FARSKÉ OZNAMY

DSC05792Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 9. týždni od 27. februára – do 5. marca 2023.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok po 1. pôstnej nedeli 17:00 za ZBP Terézie
27.februára    
   
Utorok Utorok po 1. pôstnej nedeli  
28.februára    
   
Streda Streda po 1. pôstnej nedeli 17:00 za ✟ Máriu Michalkovú, polročná
1.marca    
   
Štvrtok Štvrtok po 1. pôstnej nedeli 17:00 za ✟ Štefana Hiľovského, mesačná
2.marca    
   
Piatok Piatok po 1. pôstnej nedeli 17:00 za ✟ Marka Gráca, polročná
3.marca  
     
Sobota Vigília – 2. pôstna nedeľa 17:00 za uzdravenie a Božie požehnanie
4.marca     pre Františka
     
Nedeľa 2. pôstna nedeľa 10:30 za ružencové bratstvo
5.marca 14:00 za Boží ľud farnosti
 
Lektori  Božieho Slova    
Sobota Vigília – 2. pôstna nedeľa 17:00 H. Majcherová
Nedeľa 2. pôstna nedeľa 10:30 I. Drábik, V. Drábiková
14:00 A. Sopková, B. Sopková
   

V piatok o 16:00 adorácia k úcte Božského Srdca o 16:30 pobožnosť krížovej cesty.

V sobotu o 16:15 fatimská pobožnosť.  V nedeľu o 15:00 bolestný ruženec, odprosenie Božského Srdca, premienka.

Streda, piatok a sobota sú jarné kántrové dni (príprava na sviatosť pokánia a činorodá láska k blížnemu).

Pri sv. omši v nedeľu o 14:00 katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov.

Spovedanie pred prvým piatkom: streda, štvrtok od 16:00, piatok od 15:30. Chorí a starší veriaci v piatok od 8:00 hod.

DUCHOVNÉ SLOVO 

Rok krstu a birmovania

Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)

Sviatosť birmovania

Sviatosť birmovania tvorí spolu s krstom a Eucharistiou jeden celok „sviatostí uvádzania do kresťanského života“, ktorého jednotu treba zachovať. Preto treba veriacim vysvetliť, že prijatie sviatosti birmovania je potrebné na dovŕšenie krstnej milosti. Veď pokrstených „sviatosť birmovania dokonalejšie spája s Cirkvou a bohato ich obdarúva osobitnou silou Ducha Svätého, takže sú ako praví Kristovi svedkovia väčšmi povinní šíriť a brániť vieru slovom i skutkom“.

Birmovanie v ekonómii spásy

V Starom zákone proroci zvestovali, že na očakávanom Mesiášovi spočinie Pánov Duch vzhľadom na jeho spasiteľné poslanie. Zostúpenie Ducha Svätého na Ježiša, keď ho Ján pokrstil, bolo znamením, že on je ten, ktorý má prísť, že je Mesiáš, Boží Syn. Ježiš sa počal z Ducha Svätého a celý jeho život a celé jeho poslanie sa uskutočňujú v plnom spoločenstve s Duchom Svätým, ktorého mu Otec dáva bez miery.

Táto plnosť Ducha sa však nemala obmedziť iba na Mesiáša, ale ju mal dostať celý mesiášsky ľud. Ježiš Kristus viac ráz prisľúbil toto vyliatie Ducha a toto prisľúbenie splnil najprv v deň svojho zmŕtvychvstania a potom oveľa zjavnejšie v deň Turíc. Apoštoli naplnení Duchom Svätým začínajú ohlasovať „veľké Božie skutky“ (Sk 2, 11) a Peter vysvetľuje, že toto vyliatie Ducha je znamením mesiášskych čias. Aj tí, čo vtedy uverili kázaniu apoštolov a dali sa pokrstiť, dostali „dar Ducha Svätého“ (Sk 2, 38).

„Od… [tých] čias apoštoli, plniac Kristovu vôľu, vkladaním rúk udeľovali novopokrsteným dar Ducha Svätého, ktorý dovršuje krstnú milosť. Preto sa v Liste Hebrejom medzi základmi prvého kresťanského vyučovania spomína učenie o krstoch a o vkladaní rúk. Vkladanie rúk sa v katolíckej tradícii právom považuje za začiatok sviatosti birmovania, ktorou v Cirkvi určitým spôsobom pretrváva turíčna milosť.“

Aby sa lepšie naznačil dar Ducha Svätého, čoskoro sa ku vkladaniu rúk pridalo pomazanie voňavým olejom (krizmou). Toto pomazanie objasňuje meno „kresťan“, ktoré znamená „pomazaný“ a je odvodené od mena samého Krista (grécke Christos značí Pomazaný), ktorého „Boh pomazal Duchom Svätým“ (Sk 10, 38). Obrad pomazania jestvuje až podnes na Východe aj na Západe. Preto sa táto sviatosť na Východe volá krizmácia, t. j. pomazanie krizmou, alebo (po grécky) myron, čo značí „krizma“. Na Západe názov confirmatio (v slovenčine birmovanie) naznačuje, že táto sviatosť potvrdzuje krst a zároveň posilňuje krstnú milosť.

Archív