FARSKÉ OZNAMY

DSC05792Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 38. týždni od 17. septembra – do 23. septembra 2018.

Bohoslužby

Pondelok Sv. Róberta Bellarmína, biskupa 18:00 Pohr. sv. omša za ✟ Ladislava Hanka
17.septembra a učiteľa Cirkvi (ľub. spomienka)  
     
Utorok Utorok 24. týždňa 18:00 Sv. omša za ✟ Jána a Annu Štovčíkovcov
18.septembra v Cezročnom období   a dcéru Katarínu
     
Streda Streda 24. týždňa 18:00 Sv. omša za  ✟ Štefana Spišáka,
19.septembra v Cezročnom období   Máriu r. Mihališinovú a dcéru Boženu
     
Štvrtok Sv. Anfreja Kim Taegona, kňaza, 18:00 Sv. omša za ✟ Annu Grácovú,
20.septembra a sv. Pavla Chong Hasanga a   výročná
spoločníkov mučeníkov (spomienka)  
     
Piatok Sv. Matúša, apoštola a evanjelistu 18:00 Sv. omša za zdravie a Božie požehnanie
21.septembra (sviatok)   Márie (90)
     
Sobota Panny Márie v sobotu 07:30 Sv. omša za ✟ Margitu Sopkovú, výročná
22.septembra     a Pavla Sopka (25)
     
Nedeľa 25. NEDEĽA 08:00 Sv. omša za zdravie a Božie požehnanie
23.septembra v CEZROČNOM OBDOBÍ   Márie Majerčákovej
  10:00 Sv. omša na úmysel celebranta
   
Lektori  Božieho Slova    
   
Nedeľa 25. NEDEĽA 08:00 Z. Podprocká, S. Cingeľ
v CEZROČNOM OBDOBÍ 10:00 birmovanci
     

 

Streda, piatok a sobota sú jesenné kántrové dni. Poďakovanie za úrodu a požehnanie plodov bude v stredu pri sv. omši.

 

DUCHOVNÉ SLOVO

Svätý Michal, archanjel

 

Sv. Michal je jedným z hlavných anjelov. Preklad jeho mena je vlastne bojový výkrik dobrých anjelov v boji na nebi proti Zlému a jeho anjelmi. Meno sv. Michala sa niekoľko krát spomína v Biblii. Prvýkrát je to v Knihe proroka Daniela v 10. kapitole, v 13. a 21. verši, keď sa Danielovi zjavil anjel a okrem iného mu povedal: „knieža Perzského kráľovstva stálo proti mne dvadsaťjeden dní a hľa Michal, jedno z prvých kniežat, prišlo mi na pomoc… A teraz sa vrátim bojovať s perzským kniežaťom. Len čo vytiahnem, už prichádza knieža grécke; a niet jediného, kto by mi proti nim pomáhal, okrem Michala, vášho kniežaťa.“ Druhýkrát sa spomína tiež v Knihe Danielovej, v 12. kapitole: „V tom čase povstane Michal, veľké knieža, čo stojí nad synmi tvojho národa.“ Sv. apoštol Júda ho tiež spomína v 9. verši svojho listu: „Keď sa archanjel Michal v rozhovore s diablom prel o Mojžišovo telo, neodvážil sa vyniesť rúhavý výrok, ale povedal: ‘Nech ťa Pán potrestá.‘“ Je to narážka na starú židovskú tradíciu dialógu medzi archanjelom Michalom a satanom o Mojžišovo telo, ktorá sa nachádza v apokryfnom spise Nanebovzatie Mojžiša. Podľa nej archanjel Michal ukryl Mojžišov hrob. Satan ho odhalil a chcel zviesť židovský národ na hriech tým, že by sa Mojžišovi začali klaňať ako svojmu hrdinovi. Podľa ďalšieho apokryfného spisu Zjavenie Mojžiša sv. Michal takisto strážil telo prvej ženy Evy. Po štvrtý a poslednýkrát sa meno sv. Michala spomína v Knihe Zjavenia apoštola Jána (Apokalypse) 12,7: „Na nebi sa strhol boj: Michal a jeho anjeli bojovali proti drakovi. Bojoval drak i jeho anjeli, ale neobstáli a už nebolo pre nich miesto v nebi.“ Sv. Ján hovorí o konci sveta, no spomína pritom aj začiatok čias.

V Biblii existujú zmienky o pôsobení anjelov aj v iných situáciách: cherubín, strážiaci bránu do raja (Gn 3,24); anjel, cez ktorého dal Boh ľuďom Desatoro; anjel, ktorý sa postavil proti Balaámovi (Nm 22,22); anjel, ktorý bojoval proti Sennacheribovej armáde (2 Kr 19,35). Podľa cirkevných otcov v týchto prípadoch išlo tiež o archanjela Michala, hoci jeho meno sa výslovne nespomína.

Jeho postavenie medzi anjelmi uvádzajú cirkevní učenci rôzne. Grécki otcovia (sv. Bazil a ostatní) hovoria, že Michal je najvyšší spomedzi všetkých anjelov, iní (sv. Bonaventúra), že je najvyšším spomedzi serafínov (prvého z deviatich anjelských chórov). Sv. Tomáš Akvinský vo svojej Summe uvádza, že je hlavným z posledného chóru, chóru anjelov. Rímska liturgia nasleduje gréckych otcov, sv. Michala nazýva „Princeps militiae coelestis quem honorificant angelorum cives“ (vodca nebeských vojsk, ktorého si ctia zástupy anjelov).

Úcta k sv. Michalovi je veľmi stará a rozšírená. Od raných kresťanských čias si ho uctievali kresťania ako svojho patróna. Traduje sa viacero udalostí, pri ktorých sa zjavil a pomohol k víťazstvu nad pohanmi alebo ochránil pred nebezpečenstvom. Jeho sviatok sa slávi 29. septembra, v obnovenom cirkevnom kalendári (r. 1969) sa v ten istý deň slávi sviatok aj sv. archanjelov Gabriela a Rafaela.

Archív