Monthly Archives: október 2020

FARSKÉ OZNAMY

Krakow

Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 44. týždni od 26. októbra – do 1. novembra 2020.

Od soboty 24.10. do nedele 1.11. je na území SR zákaz vychádzania bez testu s výnimkou v čase od 01:00 do 05:00 hod. Kostol bude pre súkromnú modlitbu, adoráciu a individuálne prijatie sviatosti otvorený  denne v čase od 03:30 do 04:30 (prípadne aj dlhšie, ak sa niekto stihne dostať domov do 05:00). Ak bude mať nejaká skupina (5 osôb) záujem o odslúženie sv. omše, bude to možné len v čase výnimky, (medzi neskorou polnočnou a skorými rannými rorátmi)

 

„ Vo svete máte súženie, ale dúfajte, ja som premohol svet!“

                                                                                                               Jn 16,33

Pondelok Pondelok 30. týždňa  
26.októbra v Cezročnom období  
     
Utorok Výročie posviacky katedrálneho  
27.októbra chrámu v Rožňave (sviatok)  
     
Streda Sv. Šimona a Júdu, apoštolov  
28.októbra (sviatok)  
     
Štvrtok Štvrtok 30. týždňa  
29.októbra v Cezročnom období  
     
Piatok Piatok 30. týždňa  
30.októbra v Cezročnom období  
     
Sobota Vigília – Všetkých Svätých  
31.októbra    
     
Nedeľa Všetkých Svätých (slávnosť)    
1.novembra      

 

 

DUCHOVNÉ SLOVO

SVIATOSŤ EUCHARISTIE Z Katechizmu Katolíckej Cirkvi 

OMŠA V PRIEBEHU STOROČÍ

1345 Už z druhého storočia máme svedectvo svätého Justína mučenika o hlavných líniách priebehu slávenia Eucharistie. Až dodnes ostali rovnaké vo všetkých velkých liturgických rodinách. Takto píše Justín okolo roku 155, aby pohanskému cisárovi Antoninovi Piovi (138-161) vysvetlil, čo robia kresťania: „V deň nazývaný dňom Slnka všetci, či už bývajú v mestách, alebo na vidieku, schádzajú sa na to isté miesto. Čítajú sa pamäti apoštolov alebo spisy prorokov, pokiaľ to čas dovoli. Keď lektor skonči, predsedajúci v príhovore napomina a povzbudzuje do nasledovania takých skvelých vecí. Potom všetci spoločne vstaneme a modlíme sa” „aj za seba samých…, aj za všetkých ostatných, nech sú kdekolvek…, aby sme boli nájdeni ako tí, čo skutkami žijú správnym životom a zachovávajú prikázania, a tak dosiahli večnú spásu. Ked modlitbu skončíme, pozdravíme sa navzájom bozkom. Potom tomu, čo predsedá bratom, prinesú chlieb a kalich vody a vína. On ich vezme a vzdáva chválu a slávu Otcovi vesmíru skrze meno Syna a Ducha Svätého a koná dlhé vzdávanie vďaky (po grécky eucharistia] za to, že nás uznal za hodných týchto darov. Keď skončí modlitby a vzdávanie vďaky, všetok prítomný ľud nadšene zvolá Amen. Keď predsedajúci skončil vzdávanie vďaky a všetok ľud nadšene zvolal, tí, čo sa u nás volajú diakoni, rozdeľujú všetkým prítomným chlieb, vino a vodu, ktoré boli ,eucharistizované’, a zanesú (z nich] neprítomným.”

1346 Liturgia Eucharistie prebieha podľa základnej štruktúry, ktorá sa zachovala cez stáročia až po naše časy. Rozvíja sa v dvoch hlavných momentoch, ktoré tvoria v základe jednotu: – zhromaždenie sa, liturgia slova s čítaniami, homíliou a modlitbou veriacich; – eucharistická liturgia s predloženim chleba a vina, konsekračným vzdávaním vďaky a prijímaním. Liturgia slova a eucharistická liturgia tvoria spolu ,jediný úkon kultu”; stôl pripravený pre nás v Eucharistiije totiž zároveň stolom Božieho slova i stolom Pánovho tela.

