FARSKÉ OZNAMY

Kostol v zimeRímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 6. týždni od 4. februára – do 10. februára 2019.

Bohoslužby

Pondelok Sv. Fridricha, opáta 18:00 Sv. omša za ✟ Viktora Petráša
4.februára premonštrátskeho rádu   a Cecíliu r. Grácovú
     
Utorok Sv. Agáty, panny a mučenice 18:00 Sv.  omša za ✟ Alberta a Alžbetu
5.februára (spomienka)   Podolských a ich rodičov o.s.
     
Streda Sv. Pavla Mikiho a spoločníkov 18:00 Sv. omša za ✟ Vladimíra Juhára
6.februára mučeníkov (spomienka)   a Katarínu Gáborovú
     
Štvrtok Štvrtok 4. týždňa 18:00 Sv. omša za ✟ Daniela a Agnesu
7.februára v Cezročnom období  
     
Piatok Sv. Hieronyma Emilianiho 07:00 Sv. omša za zdravie a Božie požehnanie
8.februára (ľubovoľná spomienka)    rod. Martinák, Babic, Garanič
     
Sobota Vigília –  5. nedeľa 18:30 Sv. omša za ✟ Katarínu K., Ľudmilu B.,
9.februára v Cezročnom období   Antona K. (328)
     
Nedeľa Piata  nedeľa 08:00 Sv. omša za dar živej viery pre sestry
10.februára v Cezročnom období 10:00 Sv. omša za Boží ľud farnosti
  14:30 POBOŽNOSŤ (adorácia)
Lektori  Božieho Slova    
Nedeľa Piata  nedeľa 08:00 Z. Berciková, Z. Podprocká
  v Cezročnom období 10:00 Z. Slovenkaiová, V. Drábiková
   

 

 

V sobotu o 17:30 bude katechéza pre birmovancov.

V nedeľu po druhej sv. omši katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov.

 

DUCHOVNÉ SLOVO 

 

Svätí Pavol Miki a spoločníci, japonskí mučeníci ( 6. február )

Do Japonska uviedol evanjelium roku 1549 veľký misionár z jezuitskej rehole sv. František Xaverský. Jeho rehoľní spolubratia úspešne pokračovali v misionárskej práci, takže roku 1587 bolo v Japonsku už vyše 200 tisíc katolíkov. Ich hlavným strediskom bolo mesto Nagasaki. Hlavní vladári, šoguni, boli sprvoti priaznivo naklonení kresťanstvu, najmä keď videli, že jezuitskí misionári rešpektujú japonskú kultúrnu tradíciu a pomáhajú ju rozvíjať. Ale odrazu roku 1587 šogun Tojotomi Hidejoši, nazývaný aj Taikosama, zmenil svoj postoj; zakázal šíriť kresťanstvo a vypovedal z krajiny všetkých misionárov. Spočiatku však nenaliehal na dôsledné plnenie tohto rozhodnutia. Preto iba časť jezuitských misionárov odišla; ostatní pokračovali ticho a nenápadne v misionárskej práci. Roku 1593 prišli do Japonska z Filipín niektorí františkánski misionári. Boli veľmi horliví a obetaví, ale azda trochu neprezieraví. Kázali verejne a vystupovali veľmi nápadne. V iných okolnostiach mohla byť takáto metóda veľmi dobrá, ale na nepriateľského šoguna a jeho radcov pôsobila provokatívne. Keď sa k tomu pridali ešte neúspechy v kórejskej vojne a zvýšenie napätia medzi Japonskom a Španielskom na jeseň 1596, šogun Hidejoši začal otvorené prenasledovanie kresťanov. 9. decembra toho istého roku uväznili v meste Osake šesť františkánov a troch jezuitov. V meste Meaku k nim pripojili 31. decembra pätnásť horlivých japonských veriacich. Tam sa začalo aj ich mučenie: všetkým odrezali ľavé ucho a potom ich na vozoch prevážali medzi zástupmi ľudí. Kresťanov to malo zastrašiť, kým nepriatelia zas mali možnosť vyvŕšiť sa na bezbranných obetiach. Súčasný kronikár však poznamenáva, že medzi zástupom bolo veľa kresťanov, ktorých pohľad na statočných mučeníkov upevnil vo viere. Z mesta Meaka viedli 24 zajatcov do Nagasaki, kde mali byť popravení. Dvaja milosrdní a odvážni veriaci sa im rozličnou pomocou usilovali uľahčiť poslednú cestu. Strážcom sa to nepáčilo; oboch chytili a pripojili k ostatným väzňom. Takto ich priviedli do Nagasaki dvadsiatich šiestich. Pre úplnosť tu uvádzame ich mená. Šiesti františkáni boli: Peter Baptista, Martin d’Aguirre, František Blanco, Filip Las Casas, František de San Miguel, Gonzales García. Styria pochádzali zo Španielska, Filip Las Casas z Mexika a Gonzales García z východoindického ostrova Bazain. Traja jezuiti: Pavol Miki, Ján Soan de Gotó a Jakub Kisai pochádzali z Japonska. Pavol Miki bol nielen prvým japonským jezuitom (vstúpil do rehole roku 1586), ale aj vôbec prvým rehoľníkom tejto krajiny. Jeho dvaja spoločníci neboli pred uväznením priamo rehoľníci, ale iba blízki jezuitskí spolupracovníci. Chceli však vstúpiť do rehole a pred smrťou zložili rehoľné sľuby. Sedemnásti laickí veriaci boli tiež všetci Japonci a patrili do tretieho rádu sv. Františka Asiského. Boli to: Kosimo Takeja, Michal Kozaki a jeho syn Tomáš, Pavol Ibarki, katechéta Lev Karasumo, jedenásťročný chlapec Ľudovít a trinásťročný Anton, Matej, Bonaventúra, lekár Joachim Sakkakibara, lekár František z Meaka, Tomáš Idauki, Ján Konoja, Gabriel de Duisko, katechéta Pavol Suzuki, František Fahelante a Peter Sukagiro. 5. februára 1597 ich všetkých vyviedli na vŕšok, ktorý sa teraz volá “Svätý vŕšok”, a tam ich pripútali na kríže. Všetci si počínali statočne, modlili sa, spievali a povzbudzovali kresťanov k vytrvalosti. Zvlášť hrdinsky si počínal jezuita Pavol Miki. Keď visel na kríži, silným hlasom sa obrátil na zástup, ktorý bol okolo: “V rozsudku sa hovorí, že odsúdenci prišli do Japonska z Filipín. Ale ja som neprišiel z inej krajiny; veď som pravý Japonec. Jediný dôvod, prečo ma idú zabiť, je, že som vyučoval Kristovu náuku. Ďakujem Bohu, že za toto zomieram… Chcem vám všetkým ešte raz povedať: Proste Krista, aby vám pomohol byť šťastnými. Ja poslúcham Krista. Podľa jeho príkladu odpúšťam prenasledovateľom… Prosím Boha, aby sa nad všetkými zmiloval, a dúfam, že moja krv spŕchne na mojich spolurodákov ako úrodný dážď.” Všetkých popravili typickým japonským spôsobom: každému prebodli hrudník dvoma kopijami, a to krížom z jednej i z druhej strany.

 

Archív