášal nad vodami prvého stvorenia, zostupuje na Krista ako predzvesť nového stvorenia a Otec zjavuje Ježiša ako svojho milovaného Syna.

Kristus vo svojej Veľkej noci otvoril všetkým ľuďom pramene krstu. A vskutku, už o svojom umučení, ktoré mal podstúpiť v Jeruzaleme, hovoril ako o „krste“, ktorým má byť pokrstený. Krv a voda, ktoré vyšli z prebodnutého boku ukrižovaného Ježiša, sú predobrazmi krstu a Eucharistie, sviatostí nového života. Odvtedy sa ľudia môžu narodiť „z vody a z Ducha“ (Jn 3, 5), aby mohli vojsť do Božieho kráľovstva.

„Pozri, kde si pokrstený, odkiaľ je krst, ak nie je z Kristovho kríža, z Kristovej smrti. Celé tajomstvo je v tom, že trpel za teba. V ňom si vykúpený, v ňom si spasený.“

Krst v Cirkvi

Odo dňa Turíc Cirkev slávila a vysluhovala svätý krst. A skutočne svätý Peter vyhlasuje zástupu vzrušenému jeho kázaním: „Robte pokánie a nech sa každý z vás dá pokrstiť v mene Ježiša Krista849 na odpustenie svojich hriechov a dostanete dar Svätého Ducha“ (Sk 2, 38). Apoštoli a ich spolupracovníci udeľujú krst každému, kto verí v Ježiša: židom, bohabojným i pohanom.21 Krst sa vždy javí ako spojený s vierou: „Ver v Pána Ježiša a budeš spasený ty aj tvoj dom,“ hovorí svätý Pavol strážcovi väzenia vo Filipách. A rozprávanie pokračuje: „… a hneď sa dal pokrstiť on i všetci jeho domáci“ (Sk 16, 31. 33).

Podľa svätého apoštola Pavla veriaci má krstom účasť na Kristovej smrti; je s ním pochovaný a s ním vstáva z mŕtvych:

„Neviete, že všetci, čo sme boli pokrstení v Kristovi Ježišovi, v jeho smrť sme boli pokrstení? Krstom sme teda s ním boli pochovaní v smrť, aby sme tak, ako bol Kristus vzkriesený z mŕtvych Otcovou slávou, aj my žili novým životom“ (Rim 6, 3-4).

Pokrstení si „obliekli Krista“. Pôsobením Ducha Svätého je krst kúpeľom, ktorý očisťuje, posväcuje a ospravodlivuje.

Krst je teda kúpeľom vody, v ktorom „neporušiteľné semeno“ Božieho slova spôsobuje svoj oživujúci účinok. Svätý Augustín o krste hovorí: „Slovo sa pridáva k [hmotnému] prvku a vzniká sviatosť.“

FARSKÉ OZNAMY

KrakowRímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 1. týždni od 2. januára – do 8. januára 2023.

Bohoslužby

Pondelok Sv. Bazileja Veľkého a Gregora 17:00 za ✟ Michala a Júliu
2.januára Nazarijského, biskupov (spom.)  
   
Utorok Utorok vo Vianočnom období  
3.januára  
   
Streda Streda  vo Vianočnom období 17:00  za ✟ Máriu, Štefana a ich rodičov
4.januára  
   
Štvrtok Vigília – Zjavenie Pána 17:00  za ✟ Žofiu Rusnákovú a manž. Jána
5.januára    
   
Piatok ZJAVENIE PÁNA (slávnosť) 10:30 za Boží ľud farnosti
6.januára   14:00 za zdravie Jána
     
Sobota Vigília – Krst Krista Pána 17:00  za ✟ Annu
7.januára    
     
Nedeľa KRST KRISTA PÁNA 10:30 za Boží ľud farnosti
8.januára (sviatok) 14:00 za uzdravenie Tomáša
 
Lektori  Božieho Slova    
Štvrtok Vigília – Zjavenie Pána 17:00 H. Majcherová
Piatok ZJAVENIE PÁNA 10:30 D. Petrášová, Z. Mašlanková
  14:00 B. Lörinczová
Sobota Vigília – Krst Krista Pána 17:00 P. Čonka, M. Grega
Nedeľa KRST KRISTA PÁNA 10:30 O. Brada, Z.Bradová
14:00 I. Drábik, V. Drábiková

Vo štvrtok a piatok pri sv. omšiach bude požehnanie trojkráľovej vody. V piatok na záver dopoludňajšej sv. omše bude poklona k úcte B. Srdca, po sv. omši koledovanie Dobrej noviny (v domácnostiach v sobotu od 15:00), o 17:00 bude vianočný koncert.

V sobotu o 16:15 fatimská pobožnosť. Na budúcu nedeľu o 15:00 pobožnosť s odprosením B. Srdca.

