Monthly Archives: jún 2019

FARSKÉ OZNAMY

DSC05763v 25. týždni od 24. júna – do 30. júna 2019.

Bohoslužby

Pondelok Narodenia Sv. Jána Krstiteľa 18:00 Sv. omša za ✟ Jozefa Krajňáka
24.júna (slávnosť)  
     
Utorok Utorok 12. týždňa 18:00 Sv. omša za ✟ manželov Petra a Luciu
25.júna v Cezročnom období   Juhárovcov, syna Ladislava, zaťa Štefana
    a nevestu Evu
     
Streda Streda 12. týždňa 18:00 Sv. omša za ✟ Annu Rusnákovú
26.júna v Cezročnom období  
     
Štvrtok Štvrtok 12. týždňa 07:00 Sv. omša za ✟ Milana a Annu Hazi
27.júna v Cezročnom období  
     
Piatok Najsvätejšieho Srdca Ježišovho 07:00 Sv. omša za členov Bratstva
28.júna (slávnosť)   Božieho Srdca Ježišovho
  18:00 Sv. omša za ✟ rodičov
     
Sobota Sv. Petra a Pavla, apoštolov 08:00 Sv. omša za s. Emanuelu
29.júna (slávnosť, prikázaný sviatok) 10:00 Sv. omša za Boží ľud farnosti
     
Nedeľa 13. nedeľa v Cezročnom období 08:00 Sv. omša za ✟ ružencového bratstva
30.júna   10:00 Sv. omša na poďakovanie
 
Lektori  Božieho Slova    
Piatok Najsvätejšieho Srdca Ježišovho 07:00 O. Brada, J. Brada
18:00 L. Grácová, Z. Grácová
Sobota Sv. Petra a Pavla, apoštolov 08:00 D. Vincová, S. Cingeľ
  10:00 I. Drábik, V. Drábiková
Nedeľa 13. nedeľa v Cezročnom období 08:00 Z. Morvayová, Z. Podprocká
    10:00 M. Schmotzerová, S. Schmotzerová
   

 

V piatok pri verejnej modlitbe Najmilší Ježišu možno získať úplné odpustky.

V nedeľu pri sv. omši o 10:00 bude poďakovanie na konci školského roka.

V nedeľu o 14:30 pobožnosť k úcte Božského Srdca.

 

DUCHOVNÉ SLOVO

Bazilika sv. Petra v Ríme

 

Podľa tradície sv. apoštola Petra pochovali hneď po jeho mučeníckej smrti na Vatikánskom vŕšku a sv. Pavla na Ostijskej ceste. Vatikánsky vŕšok sa vtedy nachádzal za hradbami mesta. Na rozkaz cisára Konštantína Veľkého vystavali v roku 324 nad hrobom sv. Petra veľký chrám.

V polovici 15. storočia hrozilo, že táto prvá bazilika sa zrúti, a tak sa pápež Mikuláš V. rozhodol odstrániť ju a na jej mieste postaviť novú. Stavbu začal stavať Bernardo Rosselino v roku 1452. Po smrti sa práce zastavili. Pokračovali až v roku 1506. Vtedy pápež Július II. požehnal základný kameň baziliky, ktorú projektoval Bramante. Chrám mal mať tvar rovnoramenného gréckeho kríža. Po smrti Bramanteho sa stavby ujal Rafael. Ten chcel pozmeniť pôdorys do tvaru latinského kríža (s dlhším dolným ramenom). Následne po ňom sa Michelangelo vrátil k podobe gréckeho kríža. Pri projekte kupoly sa inšpiroval florentskou Bruneleschiho kupolou. Pod Michelangelovým vedením stavba rýchlo napredovala. Po jeho smrti (1564) kupolu dokončili architekti Vignola, della Porta a Fontana, ktorí sa však od pôvodných nákresov odchýlili. Pápež Pavol V., ktorého meno je vytesané na fasáde baziliky, sa vrátil k tvaru latinského kríža.

Bazilika bola posvätená 18. novembra 1626, na 1300. výročie posvätenia prvého chrámu. Posvätil ju pápež Urban VIII. Chrám sv. Petra je najväčším kresťanským chrámom na svete. Stavali ho sto rokov. Jeho dĺžka je 187 metrov (s portikom 211,5 m), šírka 137 metrov, kupola sa týči do výšky 119 metrov. Celková plocha vnútorného priestoru je 21 000 m2. V chráme sa nachádza 44 oltárov, v podzemí je ich ďalších 11, v sakristii 3. Ďalej je tam 40 bronzových, 96 mramorových, 161 travertínových a 90 sadrových sôch; 229 mramorových stĺpov, 16 bronzových a 503 travertínových.