1347 či to nie je samotný priebeh večere zmítvychvstalého Ježiša s jeho učeníkmi? Cestou im vysvetľoval Písma, a keď si potom sadol s nimi k stolu, „vzal chlieb a dobrorečil, lámal ho a podával im ho” (Lk 24,30).

FARSKÉ OZNAMY

DSC08529Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 43. týždni od 19. októbra – do 25. októbra 2020.

Bohoslužby

Od 15. októbra  do odvolania sú možné verejné bohoslužby len v počte 6 osôb (1 kňaz a 5 veriaci). Z pastoračného dôvodu je možné pri zachovaní tohto limitu zmnožiť počet sv. omší vo farnosti na dve denne a v nedeľu a prikázané sviatky na tri.

Obsadené termíny:

20.10. utorok 15:00 – za ✟ Imricha  Dryju,pohrebná

21.10. streda 17:30 – na úmysel

22.10. štvrtok 17:30 – za ✟ Agnesu Sakáčovú, (mesač.)

24.10. sobota 17:30 – za ✟ Mariana Bercíka, za zdravie a Božiu pomoc v chorobe

25.10. nedeľa 9:30 – za Boží ľud farnosti.

V prípade sviatku v  pracovný deň podľa okolností. Najlepšie by bolo hôásiť sa po 5 – členných skupinách SMSkou na          č. 0907 934 225. Prednosť majú tí, ktorí už majú zarezervovaný  termín sv. omše na úmysel. Kostol pre súkromnú modlitbu, poklonu Oltárnej sviatosti a individuálne prijatie sviatosti otvorený v pondelok – sobotu v čase 18:00 – 19:00, v nedeľu v čase 8:00 – 15:00. V prípade pohrebu, alebo náhlych okolností sa denný program upraví. Ostatné pobožnosti sa do odvolania rušia.

Na misijnú nedeľu – 18. októbra budete môcť prispieť na misijnú zbierku do pokladničky v kostole a zakúpiť si čokoládky pre misie počas celého týždňa. Katechézy pre prvoprijímajúcich  sa zatiaľ odkladajú. Chorých na spoveď (aj pred prvým piatkom) prosím nahlásiť individuálne.

 

DUCHOVNÉ SLOVO

SVIATOSŤ EUCHARISTIE z Katechizmu Katolíckej Cirkvi

USTANOVENIE EUCHARISTLE

1337 Pretože Pán miloval svojich, miloval ich až do krajnosti. Keďže vedel, že nadišla hodina odísť z tohto sveta, aby sa vrátil k Otcovi, pri večeri im umyl nohy a dal im prikázanie lásky. Aby im nechal závdavok tejto lásky, aby sa nikdy nevzdialil od svojich a dal im účasť na svojej Veľkej noci, ustanovil Eucharistiu ako pamiatku svojej smrti a svojho zmŕtvychvstania a prikázal ju sláviť až do svojho návratu svojim apoštolom, „ktorých vtedy ustanovil za kňazov Nového zákona“.

1338 Tri synoptické evanjeliá a svätý Pavol nám odovzdali opis ustanovenia Eucharistie. Svätý Ján zasa uvádza Ježišove slová v kafarnaumskej synagóge, ktoré pripravujú ustanovenie Eucharistie: Kristus označuje sám seba za chlieb života, ktorý zostúpil z neba.

