FARSKÉ OZNAMY

B45A9071Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 6. týždni od 6. februára – do 12. februára 2023.

Bohoslužby

Pondelok Sv. Pavla Mikiho a spoločníkov, 17:00 za ✟ Ladislava Spišáka, výročná
6.februára mučeníkov (spomienka)  
   
Utorok Utorok  5. týždňa v Cezročnom 17:00 za ✟ Jozefa, Margitu a ich rodičov
7.februára období  
   
Streda Streda 5. týždňa v Cezročnom 17:00 za ✟ Gejzu Majchera, výročná
8.februára období  
   
Štvrtok Štvrtok  5. týždňa v Cezročnom 17:00 za zdravie a B.pomoc v chorobe
9.februára období   pre Lenku
   
Piatok Sv. Školastiky, panny  
10.februára (spomienka)  
     
Sobota Vigília – 6. nedeľa v Cezr.období 18:00 za ✟ Jozefa Krajňáka
11.februára    
     
Nedeľa 6. nedeľa v Cezročnom období 10:30 za obrátenie Teofila
12.februára 14:00 za Boží ľud farnosti
 
Lektori  Božieho Slova    
Sobota Vigília – 6. nedeľa v Cezr.období 18:00 Z. Morvayová
Nedeľa 6. nedeľa v Cezročnom období 10:30 Z. Bradová, D. Petrášová
14:00 D. Hiľovská, Z. Mašlanková
   

V nedeľu o 15:00 bude adorácia za rodiny.

V sobotu pri sv. omši  katechéza pre birmovancov, v nedeľu  o 14:00 pri sv. omši katechéza  prvoprijímajúcich a rodičov.

DUCHOVNÉ SLOVO 

 Rok krstu a birmovania

Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)

Kto môže krstiť?

Riadnymi vysluhovateľmi krstu sú biskup a kňaz  a v latinskej Cirkvi aj diakon. V prípade nevyhnutnosti môže krstiť každý, aj nepokrstený človek, ak má potrebný úmysel a použije trojičnú krstnú formulu. Potrebný úmysel spočíva v tom, že chce robiť to, čo robí Cirkev, keď krstí. Cirkev vidí dôvod tejto možnosti v Božej vôli spasiť všetkých ľudí a v nevyhnutnej potrebe krstu na spásu.

Nevyhnutná potreba krstu

Sám Pán Ježiš tvrdí, že krst je nevyhnutne potrebný na spásu. Preto prikázal svojim učeníkom, aby ohlasovali evanjelium a krstili všetky národy. Krst je nevyhnutne potrebný na spásu tým, ktorým sa ohlasovalo evanjelium a mali možnosť požiadať o túto sviatosť. Cirkev nepozná nijaký iný prostriedok na zaistenie vstupu do večnej blaženosti, iba krst. Preto sa chráni, aby nezanedbala poslanie, ktoré dostala od Pána, čiže postarať sa, aby boli „znovuzrodení z vody a z Ducha“ všetci, ktorí môžu byť pokrstení. Boh zviazal spásu so sviatosťou krstu, ale on sám nie je viazaný svojimi sviatosťami.

Cirkev bola vždy pevne presvedčená, že tí, čo podstúpia smrť pre vieru, aj keď neprijali krst, sú pokrstení svojou smrťou za Krista a s Kristom. Tento krst krvi, takisto ako túžba po krste, má účinky krstu, hoci nie je sviatosťou.

Katechumenom, ktorí zomrú pred krstom, zaisťuje spásu, ktorú nemohli prijať prostredníctvom sviatosti, ich výslovná túžba prijať krst, spojená s ľútosťou nad vlastnými hriechmi a s láskou.

„Keďže Kristus zomrel za všetkých a konečné povolanie človeka je v skutočnosti len jedno, a to Božie, máme veriť, že Duch Svätý dáva všetkým možnosť, aby spôsobom známym Bohu mali účasť na tomto veľkonočnom tajomstve.“ Každý človek, ktorý hľadá pravdu a plní Božiu vôľu848 tak, ako ju pozná, môže byť spasený, hoci nepozná Kristovo evanjelium a jeho Cirkev. Možno predpokladať, že takí ľudia by boli výslovne túžili po krste, keby boli vedeli, že je nevyhnutne potrebný.

Pokiaľ ide o deti, ktoré zomreli bez krstu, Cirkev ich môže iba zveriť Božiemu milosrdenstvu, ako to robí v pohrebnom obrade za ne. A vskutku, veľké milosrdenstvo Boha, „ktorý chce, aby boli všetci ľudia spasení“ (1 Tim 2, 4), a Ježišova nežnosť k deťom, ktorá mu vnukla slová: „Nechajte deti prichádzať ku mne! Nebráňte im…“ (Mk 10, 14), dovoľujú nám dúfať, že jestvuje cesta spásy pre deti, ktoré zomreli bez krstu. Tým naliehavejšia je teda výzva Cirkvi, aby sa nebránilo deťom prísť ku Kristovi prostredníctvom daru svätého krstu.

Krstná milosť

Rozličné účinky krstu sú naznačené viditeľnými prvkami sviatostného obradu. Ponorenie do vody pripomína symboliku smrti a očistenia, ale aj znovuzrodenia a obnovy. Dva hlavné účinky krstu sú teda očistenie od hriechov a znovuzrodenie (nové narodenie) v Duchu Svätom.

Na odpustenie hriechov…

Krstom sa odpúšťajú všetky hriechy: dedičný hriech i všetky osobné hriechy, ako aj všetky tresty za hriechy. A naozaj, v tých, ktorí boli znovuzrodení, nezostáva nič, čo by im bránilo vojsť do Božieho kráľovstva: ani Adamov hriech, ani osobný hriech, ani následky hriechu, z ktorých najťažším je odlúčenie od Boha.

V pokrstenom však zostávajú niektoré časné následky hriechu, ako utrpenie, choroba, smrť alebo krehkosti spojené so životom, ako sú charakterové slabosti a pod., a takisto náklonnosť na hriech, ktorú Tradícia volá žiadostivosť (concupiscentia)  alebo metaforicky ohnisko hriechu (fomes peccati): „Hoci je [žiadostivosť] ponechaná na boj,  nemôže uškodiť tým, čo [s ňou] nesúhlasia a s pomocou milosti Krista Ježiša [jej] mužne odporujú. Ba viac: ‚Kto pretekal podľa pravidiel, dostane veniec‘ (2 Tim 2, 5).“

 

Archív