Mnoho pozostatkov mučeníkov, pápežov a svätých sa nachádza sčasti v samotnom chráme a sčasti v kryptách. Hrob sv. Petra sa nachádza pod hlavným oltárom. Pred chrámom sa nachádza nádherná a mohutná Berniniho kolonáda. Pozostáva z 284 stĺpov v štyroch radoch a dvoch polkruhoch. Na vrchu sa nachádza 164 sôch. Je postavená do tvaru elipsy so šírkou 240 metrov.

FARSKÉ OZNAMY

DSC05792v 24. týždni od 17. júna – do 23. júna 2019.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok 11. týždňa 18:00 Sv. omša za ✟ Annu Urbančíkovú,
17.júna v Cezročnom období   výročná
     
Utorok Utorok 11. týždňa 18:00 Sv. omša za ✟ Martina Urbančíka,
18.júna v Cezročnom období   polročná
     
Streda Vigília – Najsvätejšieho Kristovho 18:00 Sv. omša za zdr., Božie požehnanie
19.júna Tela a Krvi   a na poď. za  50 r. života pre Máriu
     
Štvrtok Najsvätejšieho Kristovho Tela 07:00 Sv. omša za Boží ľud farnosti
20.júna a Krvi (slávnosť, prik. sviatok) 18:00 Sv. omša na poďakovanie za
    spoločné roky manželstva
     
Piatok Sv. Alojza Gonzágu, rehoľníka 18:00 Sv. omša za ✟ Františka Vindta,
21.júna (spomienka)   polročná
     
Sobota Panny Márie v sobotu 07:00 Sv. omša za ✟ Juraja
22.júna    
     
Nedeľa 2. nedeľa v Cezročnom období 08:00 Sv. omša za Boží ľud farnosti
23.júna   10:00 Sv. omša na poďakovanie za 51. rokov
spoločného života
 
Lektori  Božieho Slova    
Štvrtok Najsvätejšieho Kristovho Tela 07:00 H. Majcherová
a Krvi 18:00 Z. Bradová, Z. Slovenkaiová
Nedeľa 2. nedeľa v Cezročnom období 08:00 Z. Podprocká, S. Cingeľ
    10:00 M. Schmotzerová, S. Schmotzerová
   

 

 

Vo štvrtok o 15:00 korunka k Božiemu milosrdenstvu a adorácia Najsvätejšej sviatosti do večernej sv. omše.

V nedeľu o 14:30 bude pobožnosť k úcte Božského Srdca.

 

DUCHOVNÉ SLOVO

Uchovávanie Oltárnej sviatosti

 

V rímskokatolíckej cirkvi sa eucharistia čiže Najsvätejšia sviatosť tiež uchováva v kostoloch (z praktických dôvodov sa uchováva iba Telo Kristovo), a to vo svätostánku (tiež tabernákulum, či menej sanktuárium) v liturgických nádobách. Tieto nádoby majú podľa tvaru a funkcie rozdielne názvy: cibórium – v ňom sa uchovávajú malé hostie, ktoré prijímajú veriaci účastníci bohoslužby, ďalej pyxida (je buď celokovová, nepriehľadná, alebo so skleneným priehľadom, potom sa jej hovorí tiež kustódium) – v nej sa prechovávajú tzv. „veľké hostie“ umiestnené do zvláštneho úchytu nazývaného lunula, ktorá sa vkladá do monštrancie. Tiež sa niekedy do svätostánku dáva priamo monštrancia.

Monštrancia (monstrare = ukázať) alebo ostenzórium je zlatá alebo pozlátená nádoba z ušľachtilého kovu na verejné vystavenie Oltárnej sviatosti. Uprostred monštrancie, medzi sklom je lunula (mesiačik), do ktorej sa vkladá konsekrovaná Hostia.

Monštrancia sa používa pri slávnostných príležitostiach, najmä pri celodennej poklone. Kladie sa zvyčajne na oltár, alebo na nejaký podstavec kvôli lepšej viditeľnosti. Monštrancia sa aj nesie pri procesiách. Najznámejšie sú procesie na sviatok Božieho Tela a na slávnosť Vzkriesenia, večer na Bielu Sobotu.