1339 Ježiš si zvolil čas Veľkej noci, aby splnil, čo prisľúbil v Kafarnaume že totiž svojim učeníkom dá svoje telo a svoju krv. „Prišiel deň Nekvasených chlebov, keď bolo treba zabiť veľkonočného baránka. [Ježiš] poslal Petra a Jána so slovami: ,Choďte a pripravte nám veľkonočnú večeru…‘ Išli teda… a pripravili veľkonočného baránka. Keď prišla hodina, zasadol za stôl a apoštoli s ním. Tu im povedal: ,Veľmi som túžil jesť s vami tohto veľkonočného baránka skôr, ako budem trpieť. Lebo hovorím vám: Už ho nebudem jesť, kým sa nenaplní v Božom kráľovstve…‘ Potom vzal chlieb a vzdával vďaky, lámal ho a dával im, hovoriac: ,Toto je moje telo, ktoré sa dáva za vás. Toto robte na moju pamiatku!‘ Podobne po večeri vzal kalich a hovoril: ,Tento kalich je nová zmluva v mojej krvi, ktorá sa vylieva za vás‘“ (Lk 22,7-20).

1340 Tým, že Ježiš slávil Poslednú večeru so svojimi apoštolmi počas veľkonočnej hostiny, dal židovskej Veľkej noci definitívny význam. A skutočne, Ježišov prechod k jeho Otcovi skrze smrť a zmŕtvychvstanie, čiže nová Veľká noc (Pascha), sa anticipuje v Poslednej večeri a slávi v Eucharistii, ktorá završuje židovskú Veľkú noc (Paschu)(677) a anticipuje konečnú Veľkú noc Cirkvi v sláve Kráľovstva.

„TOTO ROBTE NA MOJU PAMIATKU“

1341 Ježišov príkaz opakovať jeho úkony a jeho slová „kým nepríde“ (1Kor 11,26) nevyžaduje iba spomienku na Ježiša a na to, čo urobil. Vzťahuje sa aj na liturgické slávenie – prostredníctvom apoštolov a ich nástupcov – pamiatky Krista, jeho života, jeho smrti, jeho zmŕtvychvstania a jeho príhovoru u Otca.

1342 Cirkev bola už od začiatku verná tomuto Pánovmu príkazu. O jeruzalemskej cirkvi sa hovorí:

„Vytrvalo sa zúčastňovali na učení apoštolov a na bratskom spoločenstve, na lámaní chleba a na modlitbách… Deň čo deň svorne zotrvávali v chráme, po domoch lámali chlieb a s radosťou a úprimným srdcom požívali pokrm“ (Sk 2,42.46).

1343 Kresťania sa schádzali „na lámanie chleba“(Sk 20,7) najmä „v prvý deň týždňa“, čiže v nedeľu, v deň Ježišovho zmŕtvychvstania. Od tých čias sa až po naše dni pokračuje v slávení Eucharistie, takže dnes ho nachádzame v Cirkvi všade s tou istou základnou štruktúrou. Zostáva stredobodom života Cirkvi.

1344 Tak putujúci Boží ľud(1404) od jedného slávenia po druhé ohlasuje Ježišovo veľkonočné tajomstvo, „kým nepríde“ (1Kor 11,26), a kráča po „úzkej ceste kríža“ k nebeskej hostine, na ktorej všetci vyvolení zasadnú k stolu Kráľovstva.

FARSKÉ OZNAMY

stiahnuť (2)Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 42. týždni od 12. októbra – do 18. októbra 2020.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok 28. týždňa 18:00 Sv. omša za ✟ Rozáliu Gallikovú
12.októbra v Cezročnom období  
     
Utorok Bl. Petra – Adriána Toulorgea, 18:00 Sv. omša za ✟ Jána Gallika
13.októbra kňaza  amučeníka prem. rádu  
     
Streda Streda 28. týždňa 10:30 Sv. omša zo sviatosťou birmovania
14.októbra v Cezročnom období 18:00 Sv. omša za ✟ Stanislava Kováča, polročná
     
Štvrtok Sv. Terézie od Ježiša, panny
15.októbra a učiteľky Cirkvi (spomienka)  
     
Piatok Piatok 28. týždňa
16.októbra v Cezročnom období  
     
Sobota Sv. Ignáca Antiochijského,
17.októbra biskupa a mučeníka (spom.)
   
     
Nedeľa 29. nedeľa v Cezročnom období
18.októbra  
   
 
   
   
Lektori  Božieho Slova    
Streda Sviatosť birmovania 10:30 birmovanci
 
     

 

Birmovka bude v stredu o 10:30. Po sprísnení opatrení sa  ďaľší program bohoslužieb bude upravovať podľa pokynov KBS a RÚVZ.

