FARSKÉ OZNAMY

Krížová cesta

Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 12. týždni od 20. marca – do 26. marca 2023.

Bohoslužby

Pondelok Sv. Jozefa, ženícha Panny Márie 17:00 za obrátenie hriešnikov
20.marca (sviatok)  
   
Utorok Utorok po 4. pôstnej nedeli 17:00 za ✟ Cecíliu Vindtovú, výročná
21.marca     manžela Pavla a zaťa Jozefa
   
Streda Streda po 4. pôstnej nedeli 17:00 za ✟ Tomáša Majchera, výročná
22.marca    
   
Štvrtok Štvrtok po 4. pôstnej nedeli 17:00 za ✟ Magdalénu Žakarovskú,
23.marca     výročná
   
Piatok Vigília – Zvestovanie Pána 17:00 za ✟ Juraja Idčana,  polročná
24.marca   a manželku Helenu
   
Sobota Vigília – 5. pôstna nedeľa 17:00 za ✟ Františka Toporčáka
25.marca     a Margitu rod. Grácovú
     
Nedeľa 5. pôstna nedeľa 10:30 za ✟ ružencového bratstva
26.marca 14:00 za Božiu pomoc pri operácii
 
Lektori  Božieho Slova    
Pondelok Sv. Jozefa, ženícha Panny Márie 17:00 Z. Bradová
Piatok Vigília – Zvestovanie Pána 17:00 D. Petrášová, B. Lörinczová
Sobota Viglia – 5. pôstna nedeľa 17:00 I. Sopková, M. Schmotzerová
Nedeľa 5. pôstna nedeľa 10:30 Z. Slovenkaiová, Z. Mašlanková
14:00 Z. Berciková
   

V piatok o 16:30 a v nedeľu pobožnosť krížovej cesty – (v nedeľu deti).

V sobotu bude o 11:15 v Jasove sv. omša pri príležitosti 30. výročia znovuotvorenia opátskeho chrámu.

V sobotu pri sv. omši o 17:00 bude sviatosť pomazania chorých (od 16:00 možnosť pristúpiť k sv. spovedi).

V nedeľu pri sv. omši o 14:00 katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov.

DUCHOVNÉ SLOVO 

Rok krstu a birmovania

Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)

Birmovanie, takisto ako krst, ktorého je dovŕšením, sa udeľuje iba raz. Birmovanie totiž vtláča do duše nezmazateľný duchovný znak, „charakter“, ktorý znamená, že Ježiš Kristus označil kresťana pečaťou svojho Ducha a obdaril ho mocou z výsosti, aby bol jeho svedkom. „Charakter“ zdokonaľuje spoločné kňazstvo veriacich prijaté v krste a „birmovaný dostáva silu verejne vyznávať slovami vieru v Krista akoby z úradného poslania [quasi ex officio]“.

Kto môže prijať túto sviatosť?

Sviatosť birmovania môže a má prijať každý pokrstený, ktorý ešte nebol birmovaný. Keďže krst, birmovanie a Eucharistia tvoria jednotu, „veriaci sú povinní prijať túto sviatosť vo vhodnom čase“, lebo sviatosť krstu je síce bez birmovania a Eucharistie platná a účinná, ale uvádzanie do kresťanského života ostáva neúplné. Latinský zvyk už od stáročí určuje ako orientačný bod na prijatie birmovania „vek usudzovania“. Ale v nebezpečenstve smrti sa má deťom udeliť birmovanie, aj keď ešte nedosiahli vek usudzovania.

Ak sa niekedy hovorí o birmovaní ako o „sviatosti kresťanskej zrelosti“, nemal by sa pri tom zamieňať vek dospelosti vo viere s dospelým vekom prirodzeného vývinu. Ani by sa nemalo zabúdať, že krstná milosť je milosť darovaného a nezaslúženého vyvolenia, ktorá nepotrebuje „ratifikáciu“ (schválenie), aby sa stala účinnou. Pripomína to svätý Tomáš: „Telesný vek nepodmieňuje dušu. Preto človek môže aj v detskom veku dosiahnuť dokonalosť duchovného veku, o ktorej hovorí múdrosť: ‚Nie dlhé roky robia starobu hodnou cti, ani sa ona nemeria počtom rokov‘ [4, 8]. Preto mnohí v detskom veku vďaka sile Ducha Svätého, ktorú prijali, udatne bojovali až po preliatie krvi za Krista.“

Príprava na birmovanie má viesť kresťana k intímnejšiemu zjednoteniu s Kristom, k živšej dôvernosti s Duchom Svätým, s jeho činnosťou a s jeho darmi a vnuknutiami, aby mohol lepšie vziať na seba apoštolské povinnosti kresťanského života. Preto sa má birmovná katechéza usilovať o prebudenie vedomia príslušnosti ku Kristovej Cirkvi, a to tak k všeobecnej Cirkvi, ako aj k farskému spoločenstvu, ktoré má osobitnú zodpovednosť za prípravu birmovancov.

Na prijatie birmovania je potrebný stav milosti. Birmovanec má pristúpiť k sviatosti pokánia, aby sa očistil vzhľadom na prijatie daru Ducha Svätého. Horlivejšia modlitba ho má pripraviť, aby poslušne a ochotne prijal silu a milosti Ducha Svätého.

Pre birmovanie, takisto ako pre krst, majú kandidáti hľadať duchovnú pomoc birmovného otca alebo birmovnej matky. Aby lepšie vynikla jednota oboch sviatostí, mala by to byť tá istá osoba ako pri krste.

 

Archív