FARSKÉ OZNAMY

JJJRímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči

v 38. týždni od 23. septembra– do 29.septembra 2019.

Bohoslužby

Pondelok Sv. Pia z Pietrelčiny, kňaza 18:00 Sv. omša za ✟ Alžbetu Sabovú
23.septembra (spomienka)  a Jána Saba, výročná
       
Utorok Utorok 25. týždňa 07:00 Sv. omša za ✟ Jána, Agnesu,
24.septembra v Cezročnom období Štefana
 
Streda Streda 25. týždňa 18:00 Sv. omša za ✟ Františka Baníka
25.septembra v Cezročnom období a Annu r. Sopkovú
 
Štvrtok Štvrtok 25. týždňa 16:00 Pohr. sv. omša za ✟ Máriu Spišákovú
26.septembra v Cezročnom období 17:00 Pohrebné obrady v Dome smútku
18:00 Sv. omša za ✟ Annu Veselú, výročná
a manžela Viktora
 
Piatok Sv. Vincenta de Paul, kňaza 07:00 Sv. omša za B. pomoc a silu v utrpení
27.septembra (spomienka) pre onkologických pacientov
     
Sobota Panny Márie v sobotu
28.septembra  
Nedeľa 26. nedeľa v Cezročnom období 08:00 Sv. omša za ✟ ružencového bratstva
29.septembra 10:00 Sv. omša za Boží ľud farnosti
Lektori  Božieho Slova
Nedeľa 26. nedeľa v Cezročnom období 08:00 D. Vincová
10:00  M. Schmotzerová, S. Schmotzerová

V nedeľu pobožnosť o 14:30 (korunka k Božiemu milosrdenstvu a adorácia).

 

DUCHOVNÉ SLOVO

                                                    Úcta k sedembolestnej v dátumoch.

4.storočie – začína sa teologicky uvažovať o bolestiach Panny Márie. Píšu o nich sv. Ambróz, sv. Pavlin z Noly, sv. Augustín a sv. Efrém.

6.storočie – zachovala sa nám dramatická báseň o Pánovom umučení, pripisovaná sv. Gregovi Naziánskemu, v ktorej  sú tiež dojímavé verše o bolestiach Jeho Matky, Panny Márie.

Po roku 1000 – veľké rozšírenie úcty  Máriiných bolestí  vplyvom rytierskeho zmýšľania. Množili sa maľby Márie stojacej pod krížom svojho Syna a rástol tiež počet kostolov postavených na uctenie bolestnej Matky. Vítaným námetom pre majstrov slova bol „nárek Panny Márie.“  Medzi týmito básňami vyniká doteraz neprekonaná Stabat Mater dolorosa, ktorej autorom je pravdepodobne Jacopone da Todi.

1423 – prvý doteraz známy záznam z Kolína, kde miestny cirkevný snem zaviedol sviatok na odčinenie urážok husitov voči ukrižovanému Kristovi a jeho Matke. Odtiaľ sa tento sviatok rozšíril do celej Európy pod rôznymi menami a rozličnými dátumami.

1482 – flámsky farár Ján Coundenberghe šíri úctu k siedmim bolestiam. Súčasne sa šíri Bratstvo Siedmich bolestí Panny Márie, hneď schválené a podporované pápežmi  (Alexander VI. roku 1495).

1727 – Benedikt XII.  situáciu vyriešil, keď tomuto sviatku určil meno – Sviatok Sedembolestnej Panny Márie a ustanovil aj dátum – piatok pred Kvetnou nedeľou. Popri tomuto sviatku  v stredoveku vznikol aj druhý sviatok s týmto titulom, slávený v polovici septembra, rozširovaný najmä rehoľou Sluhov Panny Márie. Povolil ho Inocent III.

1814 – Pius VII. predpísal tento sviatok pre celú katolícku  Cirkev.

1913 – Pius X. ustálil liturgickou reformou ako trvalý deň sviatku na 15.september.

1927 – slovenskí  veriaci na čele s biskupmi podali žiadosť do Ríma o povolenie pridať v loretánskych litániach prosbu Matka sedembolestná, oroduj za nás. Túto však 8. apríla 1927 Kongregácia obradov zamietla.  O dva týždne na ďalšom zasadnutí sa rozhodlo  pozitívne v tom zmysle, že sa dovoľuje pridať prosba: „Oroduj za nás, Matka Sedembolestná“, s odpoveďou: „Aby sme sa stali hodní prisľúbení  Kristových.“

1964 – Pavol VI.  z úcty Slovákov k Matke Prebolestnej  vyhlásil  dekrétom   „Quam pulchra“ našu svätyňu v Šaštíne za „basilica minor“ – menšiu baziliku.

1976 – Kongregácia pre sviatosti a bohoslužbu schválila slovenské proprium liturgie hodín, v ktorom sa tento sviatok označuje ako:  Beatae Mariae, Patronae Slovaciae, čiže Blahoslavená Mária, Patrónka Slovenska.

Archív