Sviatosť príde udeliť generálny vikár Mons. M. Gazdík.

Spoveď v pondelok od 17:00 a v utorok od 15:00.

Vzhľadom k zrušeniu verejných bohoslužieb od 15. októbra sa vraciame k systému z prvej vlny koronavírusu, t.j. kostol bude pre súkromnú modlitbu a individuálne prijatie sviatostí otvorený v piatok a sobotu v čase 17:00 – 18:00, v nedeľu 10:00-11:00 a 15:00-16:00.

DUCHOVNÉ SLOVO 

 

SVIATOSŤ EUCHARISTIE  z Katechizmu Katolíckej Cirkvi 

ZNAKY CHLEBA A VÍNA

1333 V srdci slávenia Eucharistie je chlieb a víno, ktoré sa Kristovými slovami a vzývaním Ducha Svätého stávajú Kristovým telom a jeho krvou. Cirkev verná Pánovmu príkazu naďalej robí na jeho pamiatku až do jeho slávneho návratu to, čo urobil v predvečer svojho umučenia: „vzal chlieb…“, „vzal kalich s vínom…“ Keď sa znaky chleba a vína stanú tajomným spôsobom Kristovým telom a jeho krvou, aj naďalej naznačujú, že stvorenie je dobré. A tak na ofertórium dobrorečíme Stvoriteľovi za chlieb a víno „plod práce ľudských rúk“, ale ešte prv „plod zeme“ a „viniča“, teda Stvoriteľove dary. Cirkev vidí v úkone kráľa a kňaza Melchizedecha, ktorý „priniesol chlieb a víno“ (Gn 14,18), predobraz svojej vlastnej obety.

1334 V Starej zmluve sa chlieb a víno prinášajú na obetu medzi prvotinami zeme na znak vďačnosti Stvoriteľovi. Ale v súvislosti s exodom (východom z Egypta) dostávajú aj nový význam: nekvasené chleby, ktoré Izrael je každý rok na Veľkú noc, pripomínajú náhlenie pri východe z Egypta. Spomienka na mannu na púšti bude Izraelu stále pripomínať, že žije z chleba Božieho slova. A napokon každodenný chlieb je plodom Zasľúbenej zeme, zárukou, že Boh je verný svojim prisľúbeniam. „Kalich dobrorečenia“ (1Kor 10,16) na konci židovskej veľkonočnej hostiny pridáva k sviatočnej radosti z vína eschatologický rozmer, t. j. rozmer mesiášskeho očakávania obnovenia Jeruzalema. Ježiš ustanovil svoju Eucharistiu tak, že dal nový a definitívny zmysel dobrorečeniu nad chlebom a kalichom.

1335 Zázraky rozmnoženia chlebov, keď Pán dobrorečil, rozlámal chleby a prostredníctvom svojich učeníkov ich rozdelil, aby nasýtil zástupy, sú predobrazom hojnosti tohto jediného chleba, ktorým je jeho Eucharistia. Znak vody premenenej na víno v Káne už zvestuje hodinu Ježišovho oslávenia. Naznačuje uskutočnenie svadobnej hostiny v Otcovom kráľovstve, kde budú veriaci piť nové víno, ktoré sa stalo Kristovou krvou. 1336 Prvá predpoveď Eucharistie učeníkov rozdelila, tak ako ich pohoršila predpoveď umučenia: „Tvrdá je to reč, kto to môže počúvať?!“ (Jn 6,60). Eucharistia a kríž sú kameňmi úrazu. Je to to isté tajomstvo a neprestáva byť príčinou rozdelenia. „Aj vy chcete odísť?“ (Jn 6,67). Táto Pánova otázka zaznieva cez stáročia ako výzva jeho lásky, aby ľudia spoznali, že on jediný má „slová večného života“ (Jn 6,68) a že prijať s vierou dar jeho Eucharistie znamená prijať jeho samého.(1327)