Monštrancia sa začala používať od 14. storočia. Pôvodne slúžila na vystavenie relikvií svätých.

Sprvu sa totiž eucharistia uchovávala, len kvôli chorým kresťanom, aby tí, ktorí sa nemohli zúčastniť na svätej omši, mohli byť posilnení Kristovým telom, a to buď k uzdraveniu alebo k prechodu zo smrti do večného života (toto posledné sväté prijímanie sa nazýva viatikum, tzv. pokrm na cestu z latinského via – cesta). Až neskôr (za sv. Františka z Assisi) sa začína šíriť úcta klaňanie sa Telu Kristovmu a stým súvisiace snahy o čistotu liturgických plátien a vytvorenie všetkých pravidiel ako uchovávať túto sviatosť.

Jedným z týchto pravidiel je tzv. večné svetlo svietiace v blízkosti svätostánku, ktoré svojím svitom má upozorniť – pokloň sa pred Pánom, ktorý sa dal uväzniť…

Počas stáročí, úcta k eucharistii sa v katolíckej cirkvi prehlbovala, bolo zložených veľa piesní k sláve Najsvätejšej sviatosti (najznámejšia z nich pochádza od sv. Tomáša Akvinského: „Adoro te Devote“ – Klaniam sa Ti vrúcne…), boli zavedené adorácie a procesie a dokonca vznikla Slávnosť Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi.

FARSKÉ OZNAMY

B45A9071v 23. týždni od 10. júna – do 16. júna 2019.

Bohoslužby

Pondelok Panny Márie, Matky Cirkvi 18:00 Sv. omša za ✟ Jozefa Kováča,
10.júna (spomienka) Svätodušný pondelok   rodičov Jána a Annu a  sestru  Katarínu
     
Utorok Sv. Barnabáša, apoštola 07:00 Sv. omša na odprosenie za všetky urážky
11.júna (spomienka)   a hriechy
     
Streda Streda 10. týždňa 18:00 Sv. omša za ✟ Cecíliu Juhárovú,
12.júna v Cezročnom období   mesačná
     
Štvrtok Nášho Pána Ježiša Krista, 18:00 Sv. omša za darcov krvi
13.júna najvyššieho a večného kňaza (sviatok)  
     
Piatok Piatok 10. týždňa 07:00 Sv. omša za dar viery a Božie požehnanie
14.júna v Cezročnom období   pre rodiny
     
Sobota Vigília – Najsvätejšej Trojice 18:00 Sv. omša za ✟ Ondreja Hiľovského
15.júna     a Máriu r. Spišákovú
     
Nedeľa Najsvätejšej Trojice 08:00 Sv. omša za Boží ľud farnosti
16.júna (slávnosť) 10:00 Sv. omša za Božie požehnanie
pre Jarku a Klárku a ich rodinu
 
Lektori  Božieho Slova    
Nedeľa Najsvätejšej Trojice 08:00 Z. Morvayová, D. Vincová
    10:00 J. Kurjan, J. Brada
   

 

V sobotu o 17:00 a v nedeľu o 15:00 katechéza pre birmovancov.

V nedeľu o 14:30 pobožnosť k úcte Božského Srdca, adorácia a ruženec  za diecézu, o. biskupa a jeho úmysel.

 

 

DUCHOVNÉ SLOVO

Sviatok Najsv. Trojice

 

Zmienka o Trojici sa implicitne objavuje v mnohých biblických požehnaniach, pokynoch a výrokoch: „Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.“ (Mt 28,19).

