FARSKÉ OZNAMY

stiahnuť (2)Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 22. týždni od 30. mája – do 5. júna 2022.

Bohoslužby

Pondelok Pondelok po 7. veľkonočnej 18:00 za zdravie a Božie požehnanie
30.mája nedeli   manželov R.
     
Utorok Utorok po 7. veľkonočnej  
31.mája nedeli  
     
Streda Sv. Justína, mučeníka 18:00 za ✟ Jozefa Sopka, mesačná
1.júna (spomienka)  
     
Štvrtok Štvrtok po 7. veľkonočnej 18:00 za Máriu a jej obrátenie
2.júna nedeli  
     
Piatok Sv. Karola Lwangu a spoločníkov, 18:00 za ✟ Jána, Vladimíra, Margitu,
3.júna mučeníkov (spomienka)   Mikuláša a Jozefa
     
Sobota Vigília – Zoslanie Ducha Svätého 18:00 za zdravie, Božie požehnanie
4.júna     a potrebné milosti pre Bianku
     
Nedeľa ZOSLANIE DUCHA SVÄTÉHO 08:00 za ružencové bratstvo
5.júna (slávnosť) 10:00 za Boží ľud farnosti
 
Lektori  Božieho Slova    
Sobota Vigília – Zoslanie Ducha Svätého 18:00 H. Majcherová
Nedeľa ZOSLANIE DUCHA SVÄTÉHO 08:00 B. Lörinczová
    10:00 M. Grega, D. Petrášová
   

V nedeľu o 14:30 slávnostný ruženec, odprosenie Božského Srdca a premienka.

Do nedele bude novéna k Duchu sv., v júni po sv. omši budú litánie k Božskému Srdcu.

V piatok od 17:00 bude adorácia, v sobotu od 17:15 fatimská pobožnosť.

Katechéza pre prvoprijímajúcich v nedeľu po druhej sv. omši.

Spovedanie pred prvým piatkom: streda a piatok od 16:00, chorí a starší veriaci v piatok oo 8:00 hod.

 

DUCHOVNÉ SLOVO

Rok rodiny

Z apoštolskej exhortácie sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio 

Výchova k základným hodnotám ľudského života

37. Hoci sa dnes stavia do cesty výchovnej činnosti veľa prekážok, rodičia musia pevne a s dôverou vychovávať deti k základným hodnotám ľudského života. Deti majú vyrásť v správnej slobode voči hmotným hodnotám, aby vedeli prijať aj jednoduchý a striezlivý spôsob života v tom presvedčení, že “človek je viac hoden pre to, čím je, než pre to, čo má”.100

V spoločnosti otriasanej a rozkladanej napätiami a konfliktami v dôsledku ostrého zápasu medzi rôznymi individualizmami a egoizmami deti majú získavať nielen väčší zmysel pre spravodlivosť, ktorá jediná vedie ľudí k rešpektovaniu osobnej dôstojnosti každého človeka, ale – a ešte viac – zmysel pre pravú lásku, ktorá je úprimnou starostlivosťou a nezištnou službou iným, najmä chudobným a núdznym. Rodina je prvá a základná škola sociálnych čností. Ako spoločenstvo lásky objavuje v darovaní seba zákon, ktorý ju vedie a napomáha jej rast. Toto darovanie sa, ktoré podnecuje vzájomnú lásku manželov, sa kladie za vzor a normu i pre vzájomné darovanie sa, ktoré má vládnuť vo vzájomných vzťahoch medzi bratmi a sestrami, ako aj medzi rôznymi generáciami v ich rodinnom spolužití. Spoločenstvo a každodenná spoluúčasť na rodinnom živote vo chvíľach radosti i ťažkosti je tou najstabilnejšou a najúčinnejšou výchovnou metódou k aktívnemu, vedomému a úspešnému začleneniu sa detí do širšieho okruhu spoločnosti.

Výchova k láske, ako k sebadarovaniu sa, je tiež nepostrádateľným predpokladom pre rodičov povolaných na to, aby dali deťom jasnú a rozumnú pohlavnú výchovu. Vzhľadom na kultúru, ktorá ľudskú sexualitu z väčšej časti “vulgarizuje”, pretože ju chápe a prežíva obmedzene a ochudobňuje ju tým, že ju spája výlučne so sebeckým telesným pôžitkom, musí sa výchovná služba rodičov pevne opierať o skutočne plnú osobnú sexuálnu kultúru. Sexualita je bohatstvom celej osobnosti – tela, citu i duše – a prejavuje svoj vnútorný význam tým, že vedie človeka k darovaniu sa v láske.

Pohlavná výchova, ktorá je prvotným právom a povinnosťou rodičov, má sa či už doma, alebo vo výchovných strediskách, ktoré si oni zvolia a kontrolujú, vždy diať pod ich starostlivým vedením. V tomto zmysle Cirkev zdôrazňuje zákon vzájomnej výpomoci, ktorým sa má škola riadiť, keď pomáha pri pohlavnej výchove, a to v rovnakom duchu ako rodičia.

V tejto súvislosti nemožno sa zrieknuť výchovy k čistote ako k čnosti, ktorá napomáha opravdivý rozvoj osoby k zrelosti, aby si vážila a rozvíjala “manželský význam” tela. Kresťanskí rodičia, ktorí rozoznávajú znamenia Božieho volania, dokonca majú venovať zvláštnu pozornosť a starostlivosť výchove k panenstvu ako k najvyššej forme toho sebadarovania, ktoré je aj vlastným zmyslom ľudskej sexuality.

Vzhľadom na úzky zväzok medzi sexuálnym rozmerom ľudskej osoby a jej etickými hodnotami výchova má viesť deti k chápaniu a hodnoteniu mravných predpisov ako nevyhnutnej a cennej záruky zodpovedného osobného rastu v tom, čo k ľudskej sexualite patrí.

Preto sa Cirkev rozhodne stavia proti takej forme sexuálnej výchovy, odtrhnutej od mravných zásad a tak často rozširovanej, ktorá v podstate nie je ničím iným ako prípravou na pôžitkárstvo a podnetom – už v rokoch nevinnosti – k strate vyrovnanosti, čím sa otvára cesta nerestiam.

 

Archív