FARSKÉ OZNAMY

JJJRímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 41. týždni od 5. októbra – do 11. októbra 2020.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok 27. týždňa 07:00 Sv. omša za ✟ Andreja Hrabčáka
5.októbra v Cezročnom období  
     
Utorok Sv. Bruna, kňaza  
6.októbra (ľubovoľná spomienka)  
     
Streda Ružencovej Panny Márie  
7.októbra (spomienka)  
     
Štvrtok Štvrtok 27. týždňa  
8.októbra v Cezročnom období  
     
Piatok Piatok 27. týždňa 18:00 Sv. omša za ✟ Danielu Gallikovú
9.októbra v Cezročnom období  
     
Sobota Vigília – 28 nedeľa 15:00 Sobášna sv. omša
10.októbra v Cezročnom období 18:00 Sv. omša za rodiny modlitieb matiek
     
Nedeľa 28. nedeľa v Cezročnom období 08:00 Sv. omša za Boží ľud farnosti
11.októbra   10:00 Sv. omša na poď. za dar dieťaťa,
    Božiu pomoc pri výchove, trpezlivosť
    pri učení a Božie požehnanie
  14:30 POBOŽNOSŤ
   
   
Lektori  Božieho Slova    
Sobota Vigília – 28 nedeľa 18:00 I. Sopková
v Cezročnom období    
Nedeľa 28. nedeľa v Cezročnom období 08:00 Z. Morvayová
  10:00 M. Grega, J. Kurjan
     

 

V sobotu po vigílnej sv. omši bude adorácia za rodiny.

Počas neprítomnosti a v prípade zaopatrenia obrátiť sa na vdp. Š. Ružbašana.

 

DUCHOVNÉ SLOVO

 

SVIATOSŤ EUCHARISTIE z Katechizmu Katolíckej Cirkvi

Ako sa volá táto sviatosť?

1328 Nevyčerpateľné bohatstvo tejto sviatosti sa odráža aj v rozmanitých pomenovaniach, ktorými sa označuje. Každé z nich poukazuje na určité jej stránky. Volá sa: Eucharistia, lebo je vzdávaním vďaky Bohu. Grécke slová eucharistein (Lk 22,19; 1Kor 11,24) a eulogein (Mt 26,26; Mk 14,22) pripomínajú židovské dobrorečenia, ktoré – najmä pri stolovaní – ohlasujú Božie diela: stvorenie, vykúpenie a posvätenie.

1329 Pánova večera,  lebo ide o Večeru, ktorú Pán slávil v predvečer svojho umučenia so svojimi učeníkmi, a o anticipovanie Baránkovej svadobnej hostiny v nebeskom Jeruzaleme. Lámanie chleba, lebo tento obrad, príznačný pre židovské stolovanie, Ježiš použil, keď dobrorečil a rozdával chlieb v úlohe hostiteľa, najmä pri Poslednej večeri. Podľa tohto úkonu ho učeníci spoznali po jeho zmŕtvychvstaní a týmto výrazom prví kresťania označovali svoje eucharistické zhromaždenia.  Dávali tým najavo, že všetci, čo jedia jediný rozlomený chlieb, Krista, vstupujú do spoločenstva s ním a tvoria v ňom jedno telo.  Eucharistické zhromaždenie (po grécky synaxis), lebo Eucharistia sa slávi v zhromaždení veriacich, ktoré je viditeľným prejavom Cirkvi.
1330 Pamiatka (po latinsky memoriale) Pánovho umučenia a zmŕtvychvstania. Svätá obeta, lebo sprítomňuje jedinú obetu Krista Spasiteľa a zahŕňa obetu Cirkvi, alebo aj obeta svätej omše, „obeta chvály“ (Hebr 13,15), duchovná obeta, čistá a svätá obeta, lebo završuje a prevyšuje všetky obety Starej zmluvy.
Svätá a božská liturgia, lebo celá liturgia Cirkvi má svoj stredobod a najplnšie sa prejavuje v slávení tejto sviatosti. V takom istom zmysle sa volá aj slávením svätých tajomstiev. Hovoríme aj o Najsvätejšej sviatosti, lebo je „sviatosťou sviatostí“. Týmto pomenovaním sa označujú aj eucharistické spôsoby uchovávané vo svätostánku.
1331 Prijímanie,po latinsky communio (spoločenstvo, spojenie), lebo touto sviatosťou sa spájame s Kristom, ktorý nám dáva účasť na svojom tele a krvi, aby sme tvorili jedno telo. Volá sa aj sväté veci (po grécky ta hagia; po latinsky sancta) – čo je pôvodný význam výrazu „spoločenstvo svätých“, o ktorom hovorí Apoštolské vyznanie viery  –, anjelský chlieb, chlieb z neba, „liek nesmrteľnosti“, viatikum (pokrm na cestu)… 1332 Svätá omša (po latinsky Sancta Missa), pretože liturgia, v ktorej sa uskutočňuje tajomstvo spásy, sa končí poslaním veriacich (missio – „iďte…“), aby plnili Božiu vôľu vo svojom každodennom živote.

