FARSKÉ OZNAMY

DSC05115Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 12. týždni od 19. marca – do 25. marca 2018.

Bohoslužby

Pondelok Sv. Jozefa, ženícha Panny Márie 16:00 Pohrebná omša za  ✟ Irenu Timkovú
19.marca (slávnosť) 17:00 Pohrebné obrady v Dome smútku
     
Utorok Utorok po 5. pôstnej nedeli 18:00 Sv. omša za ✟ Valériu Bradovú,
20.marca     mesačná
     
Streda Streda po 5. pôstnej nedeli 18:00 Sv. omša za rod. Tokárovú, zdravie,
21.marca     pokoj a požehnanie
     
Štvrtok Štvrtok po 5. pôstnej nedeli  
22.marca    
     
Piatok Piatok po 5. pôstnej nedeli 18:00 Sv. omša za ✟ Michala Štovčíka,
23.marca     mesačná
     
Sobota Sobota po 5. pôstnej nedeli 07:30 Sv. omša za ✟ Kvetu Slovenkaiovú,
24.marca     mesačná
     
Nedeľa KVETNÁ NEDEĽA 08:00 Sv. omša za ✟ ružencového bratstva
25.marca   10:00 Sv. omša za Boží ľud farnosti
  14:30 POBOŽNOSŤ (krížová cesta)
     
Lektori  Božieho Slova    
   
Nedeľa KVETNÁ  NEDEĽA 08:00 H. Majcherová
  10:00 J. Kurjan, J. Brada
     

 

DUCHOVNÉ SLOVO

Kvetná nedeľa a jej význam

 

V liturgii sa táto nedeľa po latinsky nazýva Dominica palmarum, čiže  Palmová nedeľa. Tento názov súvisí s palmami, ktorými v Jeruzaleme vítali Pána Ježiša ako kráľa. Apoštol Ján hovorí: “Veľký zástup, čo prišiel na sviatky, sa dopočul, že Ježiš prichádza do Jeruzalema. Nabrali palmových ratolestí, vyšli mu v ústrety a vovali: Hosanna! Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom, kráľ Izraela!” (Jn 12,12-13). Ant. na vstup prisudzuje toto vítanie s palmami deťom: “Keď Ježiš prichádzal do Jeruzalema, išli mu v ústrety deti s palmovými ratolesťami v rukách a nadšene volali: Hosanna na výsostiach.” Palma znamená víťazstvo Krista nad smrťou a hriechom.  Znamená aj spravodlivého človeka: “Spravodlivý sťa palma zakvitne” (Ž 92,13).

Slovenské pomenovanie Kvetná nedeľa pochádza z toho, že na niektorých miestach, kde už pred Veľkou nocou kvitnú jarné kvety, na požehnanie a na procesiu prinášali kvety, ktoré sa pripravili do kytíc a priviazali na vysoké tyče. U nás sa zvyčajne na požehnanie a na procesiu prinášajú bahniatka. Tieto požehnané ratolesti majú byť znakom našej úcty a plesania na počesť Krista, ktorého máme sprevádzať dobrými skutkami, aby sme skrze neho mohli aj my vojsť do nebeského Jeruzalema. Preto si veriaci takéto požehnané ratolesti založia prekrížené na stene, aby pripomínali našu cestu s Kristom. Zvyšné požehnané ratolesti sa odložia, na budúci rok na Popolcovú stredu sa spália a potom požehnaným popolom kňaz posýpa veriacich na hlave v obrade Požehnanie popola a značenie popolom na znak pokánia.

Čím bol krajší Kristov príchod do Jeruzalema za volania na slávu Hosanna, tým bol prekvapivejší jeho odchod z mesta za volania nenávistného Ukrižuj ho. Tento dvojaký sprievod sa odzrkadľuje a sprítomňuje aj v liturgii. Kým prvá časť liturgie ako spomienkou na Pánov vstup do Jeruzalema je oslavou Krista Kráľa, druhá časť – -svätá omša – už nás volá hľadieť na Krista, ktorý sa ponížil až na smrť na kríži. Voľakedy obrady i svätá omša sa slúžila vo fialovom rúchu. Obnovená liturgia však neostáva len v tieni kríža, ale aj v predzvesti zmŕtvychvstania, nášho vykúpenia. A preto sa v liturgii používa rúcho červenej farby, farby Krista, najväčšieho mučeníka.

Kvetnou nedeľou sa začína Veľký alebo Svätý týždeň. Je to najvýznamnejší týždeň v liturgickom roku. V ňom sa nepripúšťajú nijaké iné slávenia. Vo Veľkom týždni svätá Cirkev slávi tajomstvá spásy, ktoré uskutočnil Kristus v posledných dňoch svojho života, počnúc jeho mesiášskym vstupom do Jeruzalema. Pôstne obdobie pokračuje až do Zeleného štvrtka, večernou omšou na pamiatku Pánovej večere sa začína Veľkonočné trojdie.

zdroj: Nábožné výlevy, SSV 2010, s.465-467

Archív