FARSKÉ OZNAMY

foto: Alexander Jiroušek

Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 11. týždni od 12. marca – do 18. marca 2018.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok po 4. pôstnej nedeli 18:00 Sv. omša za  Amálku
12.marca    
     
Utorok Utorok po 4. pôstnej nedeli 18:00 Sv. omša za rod. Janetkovú
13.marca    
     
Streda Streda po 4. pôstnej nedeli 18:00 Sv. omša za ✟ Annu Spišákovú,
14.marca     výročná
     
Štvrtok Štvrtok po 4. pôstnej nedeli  
15.marca    
     
Piatok Piatok po 4. pôstnej nedeli 18:00 Sv. omša za ✟ Jána Mihaľova,
16.marca     výročná
     
Sobota Sobota po 4. pôstnej nedeli 08:00 Sv. omša za kňazské a rehoľné
17.marca     povolania
     
Nedeľa PIATA  PÔSTNA NEDEĽA 08:00 Sv. omša za spoločenstvo veriacich
18.marca     v Poproči
  10:00 Sv. omša za Boží ľud farnosti
  10:00 POBOŽNOSŤ (krížová cesta)
     
Lektori  Božieho Slova    
   
Nedeľa PIATA  PÔSTNA NEDEĽA 08:00 Z. Podprocká, S. Cingeľ
  10:00 V. Drábiková, Z. Slovenkaiová
     

 

Stretnutie pre prvoprijímajúcich a rodičov bude v nedeľu po  druhej sv. omši.

Vo štvrtok je sv. omša v Domove sv. Anny o 9:00 hod.

Piatok o 17:30 krížová cesta.

V sobotu je deň diecéznej poklony vo farnosti.

Katechéza pre birmovancov bude v sobotu na fare o 9:30 a 10:15 hod.

V nedeľu bude zbierka na energie.

 

DUCHOVNÉ SLOVO

 

Zahaľovanie krížov

Na “smrtnú”, “čiernu” nedeľu, ale oficiálne 5. pôstnu nedeľu je zvykom v našich kostoloch     zahaľovať kríž. A nielen v kostoloch. Robí sa to aj v domácnostiach, aj v záhradách domov,   kde takýto kríž majú. Na všetky kríže s umučeným telom nášho Pána Ježiša Krista sa dáva   čierne alebo fialové plátno, aby sa práve toto telo Pána Ježiša prikrylo. Myslím, že tento   zvyk poznáme a berieme ho už automaticky. Ale poznáme jeho význam? Prečo sa tak robí   a   čo   to symbolizuje?  Starobylý zvyk zahaľovať   kríže   a obrazy pochádza asi spred 9. stor. Liturgista Polykarp Radó uvádza vo svojej knihe “Enchiridion liturgicum” tri pravdepodobné dôvody vzniku zahaľovania kríža: prvým je, že v tejto dobe sa sústredí pozornosť na utrpenie a nie na smrť Pána a že zahalení  kríža sa vyzdvihne jeho dôležitosť a tak sa pritiahne pozornosť na kríž, ktorý je vyvrcholením umučenia. Druhým dôvodom môže byť história umenia, že v románskom slohu sa na kríži   predstavoval   Kristus   ako   Kráľ   večnej slávy a v čase umučenia sa takýto obraz nezhodoval s pohľadom na trpiaceho Pánovho služobníka.   Ježiš ako kráľ večnej sláv  bol odetý v kráľovskom rúchu s kráľovskou korunou na hlave ako víťaz.

Tretím dôvodom môže byť súvislosť s niekdajšími„pôstnymi plátnami“, ktorými sa zakrýval   oltár, lebo penitenti sa považovali za nehodných aby hľadeli na slávenie omše. Toto veľké „pôstne plátno“ sa nazýva „velum famis“ a zakrýval sa ním celý oltár. Až neskôr sa zakrýval iba kríž a obrazy a sochy svätých.Vstupujeme do vrcholných týždňov pôstneho obdobia a nech aj upriamenie nášho pohľadu na zahalený a skrz neho vyzdvihnutie významu utrpenia   ako takého je pre nás motiváciou čo najlepšieho zvládnutia finišu prípravy pred Veľkou   nocou a napĺňania myšlienky, ktorá to veľmi dobre vystihuje: “per aspera ad astra” = “cez tŕnie k hviezdam”. Bez utrpenia sa na tomto svete nič naozaj hodnotné dosiahnuť nedá.

Archív