Výraz „Trojica“ (po grécky trias) prvýkrát použil Teofil z Antiochie okolo r. 180. Od 3. storočia náuka o Svätej Trojici – jeden Boh v troch Božských osobách – tvorí jeden z hlavných článkov kresťanskej viery. Cirkevní Otcovia 3.a 4. storočia zložili mnohé hymnické piesne a modlitby na oslavu Trojjediného Boha, napísali učené traktáty (napr. sv. Augustín De Trinitate) a Prvý nicejský ekumenický koncil v r. 325 zhrnul základné zjavené pravdy o tomto tajomstve do Nicejsko – carihradského vyznania viery. Votívne sväté omše (omše za zvláštny úmysel) na úctu Najsvätejšej Trojice sú známe z 8. a 9. storočia. V tomto čase bol už všeobecne rozšírený zvyk ukončiť odriekanie alebo spievanie žalmov chválospevom k Najsvätejšej Trojici: „Sláva Otcu i Synu i Duchu Svätému …“. V Anglicku sa sviatok Najsvätejšej Trojice slávil v prvú nedeľu po Zoslaní Ducha Svätého už v 12. storočí ako osobitné privilégium, ktoré vymohol od Svätej stolice biskup – mučeník sv. Tomáš Becket (1118-1170). V r. 1198 bol založený rád trinitárov (Ordo Sanctissimae Trinitatis), ktorý spolu s rádom cisterciánov v 13. storočí horlivo šíril úctu k Svätej Trojici a presadzoval oficiálne zaradenie tohto sviatku do cirkevného kalendára. Úsilie bolo zavŕšené úspechom a v r. 1334 pápež Ján XXII. (1316-1334) dal súhlas, aby sa sviatok Najsvätejšej Trojice slávil v celej Cirkvi v prvú nedeľu po Turiciach.

Viera všetkých kresťanov má základ v Najsvätejšej Trojici a kresťania sú krstení „v mene Otca i Syna i Ducha Svätého“. Tajomstvo Najsvätejšej Trojice je ústredným tajomstvom kresťanskej viery a kresťanského života. Iba Boh nám ho môže dať poznať tak, že sa nám zjavuje ako Otec, Syn a Duch Svätý. Zjavená pravda o Najsvätejšej Trojici bola hneď od začiatku v základoch živej viery Cirkvi najmä prostredníctvom krstu. Trojica je jedna, nevyznávame troch bohov, ale jedného Boha v troch osobách: „Trojicu jednej podstaty.“

FARSKÉ OZNAMY

stiahnuť (2)Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 22. týždni od 3. júna– do 9. júna 2019.

Bohoslužby

Pondelok Sv. Karola Lwangu a spoločníkov, 18:00 Sv. omša za ✟ Jána Mestera st.
3.júna mučeníkov (spomienka)   a Jána Mestera ml.
     
Utorok Utorok po 7. veľkonočnej 18:00 Sv. omša za ✟ Jozefa Hužvára,
4.júna nedeli   mesačná
     
Streda Sv. Bonifáca, biskupa a mučeníka 18:00 Sv. omša za ✟ Bartolomeja Sopka,
5.júna (spomienka), kántry   manž. Cecíliu a syna Štefana
     
Štvrtok Sv. otca Norberta, zakladateľa 18:00 Sv. omša za ✟ Milana Majchera,
6.júna prem. rádu (slávnosť)   brata a rodičov
     
Piatok Piatok po 7. veľkonočnej 18:00 Sv. omša za ✟ Františku Štovčíkovú,
7.júna nedeli   polročná
     
Sobota Vigília – Zoslanie Ducha Svätého 18:00 Sv. omša za ✟J ozefa Reného
8.júna     a st. rodičov
     
Nedeľa Zoslanie Ducha Svätého 08:00 Sv. omša za ružencové bratstvo
9.júna (slávnosť) 10:00 Sv. omša za pútnikov do Ríma
 
Lektori  Božieho Slova    
Nedeľa Zoslanie Ducha Svätého 08:00 H. Majcherová, Z. Podprocká
    10:00 L. Grácová, Z. Grácová
   

 

V piatok od 17:00 adorácia k úcte Božského Srdca.

V nedeľu o 14:30 slávnostný ruženec, odprosenie Božského Srdca, premienka.

Streda, piatok a sobota sú letné kántrové dni (za jednotu kresťanov a za duchovné povolania).

Spovedanie pred prvým piatkom: v stredu a piatok od 16:00. Chorí a starší veriaci v piatok od 8:00 hod.

 

DUCHOVNÉ SLOVO

Novény II.

Novény sa zvyčajne spájajú s liturgickými sviatkami, no nemusí to tak byť vždy. Často sa modlíme novény za úmysly, ktoré sa vyskytnú v priebehu života. Blahoslavený pápež Ján XXIII. v predvečer Druhého vatikánskeho koncilu prosil všetky farnosti na svete, aby sa slávnostne modlili novénu k Duchu Svätému. Nie vždy sa takáto potreba vyliatia Ducha Svätého zhoduje s cirkevným kalendárom!

