FARSKÉ OZNAMY

Kostol v zimeRímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 14. týždni od 8. apríla – do 14. apríla 2019.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok po 5. pôstnej nedeli 18:00 Sv. omša za ✟ Margitu Vincovú,
8.apríla     výročná
     
Utorok Utorok po 5. pôstnej nedeli 07:00 Sv. omša za zdravie a Božiu pomoc
9.apríla     pre kamarátku
     
Streda Streda po 5. pôstnej nedeli 18:00 Sv. omša za ✟ Ivetu Grácovú,
10.apríla     výročná
     
Štvrtok Štvrtok po 5. pôstnej nedeli 18:00 Sv. omša za  zdravie a Božiu pomoc
11.apríla     pre sestru, tetu a švagrinú
     
Piatok Piatok po 4. pôstnej nedeli 18:00 Sv. omša za ✟ Jána Hiľovského
12.apríla    
     
Sobota Sobota po 5. pôstnej nedeli 07:00 Sv. omša za ✟ Máriu Hiľovskú,
13.apríla     mesačná
     
Nedeľa Kvetná nedeľa 08:00 Sv. omša za ružencové bratstvo
14.apríla Nedeľa utrpenia Pána 10:00 Sv. omša za Boží ľud farnosti
 
Lektori  Božieho Slova    
Nedeľa Kvetná nedeľa 08:00 Z. Podprocká, S. Cingeľ
    10:00 L. Grácová, Z. Grácová
   

 

V piatok o 17:30 pobožnosť krížovej cesty.

Chorých na veľkonočnú spoveď nahlásiť v sakristii. Bude v piatok pred Kvetnou nedeľou od 9:00.

Na Kvetnú nedeľu o 15:00 bude Pašiová hra detí.

V nedeľu po druhej sv. omši katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov.

 

DUCHOVNÉ SLOVO

Zvyk zahaľovať kríže a obrazy

pred Piatou pôstnou nedeľou je predpísaný aj v misáli Pavla VI, ktorý sa používa dnes: Ak biskupská konferencia uzná za dobré, môže sa aj naďalej zachovávať zvyk zahaľovať kríže a obrazy v kostole. Kríže zostanú zahalené až do konca Slávenia utrpenia a smrti Pána na Veľký piatok a obrazy až do začiatku Veľkonočnej vigílie. Ak je to možné, odnesú sa z kostola aj kríže. Tie, čo zostanú v kostole, mali by sa zahaliť.

Starobylý zvyk, zahaľovať kríže a obrazy pochádza asi spred deviateho storočia. Liturgista Polykarp Radó uvádza tri pravdepodobné dôvody vzniku zahaľovania kríža:

  • prvým je, že v tejto dobe sa sústredí pozornosť na utrpenie a nie na smrť Pána a že zahalením kríža sa vyzdvihne jeho dôležitosť a tak sa pritiahne pozornosť na kríž, ktorý je vyvrcholením umučenia,
  • druhým dôvodom môže byť história umenia, že v románskom slohu sa na kríži predstavoval Kristus ako Kráľ večnej slávy a v čase umučenia sa takýto obraz nezhodoval s pohľadom na trpiaceho Pánovho služobníka,
  • tretím dôvodom môže byť súvislosť s niekdajšími „pôstnymi plátnami“, ktorými sa zakrýval oltár, lebo penitenti sa považovali za nehodných aby hľadeli na slávenie omše.

Toto veľké „pôstne plátno“ sa nazýva „velum famis“ a zakrýval sa ním celý oltár. Až neskôr sa zakrýval iba kríž a obrazy a sochy svätých.

Z liturgických predpisov je vidieť, že sú tu dve príležitosti zahaliť kríže. Buď sa zahaľujú už pred Piatou pôstnou nedeľou a to z rozhodnutia biskupskej konferencie (ako je to na Slovensku), alebo sa zahalia po večernej Omši na pamiatku Pánovej večere, ale toto už nezávisí od rozhodnutia Biskupskej konferencie. V každom prípade, kríže sa zahaliť majú a to bez ohľadu na osobné dojmy niektorých jednotlivých veriacich. Latinským výrazom „imagines“ sa označujú nie len obrazy, ale aj sochy. Mali by sa zahaľovať tiež. Nie vždy je to fyzicky možné, ale vo väčšine kostolov by to bolo možné a žiaľ nerobí sa tak.

 

Archív