FARSKÉ OZNAMY

Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 3. týždni od 16. januára – do 22. januára 2023.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok 2. týždňa v Cezročnom 17:00 za ✟ Annu a Gejzu Rostašovcov,
16.januára období   vnuka Milana a zaťa Jozefa
   
Utorok Utorok 1. týždňa v Cezročnom 17:00 za ✟ Imricha Bradu, mesačná
17.januára období  
   
Streda Streda 2. týždňa v Cezročnom 17:00 za ✟ Jozefa Krajňáka
18.januára období  
   
Štvrtok Štvrtok 2. týždňa v Cezročnom 17:00 za ✟ Augustína Košúta
19.januára období  
   
Piatok Sv. Fabiána, pápeža a mučeníka  
20.januára (ľ. spomienka)  
     
Sobota Vigília – 3. nedeľa v Cezr.období 18:00 za ZBP Jozefa a Márie
21.januára    
     
Nedeľa 3. nedeľa v Cezročnom období 10:30 za ZBP rod. Kavuľovej
22.januára 14:00 za Boží ľud farnosti
 
Lektori  Božieho Slova    
Sobota Vigília – 3. nedeľa v Cezr.období 18:00 M. Schmotzerová
Nedeľa 3. nedeľa v Cezročnom období 10:30 P. Čonka, Z. Slovenkaiová
14:00 M. Kráľová
   

V nedeľu pobožnosť o 15:00. 

Pondelok od 16:30 adorácia za diecézu a o. biskupa.

V nedeľu pri popoludňajšej sv. omši  katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov.

DUCHOVNÉ SLOVO

Rok krstu a birmovania

Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)

Ako sa slávi sviatosť krstu? Uvádzanie do kresťanského života

Stať sa kresťanom sa už od čias apoštolov uskutočňuje postupným napredovaním a uvádzaním do kresťanského života, ktoré pozostávajú z viacerých etáp. Túto cestu možno prejsť rýchlo alebo pomaly. Vždy však obsahuje niektoré základné prvky: ohlasovanie slova, prijatie evanjelia, ktoré vedie k obráteniu, vyznanie viery, krst, vyliatie Ducha Svätého a pristúpenie k eucharistickému prijímaniu.

Uvádzanie do kresťanského života sa v priebehu storočí a podľa okolností značne menilo. V prvých storočiach Cirkvi dosiahlo veľký rozvoj s dlhým obdobím katechumenátu a s celým radom prípravných obradov, ktoré liturgicky vyznačovali cestu katechumenálnej prípravy a vyúsťovali do slávenia sviatostí uvádzania do kresťanského života.

Kde sa krst detí stal bežne zaužívanou formou slávenia tejto sviatosti, tento spôsob slávenia sa stal jediným úkonom, ktorý veľmi skrátene zahŕňa aj etapy, ktoré predchádzajú uvádzanie do kresťanského života. Krst detí už svojou povahou vyžaduje katechumenát po krste. Nejde len o potrebné poučenie po krste, ale aj o nevyhnutné rozvíjanie krstnej milosti počas rastu osoby. Tu je vlastné miesto katechézy.

Druhý vatikánsky koncil obnovil pre latinskú Cirkev „viacstupňový katechumenát dospelých“. Jeho obrady sa nachádzajú v Ordo initiationis christianae adultorum („Obrad uvádzania dospelých do kresťanského života“) (r. 1972). Koncil okrem toho dovolil, aby sa „popri tom, čo sa nachádza v kresťanskej tradícii“, v misijných územiach pripustili „aj také prvky…, ktoré sa používajú u jednotlivých národov, pokiaľ ich možno prispôsobiť kresťanskému obradu“.

Dnes sa teda vo všetkých latinských a východných obradoch uvádzanie dospelých do kresťanského života začína ich vstupom do katechumenátu a vrcholí v jedinom slávení troch sviatostí: krstu, birmovania a Eucharistie. Vo východných obradoch sa uvádzanie detí do kresťanského života začína krstom, po ktorom bezprostredne nasleduje birmovanie a prijatie Eucharistie, kým v rímskom obrade toto uvádzanie detí pokračuje viacročnou katechézou a neskôr sa končí birmovaním a Eucharistiou, ktorá je vrcholom ich uvádzania do kresťanského života.30

 

 

Archív