FARSKÉ OZNAMY

KrakowRímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 10. týždni od 6. marca – do 12. marca 2023.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok po 2. pôstnej nedeli 17:00 za ✟ Jána a Máriu Jaklovských,
6.marca     syna Eduarda a dcéru Annu
   
Utorok Utorok po 2. pôstnej nedeli 17:00 za ✟ Viliama Kováča, rodičov Jána
7.marca     a Rozáliu, syna Ladislava
    a vnuka Martina
   
Streda Streda po 2. pôstnej nedeli
8.marca    
   
Štvrtok Štvrtok po 2. pôstnej nedeli 17:00 za ✟ Boženu Tomašiakovú,
9.marca     výročná
   
Piatok Piatok po 2. pôstnej nedeli  
10.marca  
   
Sobota Sobota po 2. pôstnej nedeli  
11.marca    
     
Nedeľa 3. pôstna nedeľa 10:30 na poď.za 50 rokov života Jozefa
12.marca   a uzdravenie, za B. požehnanie pre
  rod. Krupeľákovú a Jasaňovú
14:00 za Boží ľud farnosti
 
Lektori  Božieho Slova    
Nedeľa 3. pôstna nedeľa 10:30 Z. Bradová, Z. Slovenkaiová
14:00 D. Hiľovská, M. Kráľová
   

V nedeľu o 15:00 pobožnosť krížovej cesty mužov.

Pri sv. omši v nedeľu o 14:00 katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov.

Jarná zbierka na charitu vyniesla 550,-€. Všetkým darcom úprimne Pán Boh zaplať.

V stredu o 15:45 pohr. sv. omša za ✟ Máriu Simanovú. Po pohrebe okolo 17:15 možnosť pristúpiť k sv. prijímaniu. Večerná sv. omša nebude.

DUCHOVNÉ SLOVO 

Rok krstu a birmovania

Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)

Dve tradície: východná a západná

V prvých storočiach birmovanie zvyčajne tvorilo jedno jediné slávenie s krstom a podľa vyjadrenia svätého Cypriána tvorilo s ním „dvojsviatosť“. Ale čoraz väčší počet krstov detí, a to v každom ročnom období, a rozmnoženie (vidieckych) farností a tým aj zväčšenie diecéz už nedovoľovalo, okrem iných dôvodov, aby bol biskup prítomný na všetkých sláveniach krstu. Keďže na Západe chceli vyhradiť dovŕšenie krstu biskupovi, zaviedli časové oddelenie týchto dvoch sviatostí. Východ si zachoval obidve sviatosti spojené, takže birmovanie udeľuje kňaz, ktorý krstí. Ale aj on to môže robiť iba krizmou (po grécky myron), ktorú posvätil biskup.

Jeden zvyk rímskej Cirkvi – dvojité pomazanie krizmou po krste – uľahčil rozvoj západnej praxe: prvé pomazanie, ktoré na novopokrstenom, keď vyšiel z krstného kúpeľa, vykonal už kňaz, bolo dovŕšené druhým pomazaním, ktoré vykonal biskup na čele každého novopokrsteného. Prvé pomazanie svätou krizmou, ktoré udeľuje kňaz, ostalo spojené s krstným obradom a znamená účasť pokrsteného na Kristovom prorockom, kňazskom a kráľovskom poslaní. Keď sa krst udeľuje dospelému, po krste sa dáva iba jedno pomazanie, a to birmovné.

Prax východných cirkví vyjadruje viac jednotu uvádzania do kresťanského života. Prax latinskej Cirkvi jasnejšie vyjadruje spoločenstvo nového kresťana s jeho biskupom, ktorý je ručiteľom a služobníkom jednoty svojej Cirkvi, jej katolíckosti a jej apoštolskosti a tým aj spojivom s apoštolským pôvodom Kristovej Cirkvi.

Znaky a obrad birmovania

V obrade tejto sviatosti treba vziať do úvahy znak pomazania a to, čo pomazanie znamená a vtláča – duchovnú pečať. Pomazanie má v biblickej a antickej symbolike mnoho významov: olej je znakom hojnosti a radosti; očisťuje (natieranie pred kúpeľom a po ňom) a robí pružným (natieranie atlétov a zápasníkov); je znakom uzdravenia, lebo hojí pomliaždeniny a rany; spôsobuje, že človek vyžaruje krásu, zdravie a silu.

Všetky tieto významy pomazania olejom sa nachádzajú aj vo sviatostnom živote. Pomazanie pred krstom olejom katechumenov znamená očistenie a posilnenie; pomazanie chorých vyjadruje uzdravenie a posilu. Pomazanie svätou krizmou po krste, pri birmovaní a pri vysviacke je znakom posvätenia. Kresťania, čiže tí, čo sú pomazaní, birmovaním dostávajú vo väčšej miere účasť na poslaní Ježiša Krista a na plnosti Ducha Svätého, ktorým je Kristus naplnený, aby celý ich život vydával „Kristovu ľúbeznú vôňu“ (2 Kor 2, 15).

Týmto pomazaním birmovanec dostáva „znak“, pečať Ducha Svätého. Pečať je symbolom osoby, znakom jej autority, jej vlastníckeho práva na nejaký predmet (tak napr. vojakov označovali pečaťou ich veliteľa a otrokov pečaťou ich pána). Pečať potvrdzuje právny akt alebo dokument a prípadne ho robí tajným.

Sám Kristus vyhlasuje, že ho Otec označil svojou pečaťou. Aj kresťan je označený pečaťou: „Boh nás i vás posilňuje pre Krista, on nás pomazal, on nás označil svojou pečaťou a vložil nám do sŕdc závdavok Ducha“ (2 Kor 1, 21-22). Táto pečať Ducha Svätého znamená, že kresťan úplne patrí Kristovi, že je navždy v jeho službe, ale aj to, že má prisľúbenie Božej ochrany vo veľkej eschatologickej skúške.

 

Archív