Blahoslavená Matka Terézia z Kalkaty učila svoje sestry, aby sa vo chvíľach veľkej núdze modlili „expresnú novénu“ – deväťkrát zopakovali obľúbenú mariánsku modlitbu Memorare: Spomeň si, svätá Panna Mária, že nikdy nebolo počuť, žeby bol niekto opustený, kto sa utiekal pod tvoju ochranu, teba prosil o pomoc a žiadal o tvoje orodovanie. Povzbudený touto dôverou aj ja sa utiekam k tebe, Matka, Panna panien; k tebe prichádzam, pred tebou stojím ako úbohý a kajúci hriešnik. Matka večného Slova, neodmietni moje slová, ale ma milostivo vypočuj a vyslyš. Amen. Matka Terézia si všimla, že po ukončení takýchto novén sa im dostalo veľa milostí. (Všeobecne sa o nich hovorí, že nimi „klopeme na nebo“.)

Je dobré, ak máme pri modlitbe deviatnika na pamäti základy kresťanskej modlitby. K Bohu prichádzame so svojou potrebou; upriamujeme k nemu svoju myseľ i srdce; a prosíme ho o dobré veci. Mali by sme si dať pozor, aby sme modlitbu nebrali ako niečo mechanické či magické. Nemáme meniť Božie zmýšľanie; Boh sa nemení. Skôr naopak – práve pri modlitbe Boh s obľubou mení spôsob, ako rozmýšľame my. Tým nechcem tvrdiť, že modlitba je neúčinná. Ako som už spomenul v predošlej kapitole, Boh nám niekedy dáva to, čo chceme, aby sme rástli v dôvere a naučili sa prosiť ho o to, čo potrebujeme.

V určitých kruhoch je moderné vysmievať sa ľudovej zbožnosti. Tomu by som sa chcel vyhnúť. Roky ma naučili, že jednoduchá viera ide často oveľa hlbšie ako teologické kurzy na univerzitnom stupni.

Prostredníctvom emailu sa ku mne dostalo mnoho deviatnikov a z kostola som zozbieral dostatok všelijakých textov na to, aby som vedel, že je predsa len potrebné slovko výstrahy. Hlboko ma bolí, keď niekto rozširuje niečo, čo nazýva „zaručene účinná novéna“. Je jasné, že v istom zmysle je zaručená každá novéna. Boh vypočuje a odpovie na každú modlitbu, a to tak, aby to bolo pre nás čo najlepšie. Ale výraz „zaručene účinná“ nahráva domnienke, že Boha možno nejako riadiť či manipulovať. Navyše, ku kríze viery môžu dospieť tí, ktorí uveria, že zaručene dostanú, čo chcú, presne tak, ako to chcú. Už v druhom storočí sa severoafrický spisovateľ Tertulián obával o kresťanov, ktorých modlitba sa zmenila na poveru – rovnako ako to bolo u pohanov. Namiesto úsilia hľadať Božiu vôľu pozerajú na modlitby ako na spôsob, akým možno manipulovať božstvo. Mali by sme si dávať pozor, aby sme sa nemodlili týmto spôsobom. Ani by sme nemali podporovať modlitbu, ktorá by do omylu uviedla ľudí málo poučených vo viere. „Zaručené“ je lepšie ponechať na recepty na cukrovinky ako na novény!

Skutky apoštolov nám pripomínajú obdobie po Kristovom nanebovstúpení, keď sa apoštoli na jeho príkaz vrátili do hornej siene a zotrvávali na modlitbách s Ježišovou matkou a bratmi a sestrami v jednoduchom spoločenstve, ktoré bolo prvým jadrom Cirkvi (porov. Sk 1, 12 – 14). Cirkev každý rok po nanebovstúpení prežíva túto prvú novénu – novénu k Duchu Svätému. Apoštoli zhromaždení v hornej sieni s Kristovou matkou sa modlia o naplnenie prísľubu, ktorý im dal vzkriesený Kristus. „Keď zostúpi na vás Svätý Duch, dostanete silu a budete mi svedkami“ (Sk 1, 8). Táto prvá apoštolská novéna k Duchu Svätému je vzorom každoročného slávenia v Cirkvi.

(Slovo medzi nami 2010/4)

Archív