FARSKÉ OZNAMY

DSC05792Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 17. týždni od 23. apríla – do 29. apríla 2018.

Bohoslužby

Pondelok Sv. Vojtecha, biskupa a mučeníka 18:00 Sv. omša za ✟ Annu Spišákovú,
23.apríla (spomienka)   výročná
     
Utorok Sv, Juraja, mučeníka 07:00 Sv. omša za obrátenie hriešnikov
24.apríla (ľubovoľná spomienka)  
     
Streda Sv. Marka, evanjelistu 18:00 ad. int. celebrantis
25.apríla (sviatok)  
     
Štvrtok Štvrtok po 4. veľkonočnej 07:00 Sv. omša za vytrvalosť v povolaní
26.apríla nedeli  
     
Piatok Piatok po 4. veľkonočnej 18:00 Sv. omša za ✟ Jozefa
27.apríla nedeli  
     
Sobota Sv. Ľudovíta Márie Grignion 07:30 ad. int. celebrantis
28.marca de Montfort, kňaza  
(ľubovoľná spomienka)  
     
Nedeľa PIATA VEĽKONOČNÁ 08:00 Sv. omša za ✟ ružencového brtastva
29.apríla NEDEĽA 10:00 Sv. omša za zdravie a na poďakovanie
    za 70. r. života
   
Lektori  Božieho Slova    
   
Nedeľa PIATA VEĽKONOČNÁ 08:00 H. Majcherová
NEDEĽA 10:00 O. Brada, J. Brada
     

 

Stretnutie prvoprijímajúcich a rodičov bude v nedeľu po druhej sv. omši.

Katechéza pre birmovancov v sobotu o 9:00 a  9:45 hod.

V pondelok o 9:00 bude sv. omša v Domove sv. Anny, v piatok o 10:00 v Domove  Spása.

 

DUCHOVNÉ SLOVO

Sv. Marek, evanjelista

 

Sv. Marek je autorom druhého evanjelia. Hoci mal latinské meno, podľa historikov bol pôvodom Žid, synovec sv. apoštola Petra. Podľa všetkého nepatril medzi učeníkov Ježiša Krista, keďže v tých časoch bol ešte mladíkom. Pri opise udalostí umučenia vo svojom evanjeliu spomína bezvýznamnú príhodu, pri ktorej vojaci chytili nejakého mladíka zahaleného do plachty. Ten im však plachtu nechal v rukách a ušiel. Niektorí tvrdia, že týmto mladíkom bol práve sv. Marek, keďže ostatní evanjelisti o tejto príhode mlčia. Podľa Nového zákona jeho plné meno bolo Ján Marek. On aj jeho matka Mária boli v prvej Cirkvi známi a vážení. Dom jeho matky v Jeruzaleme podľa všetkého slúžil ako miesto stretávania pre Ježiša a jeho apoštolov a potom aj pre kresťanov. V Skutkoch apoštolských sa opisuje vyslobodenie sv. Petra z väzenia. Peter bežal odtiaľ priamo do „domu Márie, matky Jána, ktorý sa volá Marek“ (Sk 12). Mnohí tam boli vtedy zhromaždení a modlili sa za neho. Exegéti predpokladajú, že v tomto dome prebehla Posledná večera a Zoslanie Ducha Svätého.

Po Turícach Marek hlásal evanjelium spolu s Barnabášom a Pavlom. Z tejto prvej misijnej cesty sv. Pavla sa však predčasne vrátil do Jeruzalema (Sk 13,13). Potom sprevádzal Barnabáša na ostrov Cyprus (Sk 15,39). Takisto pôsobil v Ríme spolu so sv. Petrom a Pavlom. Euzébius hovorí, že založil Cirkev v Alexandrii, tam bol aj biskupom a tam aj zomrel mučeníckou smrťou. Tieto údaje sú však veľmi nepravdepodobné. Svoje evanjelium napísal Marek pravdepodobne v Ríme pred rokom 60. Písal v gréčtine pre kresťanov, ktorí pochádzali z pohanských národov. Podľa tradície čerpal predovšetkým z rozprávania sv. apoštola Petra. Z toho, ako vystupuje Peter v Markovom evanjeliu, sa zdá byť táto tradícia veľmi pravdepodobná. Jeho evanjelium je najstaršie spomedzi všetkých štyroch evanjelií. Je písané špeciálne pre pohanov v Ríme – Marek nespomína židovské obyčaje, nespomína polemiky Ježiša so Židmi, nehovorí o podobenstvách, ktoré predpokladajú poznanie židovských obyčajov, a mlčí o tom, čo by mohlo navodzovať myšlienky, že Židia sú v Božom kráľovstve uprednostňovaní. Je to teda asi opis toho, čo Peter v Ríme kázal.

Podľa tradície Peter neskôr kázal Marekovi, aby šiel hlásať evanjelium do Egypta. Hovoria o tom mnohé starokresťanské spisy. Marek založil cirkevnú obec v Alexandrii, stal sa tam biskupom. Podľa nezaručených historických správ prvý človek, ktorý sa obrátil na Markovo kázanie, bol Anian, pôvodom obuvník, u ktorého si dal Marek opraviť obuv. Tento človek sa neskôr stal Markovým nástupcom na biskupskom stolci v Alexandrii. Podľa tradície zomrel Marek mučeníckou smrťou – pohania ho raz ráno prekvapili pri bohoslužbách, uviazali mu povraz okolo hrdla a vláčili ho ulicami mesta, kým nezomrel. Veriaci ho pochovali v dedine Bucoli pri Alexandrii. Pri vpáde mohamedánov do Egypta v roku 828 preniesli dvaja benátski kupci jeho pozostatky do Benátok. Toto však nie je zaručene isté. V Benátkach je úcta k nemu veľmi živá. V rokoch 1063-1094 tam postavili známu baziliku, ktorá je zasvätená práve sv. Markovi.

 

 

Archív