FARSKÉ OZNAMY

foto: Alexander Jiroušek

Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 13. týždni od 1. apríla – do 7. apríla 2019.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok po 4. pôstnej nedeli 18:00 Sv. omša za ✟ Jozefa Sopka, polročná
1.apríla    
     
Utorok Utorok po 4. pôstnej nedeli 18:00 Sv. omša za Božiu pomoc, zdravie
2.apríla     a dary Ducha svätého pre s. Agnešku
     
Streda Streda po 4. pôstnej nedeli 18:00 Sv. omša za ✟ Dr. Branislava Svobodu
3.apríla    
     
Štvrtok Štvrtok po 4. pôstnej nedeli 07:00 Sv. omša za ✟ Jozefa, Reného
4.apríla     a starých rodičov
     
Piatok Piatok po 4. pôstnej nedeli 18:00 Sv. omša za odppustenie hriechov
5.apríla     a urážok voči Božskému Srdcu
     
Sobota Sobota po 4. pôstnej nedeli 07:30 Sv. omša za ✟ Jána Mihaľova, polročná
6.apríla    
     
Nedeľa Piata pôstna nedeľa 08:00 Sv. omša za Boží ľud farnosti
7.apríla   10:00 Sv. omša na poďak. za zdravie 80 r. života
a Božie požehnanie pre rodinu
Lektori  Božieho Slova    
Nedeľa Piata  pôstna nedeľa 08:00 Z. Morvayová, D. Vincová
    10:00 Z. Bradová, V. Drábiková
   

 

V piatok o 17:30 a v nedeľu o 14:30 bude pobožnosť krížovej cesty.

Spovedanie pred prvým piatkom: streda od 16:00, piatok od 15:30. Chorí a starší veriaci v piatok od 8:00 vo zvyčajnom poradí ulíc. Chorých na veľkonočnú spoveď nahlásiť v sakristii. Bude v piatok pred Kvetnou nedeľou. Pre ostatných veriacich bude spovedanie pred Veľkou nocou v pondelok po Kvetnej nedeli.

Milodary na kvety k Božiemu hrobu môžete vložiť do pokladničky na stĺpe.

V nedeľu po druhej sv. omši bude katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov.

DUCHOVNÉ SLOVO

Na krídlach anjelov

(pokračovanie)

 

Pravdivosť príbehu z Loreta potvrdzujú aj nálezy v stenách sanktuária. Pri skúmaní muriva Máriinho domčeka sa našlo päť krížov z červenej látky, ktoré boli znakmi križiakov, alebo rytierov niektorého z početných vojenských rádov, úlohou ktorých bolo ochraňovať dôležité pútnické miesta a relikvie v Palestíne. V murive sa našli i zvyšky škrupín pštrosích vajec. Aj to sa považuje za dôkaz palestínskeho pôvodu a znak, ktorý sa v tradičnej symbolike spája s tajomstvom Kristovej inkarnácie, čiže vtelenia Božieho Syna. Múry domčeka sú vybudované so zvláštnou štruktúrou. Dokázateľne ide o murárske umenie, ktoré nepochádza z loretského kultúrneho konceptu. Technické porovnanie Svätého domčeka v Lorete s jaskynkou pod novou Bazilikou v Nazarete ukázalo, že obe časti pôvodného domu vznikli v rovnakom čase. Majú rozmery, ktoré poukazujú na to, že pôvodne tvorili jeden celok a oddelené časti do seba presne zapadajú. Preukázalo sa, že kamene Máriinho domčeka v Lorete boli opracované tzv. nabatejským spôsobom, teda technikou, ktorá bola rozšírená v Galilei v čase Pána Ježiša. Obrovský záujem odborníkov vzbudili nápisy, grafity na stenách loretského domu. Experti poukazujú na ich židokresťanský obsah a na veľkú podobnosť s nápismi nájdenými na zvyškoch toho istého domu v Nazarete.

Stena loretského domčeka, pri ktorej stojí oltár a figúrka Čiernej Madony, nie je originálna. Východná časť príbytku bola totiž na pôvodnom mieste napojená na vytesanú jaskyňu. Tri originálne steny, ktoré sú vysoké takmer tri metre, naozaj nemajú základy. Postavené boli na antickej ceste. Dnes sú sčasti omurované červenými tehlami, ktoré pochádzajú z okolia Loreta a samozrejme, nie sú pôvodné. Dostali sa tam v roku 1536, keď bolo toto miesto upravené pre potreby kultu. Ďalším zásahom do pôvodnej podoby bolo vyhotovenie freskovej výzdoby, ktorá sa dnes zachovala už iba fragmentárne.

Z vonkajšej strany je Máriin domček obložený mramorom. Obloženie inicioval pápež Július II. okolo roku 1507. V roku 1509 nakreslil slávny Donato Bramante jeho návrh. Následne ho realizovali renomovaní talianski renesanční umelci.

Pôvodná Čierna Madona z Loreta pochádzala zo 14. storočia (zničil ju požiar v roku 1921). Loretánska Madona je „Čiernou Madonou“. Mnohí ľudia si myslia, že je vyhotovená z ebenového dreva. Nie je to však pravda. Vytesali ju z libanonského cédra. Drevo libanonského cédra má symbolický mariologický význam. Cédre v Libanone produkujú zvláštnu živicu, ktorá obsahuje látky s repelentnými účinkami. Ich drevo netrpí napadnutia drevokazným hmyzom. Je ideálnym materiálom na vytvorenie podoby Nepoškvrnenej Panny plnej milosti, celej krásnej, nedotknutej hriechom. Céder nemá čierne drevo. Mária je zvonka čierna, vo vnútri biela.

Stredovekých teológov doslovný význam biblických textov príliš nezaujímal. Prednosť mal spirituálny výklad, ktorý vnímal biblický text ako alegorickú reč slúžiacu k mravnému poučeniu veriacich a cestu k mystickej kontemplácii tajomstva Boha. Jeden z najvplyvnejších autorít stredoveku, cistercitský mních Bernard z Clairvoix, vo svojom komentári na knihu Veľpieseň rozoznáva v čiernej snúbenici obraz svätcov, ktorí vynikajú poníženým a opovrhnutiahodným zovňajškom, často zanedbaným, vo vnútri ale ukrývajú žiarivú Pánovu tvár, lebo sú v stále väčšej sláve premieňaní na jeho obraz. Svätci sú podľa Bernarda navonok čiernymi, vnútorne ale žiaria bielobou. (https://www.kolbeweb.sk/single-post/Loreto)

Archív