Spovedanie pred prvým piatkom: v stredu od 15:00, chorí a starší veriaci v sobotu od 8:00. 

DUCHOVNÉ SLOVO 

Rok krstu a birmovania

Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)

Svätý krst je základom celého kresťanského života, vstupnou bránou do života v Duchu (vitae spiritualis ianua), ako aj bránou, ktorá otvára prístup k ostatným sviatostiam. Krstom sme oslobodení od hriechu a znovuzrodení ako Božie deti, stávame sa Kristovými údmi, sme začlenení do Cirkvi a dostávame účasť na jej poslaní: “A tak sa krst správne a vhodne definuje ako sviatosť znovuzrodenia skrze vodu v slove.”

Ako sa volá táto sviatosť?

Táto sviatosť sa volá krst (po latinsky baptismus) podľa hlavného obradu, ktorým sa udeľuje: krstiť je po grécky baptizein, čo znamená “ponoriť”, “pohrúžiť”. “Ponorenie” do vody symbolicky vyjadruje pochovanie katechumena v Kristovu smrť, odkiaľ vychádza skrze vzkriesenie s Kristom6 ako “nové stvorenie” (2 Kor 5, 17; Gal 6, 15).Táto sviatosť sa volá aj “kúpeľom znovuzrodenia a obnovy v Duchu Svätom” (Tít 3, 5), lebo naznačuje a spôsobuje ono narodenie z vody a z Ducha, bez ktorého nikto “nemôže vojsť do Božieho kráľovstva” (Jn 3, 5). “Tento kúpeľ sa volá osvietením, lebo tí, čo dostávajú toto [katechetické] poučenie, sú duchovne osvietení…” Keďže pokrstený prijal v krste Slovo, “pravé svetlo, ktoré osvecuje každého” (Jn 1, 9), “po osvietení” (Hebr 10, 32) sa stal “synom svetla” (1 Sol 5, 5), ba sám sa stal “svetlom” (Ef 5, 8). Krst “je najkrajším a najvznešenejším Božím dobrodením… Voláme ho darom, milosťou, krstom, pomazaním, osvietením, rúchom neporušiteľnosti, kúpeľom znovuzrodenia, pečaťou a napokon každým najvznešenejším menom. Volá sa darom, lebo sa dáva tým, čo predtým nepriniesli nič; milosťou, lebo sa udeľuje aj vinníkom; krstom, lebo hriech sa pochováva vo vode; pomazaním, lebo je posvätný a kráľovský (takí totiž boli tí, ktorých pomazávali); osvietením, lebo je jasom a svetlom; rúchom, lebo zakrýva našu pohanu; kúpeľom, lebo obmýva; pečaťou, lebo je zachovaním a potvrdením [Božej] nadvlády.”

Predobrazy krstu v starej zmluve

Cirkev v liturgii Veľkonočnej vigílie pri požehnaní krstnej vody slávnostným spôsobom pripomína veľké udalosti dejín spásy, ktoré už boli predobrazmi tajomstva krstu: “Bože, tvoja neviditeľná moc zázračne účinkuje prostredníctvom sviatostných znakov. Stvoril si vodu a mnohorakým spôsobom si ju pripravoval, aby nám naznačovala milosť krstu.” Od začiatku sveta je voda, toto skromné a obdivuhodné stvorenie, prameňom života a plodnosti.694 Sväté písmo ju vidí obklopenú starostlivosťou Božieho Ducha: “Bože, tvoj Duch sa už na počiatku stvorenia vznášal nad vodami, a tak voda už vtedy dostala schopnosť posväcovať.”

Cirkev vidí v Noemovom korábe predobraz spásy prostredníctvom krstu. A naozaj v korábe “sa zachránili skrze vodu len niekoľkí, celkove osem ľudí” (1 Pt 3, 20): “Potopou sveta si vopred naznačil [naše] znovuzrodenie, keď v hlbinách jedného a toho istého živlu bol koniec nerestí a začiatok čností.” Ak je pramenitá voda symbolom života, morská voda je symbolom smrti. Preto mohla byť predobrazom tajomstva kríža. Podľa tejto symboliky krst znamená spoločenstvo s Kristovou smrťou.

Ale predovšetkým prechod cez Červené more, skutočné vyslobodenie Izraela z egyptského otroctva, zvestuje oslobodenie, ktoré spôsobuje krst: „Abrahámovým potomkom si dal suchou nohou prejsť cez Červené more, aby ľud vyslobodený z faraónovho otroctva bol predobrazom pokrsteného ľudu.“ A napokon predobrazom krstu je prechod cez Jordán; ním Boží ľud dostáva do daru krajinu prisľúbenú Abrahámovmu potomstvu, ktorá je obrazom večného života. Prisľúbenie tohto blaženého dedičstva sa spĺňa v novej zmluve.

Archív