OZNAM

Od 1. októbra sa menia hygienické opatrenia. K dispozícii sú na stránke ÚVZ SR. Z nových pravidiel vyplýva, že na hromadných podujatiach (aj svätých omšiach) môže byť najviac 50 ľudí (vrátane kňaza, miništrantov, kostolníka, kantora, lektorov a pod.) Zvyšné opatrenia pri bohoslužbách zostávajú ako doteraz. Preto:

  • Keďže v týždni nepresahuje počet veriacich na sv. omši cca 30 osôb, všetko ostáva ako doteraz.
  • Na prvý piatok (2.10), keď býva viac ľudí, bude sv. omša aj o 7:30. Prosím všetkých, ktorí na ňu môžu prísť, aby túto možnosť využili a večernú sv. omšu o 18:00 nechali pre tých, ktorí ráno prísť nemôžu. K chorým pôjdem po skončení rannej sv. omše t.j. asi o 8:15.
  • Zvyšný program v piatok a sobotu ostáva bezo zmeny
  • Na nedeľné sv. omše sa, prosím, prihláste na zoznamy v kostole, alebo telefonicky na č. FÚ po 20:00. V túto nedeľu to platí pre sv. omše o 8:00 a aj odpustovú o 10:30, lebo v prípade nepriaznivého počasia bude v kostole a nie pri kaplnke
  • Pri kaplnke bude vyhradený priestor pre povolený počet ľudí , keďže tam budú lavičky – prosím prednostne ich prenechať starším.
  • Tí, ktorí sa nevojdú do počtu 50 v kostole, môžu sledovať sv. omše z priestranstva v okolí kostola (farského dvora a pod.) pri zachovaní limitu 50 osôb – s rúškami alebo odstupmi 2 metrov bez rúšok (s výnimkou žijúcich v jednej domácnosti).
  • Premienku ružencových tajomstiev si vykonajte individuálne. Pobožnosť v nedeľu bude, ale aj tam platí počet 50 osôb.
  • Od budúceho týždňa (od 10.10.) budú sv. omše v sobotu večer s nedeľnou platnosťou. Aj na ne sa bude treba prihlásiť.
  • Stretnutie rodičov birmovancov  v nedeľu ostáva bezo zmeny; pokúsim sa dovtedy zistiť rozhodnutie BÚ vo veci birmovky 17.10.

Vzhľadom na platné obmedzenie počtu účastníkov verejných zhromaždení na 50 osôb, slovenskí biskupi od 1. 10. 2020 až do odvolania udeľujú všeobecný dišpenz od fyzickej účasti na nedeľných bohoslužbách. Prosíme zároveň veriacich, ktorí sú viac ohrození, ľudí vo vyššom veku, taktiež trpiacich chronickými ochoreniami, ľudí po operačných zákrokoch, ako aj tých, ktorí sa starajú o seniorov, atď., aby znovu uprednostnili sledovanie bohoslužieb prostredníctvom médií alebo internetu.

 

Archív